search
REKLAMA
Ranking

Szybka piątka #23 – Ulubione kwestie filmowe

REDAKCJA

30 stycznia 2014

REKLAMA

kroll_m

Krzysztof Połaski

1. “Kroll”

Z początku myślałem, że ty pedał jesteś, a ty ostatnie bydle jesteś! Bo ty gnoju świętości nie umiesz uszanować, a żona przyjaciela we wojsku jest święta, rozumiesz? Reklamację sobie załatwiłeś z armii i cwaniaczek jesteś! Ale na kompani byś zdechł pierwszego dnia i na gębę nic nie wyjaśnisz! W armii wszystko jest proste! Żony są w domach, a kurwy za płotem i trzeba być człowiekiem, a nie ścierką! (kapral Wiaderny do Kuby Bergera)

Jedna z najmocniejszych filmowych kwestii, jaka kiedykolwiek padła z ust Cezarego Pazury, porównywalna do tej ze szpitalnej sceny w “Psach”. Bez wątpienia jedna z najlepszych kreacji Pazury w całej jego karierze. Te słowa pokazały po której stronie stoi kapral Wiaderny. W armii jest jak w życiu, wszystko jest proste: kolega z wojska to kolega bez względu na okoliczności, natomiast miejsce żony jest w domu, a nie w łóżku najlepszego przyjaciela męża. Szkoda, że niektórzy nie potrafią uszanować tych reguł.

2. “Psy”

Kobieta z komisji: Czy jest pan gotów stać na straży porządku prawnego, odnowionej, demokratycznej Rzeczpospolitej Polskiej?

Franz: Bezapelacyjnie, do samego końca. Mojego lub jej.

Władysław Pasikowski ustami Franza Maurera pokazał co myśli o Polsce, w której może i zmienił się ustrój, ale mentalność i układy pozostały te same. Aktualne do dzisiaj.

3. “Psy 2: Ostatnia krew”

Gdy to załatwimy, to reszta jest łatwa jak kobiety. (Radosław Wolf do Franza i Nowego)

Artur Żmijewski, w czasach gdy jeszcze nie był nudnym doktorem Burskim czy detektywem w sutannie, był prawdziwym twardzielem. A mężczyźnie z krwi i kości każda kobieta ulegnie.

4. “Słodko gorzki”

Dzień dobry. Jesteś bardzo ładna, chciałbym cię poznać. Platon opowiadał, że kiedy zrzucano ludzkie dusze z nieba na ziemię to pękały i rozpadały się na połówki. I od tego wypadku błąkają się po Ziemi w poszukiwaniu tej swojej drugiej połowy. I wiesz, kiedy cię pierwszy raz zobaczyłem to od razu wiedziałem, że to ty jesteś tą moją połową. Czujesz to samo?

(…)

Jest taka stara, serbska pieśń – “jutro będzie koniec świata, niech przepadnie, mała strata” – i do dziś też tak myślałem, do dziś… Życie nie jest zepsute, życie ma tylko gorzko słodki smak. Ty jesteś taka słodka i tak gorzkie jest to, że jesteś taka młoda, ale z żadnego z tych smaków nigdy bym nie zrezygnował. Akceptuję cię taką jaką jesteś, piękną, młodą, niedostępną, ale może kiedyś, za dwa lata… Muszę iść, na razie. (Shelley podrywający dziewczynę siedzącą na ławce)

Bardzo pomysłowy patent na podryw. Jeszcze nie miałem okazji spróbować, ale mam nadzieję, że działa tak dobrze jak w przypadku syna Marka Kondrata.

5. “Demony wojny wg Goi”

A ja serdecznie wszystko pierdolę, panie majorze. I wszystkich. (porucznik Czacki do majora Kusza, w odpowiedzi na rozkaz aresztowania majora Kellera)

Ten cytat doskonale oddaje odczucia człowieka zrezygnowanego, któremu wszystko i wszyscy są obojętni. Przecież nie ma już nic do stracenia. Panie Lubaszenko, czasem się czuję dokładnie tak samo.

6. “Operacja Samum”

Kosiński: Nie świruj.

Broński: Pierdol się. Jestem pedagogiem… z wykształcenia.

Po prostu polska szkoła pedagogiki. Nic nie działa na opornego ucznia tak mocno jak alkohol połączony z wymierzoną w głowę lufą pistoletu. Wtedy nawet nazwisko “Ćwikliński” jest łatwe… jak kobiety oczywiście.

