Padł pierwszy klaps na planie filmu Matecznik, który jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Grzegorza Mołdy. Dyplomowy film twórcy, zatytułowany Koniec widzenia, miał premierę podczas festiwalu w Cannes w sekcji Short Film Competition.
Matecznik to historia dwójki ludzi, żyjących w mieszkaniu treningowym. Marta (Agnieszka Kryst, także choreografka, tancerka i performerka) opiekuje się Karolem (Michał Zieliński), który jest objęty dozorem elektronicznym i nie może opuścić mieszkania. Rodzi się między nimi skomplikowana relacja oparta poczuciu władzy, ale też potrzebie miłości i bliskości.
Grzegorz Mołda, który scenariusz napisał wspólnie z Moniką Powalisz, tak mówi o filmie: Czy można zmusić kogoś do miłości i bliskości? Chciałbym opowiedzieć historię o pragnieniu miłości i bliskości. Niestety w tym przypadku jest to branie tej bliskości od kogoś siłą. Ten temat jest dla mnie bardzo ważny, zarówno we względu na osobiste doświadczenia, jak i uniwersalny wymiar tej historii. Bardzo interesuje mnie krzyżowanie gatunków. Groteska, thriller, dystopia. Kiedy dokumentowałem mieszkania treningowe w Warszawie, dostrzegłem coś bardzo surrealnego w tej „nauce życia”. Bardzo zależy nam na wydobyciu w tej historii humoru. Nie chcemy opowiadać tego w sposób dołujący w chłodnych barwach, ze smutnymi twarzami. Dlatego chcemy zabawić się z gatunkami i z widzem.
Operatorką zdjęć jest Constanze Schmitt (A Fish Swimming Upside Down), a scenografką – Mela Melak (High Life, Erotica 2022). Za kostiumy odpowiada Małgorzata Fudala (SWEAT), a za charakteryzację – Anna Buttny (Córka trenera). Kierownictwo produkcji objęła Aleksandra Orzechowska-Madejska (Planeta singli, Juliusz). Producentem filmu jest Izabela Igel dla Harine Films, w koprodukcji z TVP i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Film realizowany jest w schemacie Mikrobudżet. Pierwszy film.
Fot: Maria Kujawska
Źródło: materiały prasowe od dystrybutora