Sequele

SEQUELE – Poniedziałek

Autor: Tomasz Urbański
opublikowano

ROK PRODUKCJI: 1998
DATA PREMIERY: 30.04.1998
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Monolith
REŻYSERIA: Witold AdamekWYSTĄPILI:
Bolec
Paweł Kukiz
Michał Gadomski
Kinga Preis
Marek Bargiełowski
Tomasz Stańko
Artur Bartos

Maniek, bezrobotny młody Ślązak z małego miasteczka o wysokim bezrobociu, na zlecenie właściciela hurtowni podejmuje się zadania odzyskania pieniędzy od dłużników. Wraz z nim do akcji włącza się David, któremu Maniek winny jest gotówkę. Trafiają do mieszkania, które kupione zostało za pieniądze hurtownika przez ojca niejakiego Romka. Romek zaś w mieszkaniu tym mieszka ze swą dziewczyną Renatą, narkomanką. Debiut Witolda Adamka to obraz biednej i brudnej prowincji czasu rodzącego się kapitalizmu polskiego. Obraz bez upiększeń, pełen brutalności i wulgaryzmów, które wydają się być nieuniknione, oraz czarnego humoru. Mocny film, wobec którego zarzuty kopiowania stylu Quentina Tarantino wydają się chybionymi. Obraz nie dla wszystkich.

ROK PRODUKCJI: 2001
DATA PREMIERY: 22.02.2002
DYSTRYBUCJA W POLSCE: SPI
REŻYSERIA: Witold AdamekWYSTĄPILI:
Bolec
Paweł Kukiz
Jerzy Pilch
Kinga Preis
Artur Bartos
Jerzy Bralczyk
Grzegorz Małecki

Maniek i Dawid po zdobyciu kasy postanawiają zainwestować. Otwierają ku uciesze mieszkańców ich miasteczka klub ze striptizem “Eden”. Do “biznesmenów” dołączają żona Mańka – Małgosia i dziewczyna Dawida – Renata. Po otwarciu klub staje się najczęściej odwiedzanym miejscem w okolicy. Interes kręci się znakomicie, jednak swoją szansę wyczuwają też okoliczni bandyci, próbujący wymuszać od “inwestorów” haracz. Pojawia się też inny problem – tak zwane “obrończynie moralności”. Niestety, w żadnym wypadku druga część nie dorównuje Poniedziałkowi. Kompletna zmiana charakteru opowieści jest chybiona. Brak tej zadziorności i głębi w podjęciu tematu. Adamek zdecydował się na bardziej optymistyczną historię z dowcipami, które nikogo nie śmieszą i o bohaterach, którzy w przeciwieństwie do pierwowzoru są postaciami papierowymi (prócz świetnej Kingi Preis). Całość jest mdła, kolorowa i dla wytrwałych. Widać wszystkie wady polskiego kina, z kiepskim scenariuszem na czele.

CIEKAWOSTKI:

  • Witoldowi Adamkowi udało się zebrać niemal całą obsadę z pierwszej części, czyli Poniedziałku.
  • W obu filmach w epizodycznych rolach można zobaczyć polskich muzyków, reprezentujących różne biegunowo gatunki muzyczne Pojawiają się:  Tomasz Stańko (część 1 – jazz), Magdalena Pieńkowska – Shazza (części 1, 2 – disco polo), Radoskór – ex-Wzgórze Yapa-3, Nagły Atak Spawacza, Kaliber 44 (część 1 – hip-hop), Marek Kryjom – zespół Piersi (część 1 – rock kabaretowy) oraz główni bohaterowie: Bolec (hip-hop) i Paweł Kukiz – zespół Piersi (rock kabaretowy).
  • Aktorzy Artur Bartos i Grzegorz Markocki zagrali w obu filmach inne postaci.
  • Epizody w drugiej części “zaliczyli” również Jerzy Pilch, Jerzy Bralczyk, Jan Miodek, Janusz Korwin-Mikke i Andrzej Bober.

CZY BĘDZIE KOLEJNA CZĘŚĆ?

Tego ryzyka chyba Witold Adamek się nie podejmie. Już Wtorek był sporą zniżką formy, a ewentualna “Środa” niech lepiej nigdy nie nadchodzi…

Tekst z archiwum film.org.pl.

 

Ostatnio dodane