search
REKLAMA
Recenzje

ATLANTIQUE. Gdy subtelniej się nie da

Jan Tracz

23 listopada 2019

REKLAMA

Ujęcia Dakaru witają nas jakby w kompletnie innym świecie. Hermetyczne uliczki, wszędzie piach, tłok, brud, wszechobecna bieda, w tle wybrzeża Atlantyku. Mati Diop zapoznaje nas ze światem nieco egzotycznym dla Europejczyków, gdzie kultura jest inna, a mentalność opiera się na odmiennym spojrzeniu. Noce są upalne, a mieszkańcy muszą przyzwyczajać się do zabójczej pogody. To ich świat, ale reżyserka pragnie nas do niego zaprosić, zapoznać z jego własnymi problemami. Bo nad miastem krąży jakieś nikczemne widmo. Wyczuwamy je, od początku atmosfera niepokoju wzbudza w widzu uczucie konsternacji, zanieczyszczone powietrze powoli dostaje się do ust. Fantazmat się objawia. Ma jednak wiele postaci, przyjmuje formę problemów społecznych, wątku science fiction, także przedstawionych uczuć w samym filmie – synkretyzm gatunkowy widzimy na każdym kroku. Nie dla wszystkich te kilka dni skończy się dobrze. My zaś będziemy tylko i wyłącznie pociągani przez zmysłowy zapach subtelnej symboliki Atlantique. Aromat bazujący na kontraście. Kontraście między miłością a śmiercią.

Atlantique w reżyserii Mati Diop okazał się objawieniem tegorocznego Cannes – odbiorcy piali z zachwytu, mówiąc, że dawno nie widzieli tak oryginalnego obrazu. Ja natomiast traktowałem ten debiut jako przerywnik pomiędzy wybranymi przeze mnie filmami – jakie było moje zdziwienie, kiedy zrozumiałem, że czeka mnie seans wyjątkowy. Wybitny, ponieważ to jeden z lepszych filmów tego roku. Wybitny, bo wybrzmiewa czysto, bez pomyłek. Stworzenie takiego dzieła wymagało wrodzonego artyzmu, a to autorka w sobie ma. To film hipnotyzujący, tutaj kadry przechodzą przez taśmę filmową w jak najlżejszy sposób, a my się zachwycamy – nie da się inaczej. Tytuł ten posiada zbyt wiele przepięknie skonstruowanych motywów, by prędko wyleciał z pamięci.

Netflix

Ada pochodzi z biednej rodziny i jest połowicznie szczęśliwa. Za kilka dni wychodzi za mąż. Tak nakazuje religia, rodzina, konwenanse – mówią jej, że awansuje w hierarchii społecznej. Pozycja, bogactwo, kosztowności – to wszystko będzie jej. Ona tego nie chce, nie pragnie. Kocha innego. Ten, o którym mowa, nazywa się Souleiman. Jego wątek zostaje nam zaprezentowany jako pierwszy. Pracuje dla jednego z biznesmenów, jednak ten… nie chce płacić! A to sknera (raczej nie powinno nas to dziwić). On i jego koledzy odchodzą. Nie mogą zarobić na jedzenie dla swoich rodzin, dla córek i synów, dla rodziców. Są sfrustrowani, pragną zmieść miasto z powierzchni Ziemi. Ale nie robią tego. Mają zbyt wiele do stracenia. Postanawiają szukać pracy w Hiszpanii. Chcą do niej płynąć, i to jak najszybciej, czasu jest coraz mniej. Ada i Souleiman mają spotkać się jeszcze raz przed kluczowymi wydarzeniami z ich życia. Chłopak wypływa, nie pożegnał się z ukochaną. Ada przeżywa, koleżanki mówią, że jaka to miłość, ma zaraz ślub. Od podróżujących zero kontaktu, nic, cisza. W dniu uroczystości ktoś wspomina, iż Souleiman powrócił. Tak szybko? Dziwi się Ada, a wraz z nią widz. I się zaczyna.

Wątek robotnik – pracodawca to tylko jeden z licznych, które później będą się łączyć w całość. Już on wprowadza nas w nastrój „filmu świadomego”, wiemy od początku, że Atlantique rozprawiać będzie o rzeczach ważnych, o takich, o których trzeba głośno powiedzieć. W dniu ślubu dzieją się dziwne rzeczy, pieczę nad sprawą trzyma jeden z lepszych detektywów. Film z nastoletniego melodramatu zmienia się w chwilowy, detektywistyczny rozdział. Duszna atmosfera trzyma widza w napięciu, a gdy dochodzi wątek paranormalny, połączony przy tym z niby to powrotem chłopca, zaczynamy zastanawiać się, o co w tym wszystkim chodzi. Historia została jednak doszlifowana od początku do końca – zadziwia, zaskakuje, trzyma w napięciu i wyraża się sama poprzez siebie. Po napisach końcowych nie potrzebujemy żadnych innych dopowiedzeń.

Netflix

Atlantique jest metafizycznym komentarzem: atakuje obłudę wyższych klas, obrazuje relacje występujące w danej kulturze i religii, przedstawia nam definicję prawdziwego uczucia, a do tego sugeruje, pokazuje, jak wiele sytuacji, jak wiele czynników wpływa na nasze życie, jak wiele buduje nasze prawdziwe „ja”. Surrealizm płynący z tego filmu jest bardzo zauważalny, natomiast chciałbym jeszcze wspomnieć o warsztacie twórców. Wyreżyserowany ze sprawną ręką, potrafi zarówno zbudować sceny intymne, nastrojowe, jak i ukazać problematykę bardziej złożoną, przestronną. Tworzy klimat wraz z każdą sceną, ale robi to na różne sposoby, nie czerpie ze sprawdzonych koncepcji. Wykłada karty na stół, jakby grał sam ze sobą, a w talii miał same asy.

Bo Atlantique można też nazwać eksplikacją społeczną, produkcja mówi za wszystkich mieszkańców, wyzwala ich dusze, ich słowa, myśli. I nas również, po seansie nasze wnętrze przeżywa oczyszczenie. Czujemy, że kochamy, lubimy, cierpimy, oddychamy, płaczemy, uśmiechamy się, że ktoś nas kocha, jak i nienawidzi, że potrafimy sprawiać przyjemność, jak i krzywdzić. Czujemy, że żyjemy. Że żyjemy i unosimy się nad ciałem, jakbyśmy doznawali duchowej rehabilitacji.

Jan Tracz

Jan Tracz

Doktorant ( Film Studies ) na uczelni King's College London w Wielkiej Brytanii, aktualnie pisuje dla portalu Collider, The Upcoming, Talking Shorts, Interii Film, Przeglądu, MINT Magazine, Film.org.pl i GRY-OnLine. Publikował na łamach FIPRESCI, Eye For Film, WhyNow, British Thoughts Magazine, AYO News, Miesięcznika KINO, Magazynu PANI, WP Film, NOIZZ, Papaya Rocks, Tygodnika Solidarność oraz Filmawki, a także współpracował z Rock Radiem i Movies Roomem. Przeprowadził wywiady m.in. z Adamem Sandlerem, Alejandro Gonzálezem Iñárritu, Paulem Dano, Johanem Renckiem, Lasse Hallströmem, Michelem Franco, Matthew Lewisem i Irène Jacob. Publikacje książkowe: esej w antologii "Nikt Nikomu Nie Tłumaczy: Świat według Kiepskich w kulturze" (Wydawnictwo Brak Przypisu, 2023). Laureat Stypendium im. Leopolda Ungera w 2023 roku. Członek Young FIPRESCI Jury podczas WFF 2023.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK