Zestawienie

NAJLEPIEJ oceniane filmy SCIENCE FICTION wszech czasów. Kosmiczne ARCYDZIEŁA

Autor: Mikołaj Lewalski
opublikowano

Nurt science fiction od kilku dekad należy do najpopularniejszych gałęzi kina. Wysokobudżetowe widowiska przedstawiające wymyślne wizje przyszłości albo alternatywną wersję obecnego świata rozpalają wyobraźnię na długo przed premierą i nierzadko przyciągają do kin miliony widzów. To wyjątkowo chętnie dyskutowane i opisywane dzieła, co od kilku miesięcy widać również na naszym portalu. Niektórzy zapewne odczuwają już zmęczenie tematem, ale faktem jest, że teksty na temat fantastyki naukowej należą do najchętniej czytanych i dyskutowanych. Sam kilkukrotnie opisywałem poszczególne elementy gatunku i za swoiste pożegnanie z tematem (ile można…) postanowiłem wybrać zestawienie najwyżej ocenianych filmów science fiction. Uwzględniam tu zarówno perspektywę krytyków (średnia ocen i procent pozytywnych recenzji zebranych na Rotten Tomatoes), jak i widzów (oceny społeczności na IMDb i Rotten Tomatoes). Wyłonionych kilkanaście tytułów to ścisła czołówka, co do której panuje stosunkowo duża zgodność – przy ogromnej liczbie głosów zachowują one niezwykle wysokie średnie, co jest niemałym osiągnięciem. Pewne tytuły znalazły się na tej liście za sprawą krytyków, inne dzięki widzom, jednak rozdźwięk między obiema grupami nie jest wysoki.

Kino komiksowe, niekiedy klasyfikowane jako science fiction, pozwoliłem sobie pominąć.

Mad Max: Na drodze gniewu

Krytycy: 97% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 8.59/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 8.1, Rotten Tomatoes: 85%

Jedno z największych kinowych zaskoczeń XXI wieku i objawienie kina akcji, które okazało się godnym następcą kinowych klasyków z Melem Gibsonem i zarazem czymś zupełnie unikatowym. Krytycy zgodnie uwielbiają tę produkcję (a nominacja do Oscara za najlepszy film to prawdziwy ewenement, biorąc pod uwagę ciężar gatunkowy), typując ją na jedno z największych dzieł dekady. Wśród widzów znalazło się paru malkontentów uważających fabułę za zbyt pretekstową i nieangażującą, jednak zdecydowana większość podziela zdanie filmoznawców.

Incepcja

Krytycy: 87% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 8.11/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 8.8, Rotten Tomatoes: 91%

Krytycy mają dużo dobrego do powiedzenia na temat Incepcji, ale trudno tu mówić o nadzwyczajnym entuzjazmie. Ten udzielił się internetowej społeczności widzów, która wspólnymi siłami zapewniła produkcji Nolana pierwsze miejsce w rankingu IMDb (mowa wyłącznie o filmach science fiction). Twórczość angielskiego reżysera od zawsze fascynuje masową publikę, jednak krytycy nie zawsze doceniają jej surowy rozmach i sprytne narracyjne zagrywki, często przykrywające scenariuszowe nieścisłości.

Nowy początek

Krytycy: 94% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 8.41/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 7.9, Rotten Tomatoes: 82%

Nowy początek sprawił, że wiele osób (w tym ja) odetchnęło z ulgą w kwestii kręconego wówczas Blade Runnera 2049 (również bardzo wysoko ocenianego). Denis Villeneuve udowodnił tym kameralnym filmem, że w nurcie science fiction nie interesuje go tanie efekciarstwo, a intrygująca treść i humanistyczna refleksja. Krytycy nie mieli co do tego wątpliwości, za to część widzów nie do końca dała się kupić przedstawionym wątkom albo spodziewała się czegoś bardziej nastawionego na akcję; ich konsensus nie odbiega jednak znacząco od głosu krytyki.

Obcy – 8. pasażer NostromoObcy: Decydujące starcie

Obcy

Krytycy: 98% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 9.1/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 8.4 Rotten Tomatoes: 94%

oraz

Krytycy: 97% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 8.99/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 8.3, Rotten Tomatoes: 94%

W przypadku dwóch pierwszych części trylogii Obcego (Jakie Przebudzenie? To ten film z Haydenem Christensenem i Jessicą Albą?) panuje zaskakująca zbieżność zdań krytyków i widzów. Zawsze uważałem, że społeczność woli wypakowane akcją Decydujące starcie, podczas gdy krytycy preferują subtelniejszą grozę i niepokojącą symbolikę pierwowzoru z 1979 roku. Wychodzi jednak na to, że obie grupy wspólnie stawiają oryginał odrobinę wyżej, co osobiście uważam za pocieszające. Niemniej, różnica jest na tyle nieznaczna, że nie do końca kwalifikuje się nawet na miano ciekawostki: oba filmy uważane są za arcydzieła (jeden jako horror, drugi jako film akcji).

Metropolis

Krytycy: 97% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 9.1/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 8.3, Rotten Tomatoes: 92%

Metropolis to nie tyle dzieło kultowe, co jeden z najważniejszych i najstarszych filarów gatunku science fiction; jego obecność na tej liście to konieczność. Przyzwoita liczba głosów widzów (154 tysiące na IMDb i 63 tysiące na RT) pozytywnie zaskakuje i stanowi niezbity dowód na ponadczasowość tego niemal stuletniego filmu.

Bonus #1: WALL·E

Krytycy: 95% na Rotten Tomatoes, średnia ocen: 8.54/10

Widzowie: średnia ocen na IMDb: 8.4, Rotten Tomatoes: 90%

Intrygująca wizja przyszłości wykreowana przez mistrzów ze studia Pixar niewątpliwie zasługuje na wyróżnienie, a z uwagi na formę (to mimo wszystko animacja skierowana w pierwszej kolejności do młodszej widowni) będzie to jeden z bonusowych tytułów na tej liście. Poruszająca opowieść o samotnym robocie sprzątającym zrujnowaną Ziemię urzekła wszystkich, bez wyjątku. Od dzieciaków, przez dorosłych widzów, krytyków filmowych, aż po członków Akademii Filmowej. Kto obejrzał film, ten wie i rozumie, o co chodzi.

Ostatnio dodane