YouTube wycofuje przychody z reklam dla dwóch znanych kanałów tworzących fałszywe zwiastuny

Serwis YouTube wycofał tzw. ad revenue dla dwóch popularnych kanałów oferujących widzom platformy alternatywne zwiastuny wyczekiwanych produkcji kinowych. Screen Culture i KH Studio od tej pory nie będą otrzymywać przychodów z reklam.
Przez ostatnie miesiące, magazyn Deadline uważnie prześledził działania twórców kanałów Screen Culture i KH Studio, którzy z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji wypuszczają do sieci alternatywne zwiastuny, na długo przed upublicznieniem oficjalnych trailerów wyczekiwanych kinowych produkcji. Efekty dziennikarskiego śledztwa wymusiły na serwisie YouTube stanowczą reakcji. Od tej pory, zarówno Screen Culture, jak i KH Studio nie będą otrzymywać przychodów z reklam powiązanych z ich treściami.
Przedmiotem śledztwa dziennikarzy magazynu Deadline były m.in. fake-trailery wielkich tegorocznych premier, takich jak The Fantastic Four: First Steps, Superman czy Squid Game, a także wygerenowane przez AI treści związane z – jak na razie owianymi tajemnicą – nadchodzącymi projektami serii James Bond. Deadline przeanalizował działania Screen Culture i KH Studio imitujące rzeczywisty marketing wymienionych produkcji i wykorzystujące dezinformację jako technikę wzbudzenia sensacji, uzyskania największej możliwej liczby wyświetleń i wysokiego zarobku.
Zgodnie z zasadami gwarantującymi ad revenue, twórcy mogą pobierać przychody z reklam tylko wtedy, gdy zmienią „pożyczony” materiał na tyle, by nie stał się on duplikatem cudzej własności i nie powstał wyłącznie w celu zarobkowym. Dodatkowo, YouTube zabrania publikacji materiałów dezinformujących i technicznie zmanipulowanych.
Założyciel KH Studio w ten sposób skomentował decyzję YouTube’a o cofnięciu ad revenue dla swojego kanału:
Od trzech lat na pełen etat prowadzę KH Studio, wkładam w to wszystkie siły. To przykre, że decydując o demonetyzacji wkłada się nas do grupy „mylących treści”, podczas gdy moim celem zawsze było eksplorowanie kreatywnych możliwości – nie fałszowanie prawdziwych zwiastunów.
Screen Culture i serwis YouTube jak na razie nie skomentowały opisanej kwestii.