30 ulubionych filmów CHRISTOPHERA NOLANA. Od kina wojennego do science fiction
Łukasz Budnik
9 maja 2020
REKLAMA
Christopher Nolan to dziś jeden z najpopularniejszych reżyserów na świecie. Jeszcze w tym roku na ekrany ma trafić Tenet(co prawdopodobnie zbiegnie się z otwarciem kin), tajemniczy projekt z Robertem Pattinsonem i Johnem Davidem Washingtonem w rolach głównych. Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie filmy lubi oglądać sam Nolan? W zeszłym roku portal IndieWire zebrał 30 tytułów, które ceni sobie ten twórca.
Lista została przygotowana na podstawie rozmaitych wypowiedzi Nolana, w których zaznaczał, jak duże wrażenie zrobiły na nim poszczególne tytuły. Poniżej przedstawiamy spis wraz z krótkimi komentarzami.
2001: Odyseja kosmiczna(1968). Legendarny film Kubricka to według Nolana „niesamowite doświadczenie bycia przeniesionym w inny świat.
12 gniewnych ludzi(1957). Nie mniej słynne dzieło Lumeta jest według Nolana jedną z niewielu produkcji, które tak świetnie pokazują dynamikę między bohaterami.
Obcy – ósmy pasażer Nostromo(1979). Nolan jest fanem Ridleya Scotta i jego filmów, które całkowicie pochłaniają widza.
Na Zachodzie bez zmian(1930). Dzieło, które zachwyciło Nolana tym, jak bardzo jest intensywnym i przerażającym doświadczeniem.
Zmysłowa obsesja (1980). Produkcja ta szczególnie zachwyciła Nolana formą i zdjęciami.
Bitwa o Algier(1966). „Niestarzejąca się i mająca duży wpływ na widza narracja, która wymusza empatię wobec bohaterów.”
Łowca androidów(1982). Science fiction Ridleya Scotta było jednym z dzieł, na które Nolan zwracał uwagę podczas tworzenia Interstellar.
Bliskie spotkania trzeciego stopnia(1977). Kolejny film, który miał wpływ na tworzenie Interstellar. Nolan ceni w nim ludzką perspektywą spotkania z obcymi formami życia.
Pierwszy człowiek (2018). „Mistrzowsko odtworzona misja kosmiczna, wraz z detalami i warstwami kinowej immersji.”
For All Mankind (1989). Dokument Ala Reinerta jest według Nolana obowiązkowy dla wszystkich, którzy lubią Interstellar.
Pierwszy człowiek
Zagraniczny korespondent (1940). Strona wizualna filmu Hitchcocka i sceny z udziałem samolotu były dla Nolana istotne przy kręceniu Dunkierki.
Chciwość (1924). Film Ericha von Stroheima to według Nolana „praca absolutnego geniusza”.
Wykonać wyrok (1984). To kolejny po 12 gniewnych ludziach tytuł, który Nolan nazwał świetnym przykładem na niezwykłą dynamikę między bohaterami.
Koyaanisqatsi (1983). „Sztuka, nie propaganda. Emocjonalny, ale nie dydaktyczny. Nie mówi, co masz myślisz – mówi, nad czym się zastanawiać.”
Lawrence z Arabii(1962). Nolan zachwyca się stroną wizualną tego klasyka, między innymi cieniowaniem oraz kolorystyką.
Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence (1983). To właśnie ten film sprawił, że Nolan obsadził w Prestiżu Davida Bowie’ego.
Metropolis(1927). Według Nolana film Fritza Langa to kamień milowy kina.
Pan Ardakin (1955). Reżyser stwierdził, że dzieło Wellesa świetnie pokazuje geniusz legendarnego twórcy.
Pierwszy krok w kosmos (1983). Nolan nazywa ten film jednym z najlepszych amerykańskich filmów i zaznacza, że miał on wpływ na powstanie Interstellar.
Szeregowiec Ryan(1998). Film Spielberga jest według Nolana tak dużym osiągnięciem, że nawet nie próbował z nim rywalizować tworząc Dunkierkę.
Metropolis
Szpieg, który mnie kochał (1977). Nolan jest fanem całej serii o Bondzie – zachwyca go skala wydarzeń i atrakcje serwowane widzom.
Córka Ryana (1970). Reżyser nazwał ten film kinem w najczystszej postaci.
Gwiezdne wojny (1977). Jeden z filmów, który popchnął Nolana ku tworzeniu własnych dzieł.
Ulica krokodyli (1986). Krótkometrażowy film Nolan nazwał jedną z najbardziej niezwykłych rzeczy, jakie zostały sfotografowane.
Wschód słońca (1927). Nolan określił film F. W. Murnaua jako pokaz nieskończonych możliwości opowiadania za pomocą obrazu.
Superman (1978). Jeśli cenicie sobie filmy Nolana o Batmanie to wiedzcie, że to właśnie Superman zaszczepił w nim miłość do kina superbohaterskiego.
The Testament of Dr. Mabuse (1933). Kolejny film Fritza Langa na liście. Nolan stwierdził, że to obowiązkowa lektura dla każdego, kto chce napisać superzłoczyńcę.
Cienka czerwona linia (1998). Cytując Nolana: „niezwykła wizja wojny”.
Topkapi (1964). Nolan ceni sobie w tym filmie sekwencję kradzieży i występ Petera Ustinova.
Drzewo życia (2011). Reżyser nie kryje się z tym, że jest wielkim fanem twórczości Terrence’a Malicka.
Ile z tych filmów widzieliście?
Fotka główna: IndieWire
Łukasz Budnik
Elblążanin. Docenia zarówno kino nieme, jak i współczesne blockbustery oparte na komiksach. Kocha trylogię "Before" Richarda Linklatera. Syci się nostalgią, lubi fotografować. Prywatnie mąż i ojciec, który z niemałą przyjemnością wprowadza swojego syna w świat popkultury.