search
REKLAMA
Recenzje

KOTY. Niesprzątana kuweta i koci body horror

Jakub Koisz

27 grudnia 2019

REKLAMA

Czasami w biegu na prowadzenie (gdzieś z czeluści świadomości kinomana) wysuwają się zawodnicy, których trudno w jakiejś kategorii przegonić. Koty Toma Hoopera, oparte na broadwayowskim musicalu, nie są wprawdzie dziełem, które namiesza w topce ulubionych filmów, ale niewątpliwie wygrywają w innej kategorii. Jest to produkcja tak bizarna, gryząca w oczy i niesamowicie wypuszczona z reżyserskich łap, że nie dziwą głosy zza Oceanu mówiące, że to jeden z najgorszych filmów tego roku. Nie będę tak surowy jak koledzy ze Stanów – w odchodzącym roku kino zaatakowało mnie boleśniej niż szczucie kocurami, ale i tak nigdy nie zapomnę tego pokazu prasowego. Jak do tego doszło? Nie wiem. Pozostały tylko zadrapania. 

Kotka Victoria zostaje porzucona i musi zacząć wieść żywot ulicznicy. Wita ją w nowym życiu cała zgraja sierściuchów, w tym zakochany w niej Mefistofeles. Zostaje jej przedstawiona filozofia kociego życia, ich zwyczaje, różnice między rasami, podobieństwa. Jest to na tyle dobrze napisane i zabawne, że każdy posiadacz wąsatego czworonoga zauważy podobieństwa do swoich podopiecznych, ale w tej warstwie filmu broni się rzecz jasna materiał wyjściowy. Wszystko to, oczywiście, w rytm znanych z Broadwayu piosenek, lekkiej dawki pajacerii, dziwnie wyblakłych kolorów i rozedrganej narracji. W tle czai się rywalizacja o swoisty tron, czyli namaszczenie przez matronę (w tej roli Judi Dench) następnego kota wybranego oraz walka ze złowieszczym kocurem, w którego wciela się Idris Elba. Jeśli cokolwiek w tej migracji pomiędzy medium teatralnym a filmowym imponuje, to właśnie obsada, która w większości stara się aktorsko, ale próby i trudy przykryte są brzydkim CGI (które wymaga oddzielnego akapitu).

W tle bowiem brykają sobie z komputerowo doczepianymi ogonami James Corden, Jennifer Hudson, Ian McKellen, Rebel Willson oraz Taylor Swift. Całości przyglądamy się z perspektywy wspomnianej Victorii, w którą wciela się Francesca Hawyard, znana głównie z baletu i  to ona, o dziwo, najmniej szarżuje w swojej roli. Widz podobnie jak ona został wrzucony w sam środek tego kociego gangu i choć intryga jest identyczna jak ta z desek teatralnych, to wydaje się o wiele mniej czytelna, paradoksalnie – z powodu braku ograniczeń. Przeskakujemy więc z miejsca na miejsce, co na poziomie filmowym wypada banalnie, niczym od jednej prezentacji w Power Point do kolejnej. Coś, co w przypadku sceny jest jednym z dowodów na zdolności projektanckie magików teatru, w przypadku dzieła filmowego wydaje się leniwe i pretensjonalne. Odbębniamy więc kolejne kocie powitania, trochę potańczymy, posłuchamy piosenek, a potem hop – do kolejnej sceny, sklejonej z poprzednią jedynie siłą woli. Nie zgodzę się jednak z zarzutami dotyczącymi aranżacji muzycznych. Wprawdzie już w przypadku Nędzników wytykano Hooperowi, że miesza całkowite beztalencia muzyczne z ciekawymi wyborami, ale tutaj jest wyraźnie lepiej, mimo że niekiedy słychać zgrzyty. Jeśli nie ma porównania z innymi wersjami piosenek, można czerpać niemałą przyjemność z występów.

I ta średniość, a wręcz bylejakość niekiedy, byłaby momentami łaskocząca oczy i słuch, gdyby nie wejście kina grozy, nieintencjonalne oraz przedziwne. Otóż Koty momentami jawią się jako body horror, swoista Wyspa Doktora Moreau połączona z nieudanymi szkicami graficznymi Avatara. Hybrydyzacja twarzy aktorów z komputerowymi, kocimi ciałami wywołuje niepokój tak duży, że po kilku minutach od rozpoczęcia seansu szukamy ucieczki z tej piwnicy grozy. Ponoć do kin wejdzie wersja zaktualizowana, a studio obecnie dwoi się i troi, aby poprawić ten film, ale wątpię, żeby go odczarowano.

Ktokolwiek wpadł na ten pomysł, powinien odłożyć kwas i przeprosić widza za koszmary. Pamiętacie okładki magazynów popularnonaukowych typu Focus, w których pokazywano, jak w przyszłości będą wyglądać hybrydy ludzi oraz świń? Mamy tutaj coś podobnego z kotami, ale wdzierający się pierwiastek obcości jest tak wykrzaczony koślawymi efektami komputerowymi, że szukamy obłędnie swoim wzrokiem jakiegokolwiek punktu odniesienia. Na próżno. W tym świecie są same koty i nie jest to dobra wiadomość. 

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK