search
REKLAMA
Felietony

Konglomerat betonu, szkła, metalu i krwi

Jakub Koisz

11 lutego 2016

REKLAMA

Najbardziej przerażającą sceną w literaturze mojego dzieciństwa nie był opis mordu z powieści Kinga czy Mastertona, choć i do ich czytadełek zdarzało mi się zaglądać. Wrażliwość kształtowała mi się na opisach miast, sam nie wiem czemu, może po części dlatego, że wielkie metropolie poznawać zacząłem całkiem późno i nieco mnie przerażały. W „Sklepach cynamonowych” narrator przemierza m.in. przez ulicę Krokodyli, która jawi mu się jako zapętlona sfera, pełna pułapek, ślepych uliczek; widziałem to jako pozornie otwarte lokacje w grze komputerowej oraz grafiki z paradoksami przestrzennymi. Drugi, równie przerażający opis, znalazłem wiele lat później, w książce Chiny Mieville’a. Bohater wyrywa w niej kawałek bruku, który schodzi niczym strup. Pod spodem miasto żyje, jest zaropiałą raną, krwawi.

Uwielbiam, kiedy kino rozumie te drobne, ale może już całkiem uświadomione, fobie społeczne, które w literaturze pojawiły się już dawno. Proza Jamesa Grahama Ballarda została w Polsce spopularyzowana dzięki pracy translatorskiej Lecha Jęczmyka, ale również świetnym ekranizacjom: „Imperium słońca”, najbardziej autobiograficznemu i przyziemnemu dziełu w dorobku Ballarda, oraz „Crash”, czyli filmowi o ludziach uzależnionych od seksu w świeżo rozbitych samochodach. „Crash” to zresztą moim zdaniem najlepszy film o sprzężeniu człowieka z samochodem, więc poniekąd – stalą. Motywem przewodnim twórczości Ballarda jest bowiem nie tylko trauma wojenna, ale także miasto, jego wręcz niekontrolowane rozrastanie się (opowiadania z tomu „Ogród czasu” wracają do tego tematu) i nieprzewidywalność reakcji społecznych w obliczu szoku przyszłości, której Ballard dopatrywał się właśnie w urbanizacji. W jego frazie beton, szkło i metal ocieają krwią i sugestywnością; wielu autorów traktuje go zresztą jako wzór do naśladowania, jeśli chce się pisać o mieście lub uprawiać tak zwane urban fantasy, mimo że sam pisarz nigdy nie uznawał się za twórcę fantastyki. Zgadzam się z tym – zbyt dużo w Ballardzie scenerii zadziwiająco nam bliskich, acz podlanych groteską. true-detective-season-2-motion-poster

Kino oczywiście rozumie, czym jest miasto i jak bardzo zakorzeniło się ono w masowej świadomości, zresztą pomysłowe metropolie to podstawa filmów SF, ale brytyjski pisarz nigdy nie udziwniał – on malował właśnie codzienność jako niebezpieczne więzienie. Gdy pojawiły pierwsze materiały promocyjne drugiego sezonu „Detektywa”, serce zabiło mi mocniej, ponieważ ruchome grafiki z tekstem dostaliśmy świat, na jaki zasłużyliśmy przypominały mi nie o serialu HBO, ale o… „Wyspie” Ballarda. W tej powieści serpentynowate autostrady to istne spełnione piekło na ziemi; labirynt, w którym można tylko gnać przed siebie, niczym w jakiejś antyutopijnej mozaice albo grze telewizyjnej o uciekającej przed samochodami żabie. Autostrady to żyły tłoczące zatrutą krew, a nie wiadomo, gdzie jest serce tego systemu. Gdy bohater książki rozbija pojazd i wypada z pokręconej, wielopoziomowej autostrady, podobnej do tzw. turnpike w Los Angeles, okazuje się że powrót do cywilizacji jest niezwykle trudny, a pod drogami istnieje inny, dziki świat. Ta wariacja opowieści robinsonowskiej jest niezwykle filmowa – zdjęcia do drugiego sezonu „Detektywa” dowodzą, że zarówno na wielkim, jak i małym ekranie można już kreślić takie betonowe pułapki. Miło by było, gdyby ktoś to wykorzystał.

Kilka kadrów z tegorocznego hitu „Sicario” również, moim zdaniem, oddaje to poczucie zagubienia i miałkości jednostki w obliczu miejskiego brudu, ulic i zamknięcia na, paradoksalnie, otwartych przestrzeniach. Gdy kamera pokazuje maleńkie samochody stojące na granicy między Meksykiem a Stanami, ponownie pomyślałem o „Wyspie”. Operator Roger Deakins wespół z Denisem Villeneuve mogliby zresztą przytulić coś z powieści Ballarda, a na pewno wyglądałoby to zgodnie z oczekiwaniami miłośników jego twórczości.

sicario-movie-emily-blunt-hd-screencaps-8

Oczywiście wspominam o tym wszystkim, ponieważ w sieci pojawił się świeży, ostateczny zwiastun „High Rise”, czyli thrillera rozgrywającego się w ogromnym betonowym wieżowcu, którego każdy poziom przypisany jest określonej grupie społecznej. Film z Tomem Hiddlestonem w roli protagonisty zapowiada się intrygująco, pobrzmiewają w nim wszystkie esencjonalne nuty tych literackich ballardowskich fobii. Tytułowy wieżowiec nie jest przedstawiony jako futurystyczny, przepełniony techniką gmach i łatwo byłoby się zgubić w reżyserskim przestylizowaniu i upiększaniu tej wielopiętrowej pułapki. Reżyser jest jednak wierny stylistyce lat siedemdziesiątych, w czasie których dzieje się akcja. Wieżowiec pełni raczej rolę symboliczną, podobnie jak miasta, autostrady, a nawet centra handlowe w innych książkach Brytyjczyka. To symbol pewnego społecznego pęknięcia, zatraceniu się w myśleniu kastowym, gdzie tak naprawdę konflikt przestał się już ograniczać do klasy wyższej i niższej, ale wielu stanów pośrednich i – jak niektórzy mieli nadzieję – przejściowych. Prozaik zawsze w sam środek wsadzał bystrego, jednak nie wychylającego się everymena, który musi wraz z czytelnikiem odkrywać reguły i kruche fundamenty rzeczywistości, a przy tym nie stracić wiary w jednostkę.

high-rise-large

Sposób, aby opowiadać o tym za pomocą swoistego miejskiego thrillera, był strzałem w dziesiątkę. Nie wiem, czy film poradzi sobie na poziomie strukturalnym i czy kultura popularna nie wyeksploatowała już tematu antyutopii, ale zdjęcia oddają to, co jest sednem w powieści – bardzo płynnie można przechodzić między klaustrofobią a agorafobią za pomocą języka i obrazów. Zobaczymy. Myślę, że wielki ekran jest gotowy na cały szereg historii spod ręki Anglika, a ja na nie wszystkie czekam. W betonie, szkle i żelaznych prętach spajających to wszystko jest coś przerażającego, a wrzucenie w środek takiej pułapki człowieka zawsze będzie idealną metaforą samotności i zagubienia.

3055249-poster-p-1-creepy-new-high-rise-trailer-proves-tom-hiddleston-is-ready-for-his-close-up (1)

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK