Denis Villeneuve popiera pozew SCARLETT JOHANSSON. „Kariera filmu musi się zacząć na wielkim ekranie.”

Po koniec lipca informowaliśmy, że Scarlett Johansson złożyła do sądu w LA pozew przeciwko Disneyowi związany z jednoczesną premierą Czarnej Wdowy w kinach oraz na platformie Disney+. Według dokumentu, Johansson była zapewniana, że widowisko doczeka się wyłącznie kinowej dystrybucji (przez co najmniej 90 dni), a jego zyski będą mieć wpływ na wysokość zarobków aktorki. Udostępnienie filmu w streamingu – nawet, jeśli za dodatkową opłatą – jest według prawników aktorki naruszeniem warunków kontraktu.
Czarna Wdowa trafiła do kin i na Disney+ 9 lipca i po dobrym weekendzie otwarcia tydzień później zaliczyła jeden z największych spadków w historii MCU (67%). Film był za to najczęściej piraconym tytułem na rynku. Według pozwu, przedstawiciele Johansson chcieli na nowo negocjować warunki jej kontraktu w obliczu wieści o jednoczesnej premierze na Disney+, jednak Marvel i Disney wówczas nie odpowiedzieli. W weekend otwarcia Czarna Wdowa zarobiła 158 milionów dolarów z kin oraz 60 milionów z Disney+, a do tej pory ma na koncie 368 milionów dolarów, co jest znacznie mniejszym wynikiem niż w przypadku dotychczasowych filmów MCU.
Z pozwem Johansson zgadza się Denis Villeneuve, który promuje aktualnie Diunę. W wywiadzie z Lapresse, twórca stwierdził, że umowy powinny być dotrzymywane przez obie strony i po raz kolejny podkreślił, jak ważne jest kinowe doświadczenie.
Co stałoby się, gdybyśmy to my nie szanowali kontraktów? Błędne jest myślenie, że kino na wielkim ekranie nie radzi sobie dobrze, ale w tym momencie ten przemysł jest na roller coasterze, co stoi w sprzeczności z pragnieniem stabilności finansowej. Subskrypcje na platformach streamingowych zapewniają stały przychód. Nie mam nic przeciwko nim – to niezwykłe narzędzia które pozwalają zachować pamięć o kinie. Ale kariera filmu musi się zacząć na wielkim ekranie. Od teraz zawsze będę wymagać na piśmie, by moje filmy miały premiery wyłącznie w kinach.
Przypomnijmy, że reżyser stwierdził ostatnio, że oglądanie Diuny poza kinem to według niedorzeczny wybór. Villenuve od początku był przeciwnikiem modelu hybrydowego, w ramach którego film debiutuje jednocześnie w kinach i na HBO Max.
Diuna zadebiutuje 22 października.