Zestawienie

AKTORZY, którzy zaczynali jako STATYŚCI

Autor: Przemysław Mudlaff
opublikowano

Według wielu – jeśli nie wszystkich – poradników i przewodników dla początkujących aktorów praca statysty na filmowym planie stanowi jeden z najistotniejszych kroków na drodze do kariery. Autorzy wspomnianych podręczników nadmieniają jednak, że udział w zdjęciach w roli tzw. extra nie spowoduje raczej nagłego wzrostu zainteresowania osobą statysty wśród ludzi zajmujących się castingiem oraz reżyserów. Pracę statysty w kontekście przyszłych aktorskich planów należy traktować przede wszystkim jako bezcenne doświadczenie. Dodatkowo, pełniąc omawianą funkcję, lepiej nie rzucać się w oczy, a także nie przesadzać z liczbą filmów, w których się statystuje. Wszystko to wydaje się zatem niebezpiecznym spacerem po linie i w istocie właśnie takim jest. Nie można się jednak od razu poddawać. Inspiracją dla wszystkich statystów planujących aktorską karierę niech będzie poniższe zestawienie wielkich gwiazd kina, którzy także rozpoczynali jako tzw. extra.

Zanim przejdę do nazwisk, muszę wyjaśnić, że w poniższym zestawieniu znajdziecie gwiazdy kina, które rozpoczynały zarówno jako jedna z dziesiątek lub setek osób w tłumie, jak i przy pomocy ról epizodycznych, dzięki którym pojawiali się w filmie na mniej niż minutę i mieli do wypowiedzenia nie więcej niż sześć zdań.

Legendy kina jako statyści

Marilyn Monroe

Rolę w komedii Scudda-Hoo! Scudda-Hay! uznaje się za aktorski debiut Monroe, ale prawdą jest, że była ona tam jedynie statystką.

Biografia Marilyn Monroe obfituje w mnóstwo szczęśliwych i dramatycznych zwrotów akcji. Do tych pierwszych należy zaliczyć wydarzenia, które przemieniły skromną i nieco wystraszoną Normę Jeane Mortenson w gwiazdę kina Marilyn Monroe. Wszystko rozpoczęło się od zdjęć niejakiego Davida Conovera, któremu przypisuje się odkrycie pięknej ikony popkultury. Conover wypatrzył Jeane podczas fotografowania pracowników fabryki Radioplane w 1945 roku, a następnie namówił ją, aby odeszła z pracy i rozpoczęła karierę jako modelka. Nowa pracodawczyni Normy wprowadziła wówczas 19-letnią dziewczynę do świata filmu. Początki jej aktorskiej kariery nie wyglądały jednak obiecująco. Na potrzeby nowej profesji Ben Lyon musiał wymyślić pani Mortenson bardziej filmowe nazwisko. Związana kontraktem z 20th Century Fox Marilyn Monroe podjęła się nauki gry aktorskiej, zaczęła statystować w filmach ze scenami przedstawiającymi tłum ludzi oraz pojawiła się w produkcjach Dangerous Years (1947) oraz Scudda-Hoo! Scudda-Hay! (1948). Rolę w komedii Scudda-Hoo! Scudda-Hay! uznaje się za aktorski debiut Monroe, ponieważ film ten powstał przed dramatem Dangerous Years, tylko został później wydany. Obie kreacje są jednak niczym innym jak statystowaniem. Trudno bowiem mówić o zawodowym aktorstwie, jeśli w całym filmie (Scudda…) interesująca mnie osoba miała wypowiedzieć jedną linię tekstu w rodzaju: „Cześć, Rad!” oraz po prostu pokazać się w canoe. Zbieranie doświadczenia, ciężka praca nad sobą, ogromne ambicje, a także uroda oraz wdzięk pozwoliły jednak Marilyn Monroe stać się już wkrótce wieczną legendą kina.

Clint Eastwood

Lata młodości Clinta Eastwooda nie zwiastowały jego wyjątkowej aktorskiej (i nie tylko) kariery w Hollywood. Wychowany w protestanckiej, często zmieniającej miejsce zamieszkania rodzinie Clint imał się różnych zajęć, z których żadne nie miały nic wspólnego z produkcją filmową. Sytuacja zmieniła się po odbyciu służby wojskowej w Armii Stanów Zjednoczonych w 1954 roku. Poszukując płatnego zajęcia, został zachęcony przez kolegów z wojska, aby spróbował swoich sił w aktorstwie. Całkiem niezła pensja, jaką zaproponowało Eastwoodowi studio Universal, przekonała go ostatecznie do tej formy pracy. Przyszły gwiazdor kina rozpoczął swoją karierę jako tzw. bit player (niewielka rola z mniej niż sześcioma zdaniami do wypowiedzenia) w filmach klasy B. W tym czasie uczył się techniki aktorstwa według Michaiła Czechowa. Występy w takich „hitach”, jak Zemsta potwora, Franek Marynarz, Lady Godiva oraz Tarantula otworzyły Clintowi furtkę do pracy przy produkcjach telewizyjnych. W związku z tym, że telewizja gwarantowała szybsze i większe pieniądze, Eastwood zadomowił się w niej na dłużej. Po serii występów w programach – znów jako bit player – przyszedł przełom, czyli rola Rowdy’ego Yatesa w serialu CBS Rawhide.

Ostatnio dodane