W 2019 padł rekord liczby popularnych filmów wyreżyserowanych przez kobiety
W nocy z niedzieli na poniedziałek odbędzie się rozdanie Złotych Globów. Po ogłoszeniu nominacji duże kontrowersje wywołał fakt, że w kategorii reżyserskiej po raz kolejny nie doceniono żadnej kobiety, choć w 2019 roku stały one za kilkoma cenionymi produkcjami. Mało tego – jak wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Południowej Kalifornii, miniony rok był pod tym względem rekordowy.
Spośród 100 najlepiej zarabiających filmów 2019 roku, 10,6% zostało wyreżyserowanych przez kobiety, w tym dwa przeboje z ponad miliardem na koncie – Kraina lodu II oraz Kapitan Marvel, współreżyserowane kolejno przez Jennifer Lee i Annę Boden. Inne przykłady dobrze przyjętych produkcji to Małe kobietki Grety Gerwig, Szkoła melanżu Olivii Wilde, Kłamstewko Lulu Wang, Queen & Slim Meliny Matsoukas oraz Ślicznotki Lorene Scafarii, które okazały się sporym sukcesem finansowym. Dla porównania, w 2018 kobiety były odpowiedzialne za reżyserię jedynie 4,5% popularnych filmów. Sytuacja wygląda dobrze również na rynku VOD – 20% produkcji Netflixa to dzieła pań, a w przeciągu ostatnich dwóch lat kobiety wyreżyserowały 31% odcinków seriali telewizyjnych.
Stacy L. Smith, jedna z autorek badania, stwierdziła że nareszcie w Hollywood widać postęp w tej kwestii. Według niej jest kilka powodów takiego stanu rzeczy – przede wszystkim ruch MeToo oraz ugrupowanie Time’s Up, które sprawiają, że studia czują większą presję związaną z tym, kogo zatrudniają do realizacji projektów. Ponadto, kobiety mają więcej szans na to, by pokazywać swoje dzieła na festiwalach takich jak Sundance, a praca w telewizji i serwisach streamingowych wzmacnia ich pozycję i zabiera producentom argument, że kobiety nie mają odpowiedniego doświadczenia by podjąć się reżyserii wysokobudżetowych produkcji.
Według Smith, 2020 będzie kolejnym przełomowym rokiem w tym temacie, bo na ekrany trafi kilka głośnych produkcji autorstwa kobiet: Ptaki nocy (Cathy Yan), Wonder Woman 1984 (Patty Jenkins), Czarna Wdowa (Cate Shortland), Eternals (Chloe Zhao) oraz remake Mulan (Niki Caro). Smith powiedziała, że ważne jest, iż kobiety mają okazję reżyserować wysokobudżetowe produkcje, a jeszcze większy postęp nastąpi, gdy będą obracały się w różnych gatunkach i budżetach.