Zestawienie

ZAKAZANE ZWIĄZKI. Kazirodztwo na ekranie

Autor: Małgorzata Czop
opublikowano

Lubię filmowe opowieści o ludzkich pęknięciach, rysach na charakterze i wątpliwościach. Uwielbiam, kiedy pojawia się konflikt moralny, etyczny czy społeczny, dlatego z niemałą fascynacją zagłębiam się w mroczne rejony X Muzy. Fascynuje mnie podejście filmowców do tematów nieoczywistych i niepojawiających się w głównym nurcie poprawnego kina. Z chęcią przyjrzałam się, w jaki sposób twórcy poruszają temat kazirodztwa, szczególnie że nie tak dawno pojawił się zarówno na małym, jak i – za sprawą Guillerma del Toro (Crimson Peak) – dużym ekranie.

Gra o tron przełamywała różne tematy tabu, eksplorowała wątki nieporuszane do tej pory

Najsłynniejszy związek kazirodczy pojawił się w świadomości widowni za sprawą Cersei i Jamiego Lannisterów. Gra o tron przełamywała różne tematy tabu, eksplorowała wątki nieporuszane do tej pory. I stawała się wiarygodna przez odważne pokazywanie trudnych zagadnień, bez pruderyjnego obracania kamery. A kazirodztwo jest stare jak świat. Przekazy historyczne mówią o tym, że relacje seksualne w rodzinie nie były czymś wyjątkowym. Rody szlacheckie czy królewskie nie chciały tracić czystości krwi, dlatego zawierano związki w obrębie jednej rodziny. Kino spogląda na kazirodztwo raczej jednoznacznie negatywnie, skupiając się na patologicznym wymiarze seksualnych relacji panujących w rodzinie. Oto kilka najciekawszych propozycji.

Crimson Peak. Wzgórza krwi, reż. Guillermo del Toro

Mroczna opowieść Guillerma del Toro osadzona w gotyckim zamku gdzieś z dala od ludzkich spojrzeń. Emocjonalny trójkąt między młodą pisarką (Mia Wasikowska), jej mężem Thomasem Sharpe’em (Tom Hiddleston) i jego siostrą Lucille (Jessica Chastain). Rodzeństwo posiada mroczną przeszłość, która splata ich nieprzerwaną więzią tajemnicy i współzależności. Mały Thomas był ofiarą surowej matczynej miłości, a starsza siostra stała się dla niego ostoją w trudnych chwilach. Teraz chcą posiadać siebie na wyłączność, a ich wzajemne przyciąganie prowadzi do eskalacji przemocy. Zazdrość napędza ich działania, a miłość i seksualność zamienia w potwory.

Bez wstydu, reż. Filip Marczewski

Filip Marczewski opowiadał o związku brata i siostry już w swojej etiudzie Melodramat, aby później eksplorować ten wątek w pełnometrażowym debiucie. Anna (Agnieszka Grochowska) i Tadek (Mateusz Kościukiewicz) mieszkają w małym miasteczku. Dzielą ze sobą mieszkanie, przez co chłopak stale jest obecny w życiu starszej siostry. Czuje się za nią odpowiedzialny i dba o jej bezpieczeństwo. Kiedy na horyzoncie pojawia się Andrzej (Maciej Marczewski), Tadek zaczyna robić się zazdrosny. Coraz bardziej próbuje zawłaszczyć czas i przestrzeń Anki. Intensywnie zabiega o jej uwagę, aż doprowadza do seksualnego zbliżenia. Pożądanie staje się silniejsze niż wstyd i poczucie winy. Oboje mają świadomość, że sięgają po coś zakazanego. Bez wstydu nie jest filmem idealnym i specjalnie udanym, ale wciąż pozostaje wyjątkiem na firmamencie polskiej kinematografii.

Cementowy ogród, reż. Andrew Birkin

Julie uwodzi brata, by poczuć się bezpieczna

Andrew Birkin, francuski reżyser, zaangażował do swojego filmu młodziutką Charlotte Gainsbourg. Opowiada o rodzinie z problemami, w której czwórka dzieci jest zdana na siebie. Umiera im matka, a najstarsi, Julie i Jack, przejmują rolę wychowania młodszego rodzeństwa. Wkrótce dojrzewająca Julie poznaje mężczyznę, z którym wchodzi w intymną relację. Zaczyna się bawić rodzącą seksualnością. Prowokuje, kusi i uwodzi, przenosząc swoje zainteresowanie na brata. Jack daje się wodzić za nos, z łatwością wychwytuje erotyczne podteksty i staje się coraz bardziej zazdrosny o siostrę. Birkin nie przedstawia ich relacji w patologicznym świetle. Wzajemną fascynację pokazuje jako sprawę zupełnie naturalną. Choć z łatwością można zauważyć, kto posiada władzę w tym związku, trudno nie zauważyć ich wzajemnej troski i emocjonalnego zaangażowania. Julie uwodzi brata, by poczuć się bezpieczna. Są od siebie w pełni zależni, przez co – w ich własnym rozumowaniu ˜– ich erotyczna relacja jest w pełni normalna i uzasadniona. 

Ostatnio dodane