Zestawienie

NAJLEPSZE DUŃSKIE ROLE MADSA MIKKELSENA. Znacznie więcej niż Hannibal

Autor: Tomasz Raczkowski
opublikowano

Jeśli przyszłoby komuś wybierać najbardziej rozpoznawalnego Duńczyka we współczesnej kinematografii, zapewne wybór padłby na Madsa Mikkelsena. Oprócz doskonale znanych i pamiętanych przez międzynarodową widownię ról Le Chiffre’a, Hannibala Lectera czy Galena Erso ten charyzmatyczny aktor stworzył wiele pamiętnych i nierzadko wybitnych kreacji w swojej ojczyźnie. Aby oddać sprawiedliwość nieanglojęzycznej części filmografii Madsa, prezentuję wybór najlepszych pięciu ról aktora w rodzimej Danii.

Zieloni rzeźnicy (2003)

Mads Mikkelsen, Nikolai Lie Kaas; kadr z filmu "Zieloni rzeźnicy"

Czarna komedia Andersa Thomasa Jensena to równocześnie groteskowa i ciepła opowieść o dwóch niespełnionych rzeźnikach otwierających własny sklep mięsny. Jeśli boicie się, co może przynieść połączenie absurdalnego poczucia humoru, pechowych bohaterów i rzeźnickiej scenerii – zapewne macie rację. W filmie, którego akcja oscyluje wokół szeroko pojętego braterstwa, kiełkujących uczuć i kanibalizmu, szczególnie błyszczą aktorzy – występujący w podwójnej roli Nikolaj Lie Kaas i Mads Mikkelsen, tutaj wyróżniający się malowniczą łysiną. Choć bohaterowi Mikkelsena daleko do sympatycznego everymana, to Mads w roli maniakalnego Svenda sprawdza się świetnie, nie tylko bezbłędnie odgrywając pełen sprzeczności charakter swojego bohatera, ale przede wszystkim wzbudzając sympatię w widzach, nawet pomimo wątpliwych niekiedy zachowań.

Polowanie (2012)

Mads Mikkelsen, kadr z filmu "Polowanie"

Klasyczna już rola, nagrodzona Złotą Palmą w Cannes, to efekt jedynego jak dotąd wspólnego projektu Mikkelsena i jednego ze współtwórców manifestu Dogma 95. W roli niesłusznie oskarżonego o pedofilię Lucasa duński gwiazdor ma szansę wykazać się swoim szerokim repertuarem aktorskim, tworząc zapadającą w pamięć kreację człowieka powoli zaszczuwanego, który zmaga się niemal w pojedynkę ze społeczeństwem i destrukcyjną mocą słowa. Polowanie, prawdopodobnie najlepszy film Thomasa Vinterberga od czasu pamiętnego Festen, to jeden z najważniejszych obrazów współczesnego kina duńskiego i duża w tym zasługa Mikkelsena, bezbłędnie ucieleśniającego emocje tracącego grunt pod nogami bohatera.

Otwarte serca (2002)

Mads Mikkelsen, Sonja Richter; kadr z filmu "Otwarte serca"

Otwarte serca to wczesny i prawdopodobnie najlepszy film nagrodzonej Oscarem za W lepszym świecie Susanne Bier. Kręcony według zasad Dogmy 95, film z 2002 roku to jeden z nielicznych spełnionych obrazów opatrzonych tym certyfikatem. Mads Mikkelsen wciela się w nim w ustatkowanego lekarza wikłającego się w romans z dziewczyną potrąconego przez swoją żonę chłopaka. W tym niejednoznacznym, pełnym sprzecznych emocji filmie Mikkelsen tworzy niezwykle dojrzałą i zniuansowaną kreację mężczyzny rozdartego między wykluczającymi się uczuciami i drogami życiowymi. Tym razem rola Madsa, choć wyróżniająca się pośród solidnej obsady, nie tyle napędza film, ile raczej idealnie wpasowuje się w sprawną realizację ciekawego scenariusza, dodatkowo odznaczającą się świetnymi zdjęciami Mortena Søborga.

Jabłka Adama (2005)

Mads Mikkelsen, kadr z filmu "Jabłka Adama"

Mads Mikkelsen zagarnia dla siebie film z drugiego planu, (...) gra cały film w pełnej aktorskiej szarży, z której wychodzi zwycięsko.

Kolejny po Zielonych rzeźnikach film Andersa Thomasa Jensena to równie groteskowe Jabłka Adama, regularnie wymieniane wśród najlepszych duńskich filmów XXI wieku. W tym szalonym moralitecie Mads Mikkelsen zagarnia dla siebie film z drugiego planu, wcielając się w Ivana, natchnionego pastora prowadzącego przy swojej parafii mały ośrodek resocjalizacyjny, do którego trafia główny bohater, neonazista Adam. Balansując na granicy posłannictwa, empatii i obłędu, Mikkelsen gra cały film w pełnej aktorskiej szarży, z której wychodzi zwycięsko. To jego rola zostaje w pamięci najdłużej, a świdrujące spojrzenia, jakimi obdarza pozostałych bohaterów Ivan, naprawdę mogą przyprawić o ciarki.

Pusher II – Krew na rękach (2004)

Mads Mikkelsen, kadr z filmu "Pusher II - Krew na rękach"

Pusher II

Dawno temu, zanim Nicolas Winding Refn do reszty uwierzył w swój nieomylny geniusz i zatracił się w neonowo-teledyskowej przesadzie, nakręcił w swojej nadbałtyckiej ojczyźnie kryminalną trylogię Pusher, zbudowaną ze skoncentrowanych na różnych bohaterach wariacji na bazie klasycznego kina sensacyjnego. W drugiej i najlepszej części cyklu głównym bohaterem jest grany przez Mikkelsena Tonny, drobny przestępca, po wyjściu z więzienia zmagający się z dominacją zajmującego wysoką pozycję w gangsterskim półświatku ojca. Pełna niewypowiedzianego napięcia, dramatyczna kreacja Mikkelsena znakomicie wybrzmiewa w zaskakująco subtelnej impresyjności obrazu Refna. Choć rozgłos późniejszych dokonań zarówno Refna, jak i Mikkelsena sprawił, że Pusher II jest dziś filmem chyba nieco zapomnianym, to warto do niego wrócić choćby przez wzgląd na znakomitą rolę późniejszego przeciwnika Bonda.

Ostatnio dodane