Ranking redakcyjny

Najlepsze SERIALE, AKTORZY i kategorie techniczne. Złote Kraby – nagrody Film.org.pl za rok 2020

Autor: REDAKCJA
opublikowano

Jak co roku Film.org.pl przyznaje Złote Kraby – nasze redakcyjne nagrody, będące wynikiem wewnętrznego głosowania. Zapoznawaliście się już z naszą listą 10 najlepszych filmów 2020 roku, zaś teraz mamy dla was podsumowanie pozostałych kategorii. Dowiecie się, jaka była według nas najlepsza rola męska i żeńska oraz które produkcje mogły pochwalić się najlepszą stroną techniczną. Złoty Krab powędrował też do naszego ulubionego zeszłorocznego serialu.

Zgadzacie się z naszymi wyborami? A może wy oddalibyście te nagrody w inne ręce? Dajcie znać w komentarzu!

NAJLEPSZY SERIAL

Gambit królowej

Na swojej drodze do szachowego mistrzostwa Beth wielokrotnie przezwycięża seksizm, lekceważenie i wykluczenie ze względu na płeć swoimi wybitnymi umiejętnościami. Damsko-męski świat w Gambicie królowej nie jest jednak czarno-biały – bohaterka spotyka na swojej drodze wielu fantastycznych i wspierających ją mężczyzn, chociaż ciężko się pozbyć wrażenia, że gdyby nie była to historia fikcyjna, lecz oparta na prawdziwych wydarzeniach, droga Beth do szachowego mistrzostwa nie byłaby tak łatwa. Ale w końcu tym przede wszystkim jest Gambit królowej – baśniową fantazją o utalentowanej dziewczynie, która przezwycięża życiowe trudności, aby wspiąć się na wyżyny szachowego mistrzostwa. Baśniową fantazją, która wciągnie was na długie godziny. [Michalina Peruga, fragment recenzji]

2. Nowy papież

3. BoJack Horseman

4. Dark (sezon 3)

5. Better Call Saul (sezon 5)

NAJLEPSZA AKTORKA

Elisabeth Moss (Niewidzialny człowiek)

Łatwo kibicować bohaterce Moss, bo aktorka fantastycznie odgrywa wszystkie emocje towarzyszące jej postaci – przerażenie, determinację, gniew. Moss jest w centrum filmu właściwie bezustannie i to ona w dużej mierze sprawia, że jako widzowie emocjonalnie się angażujemy. Jest istotnym, może nawet kluczowym elementem sprawiającym, że Niewidzialny człowiek to tak udana produkcja. [Łukasz Budnik]

2. Awkwafina (Kłamstewko)

3. Anya Taylor-Joy (Gambit królowej)

4. Carrie Coon (Gniazdo)

5. Jessie Buckley (Może pora z tym skończyć)

NAJLEPSZY AKTOR

Adam Sandler (Nieoszlifowane diamenty)

Najlepsza rola w karierze Adama Sandlera? Bardzo prawdopodobne. Amerykański aktor od dobrych kilkunastu lat utwierdza cały świat w przekonaniu, że jeżeli chce, to potrafi. Zaliczył znakomite występy w Lewym sercowym Paula Thomasa Andersona,  Zabić wspomnienia Mike’a Bindera i Opowieściach o rodzinie Meyerowitz Noah Baumbacha. Ukoronowaniem tych wszystkich wspaniałych kreacji jest jednak rola Howarda Ratnera z Nieoszlifowanych diamentów braci Safdie – lichwiarza, który przez cały film balansuje pomiędzy życiem i śmiercią, geniuszem i głupotą. Bohater Sandlera jest krańcowym wytworem ustroju kapitalistycznego – człowiekiem, którego cały świat obraca się wokół pieniędzy i zakładów sportowych; którego ostatecznie do zguby doprowadza niekontrolowana arogancja i zachłanność. Amerykanin jest w tej wymagającej roli znakomity – dwoi się i troi na ekranie, biega, krzyczy, wdaje się w bójki i przepychanki, wyrzucając z siebie w międzyczasie kolejne, niewiele znaczące słowotoki. Obrzydliwy bohater, któremu, za sprawą świetnego scenariusza i jeszcze lepszej kreacji aktorskiej, naprawdę trudno nie współczuć. Bo przecież mogło mu się udać… [Jan Brzozowski]

2. Gary Oldman (Mank)

3. Chadwick Boseman (Ma Rainey: Matka bluesa)

4. August Diehl (Ukryte życie)

5. George MacKay (1917)

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

1917 (Roger Deakins)

Nie ma co owijać w bawełnę – tego filmu nie byłoby, gdyby nie perfekcyjna operatorka mistrza Deakinsa, który wszedł tu na zupełnie nowy poziom narracji. Pomijając już fakt markowanego, pojedynczego ujęcia, które niesie na swoich barkach dramaturgię, wystarczy tu przywołać chociażby niezapomniane sekwencje pośród nocnych ruin, aby oddać piękno, majestat i wrażliwość zdjęć do 1917. To nie tylko niedościgniony zwycięzca poprzedniego roku, ale też absolutna czołówka najlepszych zdjęć w historii kina. [Jacek Lubiński]

2. Mank (Erik Messerschmidt)

3. Jezioro dzikich gęsi (Jingsong Dong)

4. Może pora z tym skończyć (Łukasz Żal)

5. Ukryte życie (Jörg Widmer)

Ostatnio dodane