7. “Młode wilki”

Nigdy do niczego się nie przyznawaj, złapią cię pijanego w samochodzie, to mów, że nie piłeś, znajdą ci dolary w kieszeni, to mów, że to pożyczone spodnie, a jak cię złapią na kradzieży za rękę, to mów, że to nie twoja ręka. Nigdy się nie przyznawaj. (Cichy do Prymusa w pociągu do Berlina)

W jednej z końcowych scen najgłośniejszego filmu Jarosława Żamojdy dowiadujemy się, że Cichy “kochał życie i miał miękkie serce”. Ten cytat pokazuje, że potrafił sobie radzić także w trudnych sytuacjach, zresztą ta metoda wydaje się być bardzo uniwersalna i stosowana również dzisiaj. Tak się rodził biznes i gangsterka w latach 90. ubiegłego wieku. Co złego, to nie ja.

8. “Miasto prywatne”

Pawik: Nawet się mnie nie spytasz gdzie idę?

Gocha: Gdzie idziesz?

Pawik:  A chuj cię to obchodzi.

Jeżeli twoja żona cię ignoruje i nie okazuje zainteresowania, to odpowiedz jej jak Bogusław Linda. Krótko i na temat.

9. “Symetria”

Machnacki: Żałujesz?

Dawid: A ty żałujesz?

Machnacki: Ja nic nie zrobiłem.

Dawid: No właśnie. Żałujesz, że nic nie zrobiłeś?

Machnacki: A nie zabijaj?

Dawid: Właśnie dlatego siedzę. Zbrodnia to zbrodnia, bez względu na motyw.

Machnacki: A za co ja siedzę? Gdzie tu jest logika?

Dawid: A co ma myśleć dziewczynka, którą zgwałcił ojciec? Co dla niej znaczy czcij ojca swego? Dla niej też kończy się logika. Świat nie ma sensu. Trzeba mu go nadać samemu.

Najmocniejszy dialog z najlepszego filmu Konrada Niewolskiego. Nie ma sensu zbędnie komentować, te słowa oddają wszystko. W dodatku, gdy wypowiada je Andrzej Chyra stają się jeszcze dobitniejsze. Nie wyobrażam sobie innego aktora w roli Dawida, obsadowy strzał w dziesiątkę.

10. “Pitbull”

Wychodzę z roboty… kiedyś muszę, nie? Wsiadam w tramwaj to się ode mnie odsuwają, bo śmierdzę trupem. Nawet nie wiem jaka to linia. I samotność to jest wtedy, gdy każdy tramwaj jest dobry, bo gdziekolwiek nie pojedziesz, to samo cię czeka. (Despero do Dżemmy)

Mocne wyznanie podkomisarza Desperskiego. Jako ciekawostkę można dodać, że ta kwestia była inspirowana niemal bliźniaczymi słowami Sławomira Opali z serialu dokumentalnego “Prawdziwe psy”. Opala, który w październiku 2013 roku opuścił zakład karny, był pierwowzorem postaci Despera.

SLIH12

Ewelina Świeca

1. „Pół żartem, pół serio”

Jerry: I’m gonna level with you. We can’t get married at all.

Osgood: Why not?

Jerry: Well, in the first place, I’m not a natural blonde.

Osgood: Doesn’t matter.

Jerry: I smoke! I smoke all the time!

Osgood: I don’t care.

Jerry: Well, I have a terrible past. For three years now, I’ve been living with a saxophone player.

Osgood: I forgive you.

Jerry: I can never have children!

Osgood: We can adopt some.

Jerry: But you don’t understand, Osgood!  [Finally gives up and pulls off his wig]  Ohh… I’m a man!

Osgood: Nobody’s perfect!

Poczciwy, uśmiechnięty Osgood wygłosił zdanie-mantrę, które dla wielu osób stanowi filozofię życia. Może i bohater nie powiedział tego jako pierwszy człowiek na świecie, ale na pewno przyczynił się do rozpropagowania tego lotnego hasła za pośrednictwem ekranu kinowego.

2. „Sami swoi”  

Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie. – matka Pawlaka

Z cytatu jasno wynika – sądy to jedno, a sprawiedliwość  – wiadomo po czyjej stronie zawsze powinna stać…

3. „Bulwar zachodzącego słońca”

I am big! It’s the pictures that got small. – Norma Desmond

Nieznoszącej sprzeciwu Normie Desmond nawet przez myśl nie przeszło, że jej kariera dobiegła kresu. Długo żyła w przeświadczeniu, że to kino zeszło na psy. Ignorancja, pewność siebie, nostalgia, diagnoza Hollywood – wszystko to w tej jednej wypowiedzi.

4. „Kingsajz”

Nie kop pana, bo się spocisz.  – matka do córki (na rynku)

Mimochodem rzucone pouczenie idealnie brzmi jako symbol bezstresowego wychowania dzieci.

5. „Przeminęło z wiatrem”

I’ll think about that tomorrow. – Scarlett O’Hara

Chyba nikt inny nie mógłby sobie pozwolić na taką nonszalancję.

6. „Pulp fiction”

Now, if you’ll excuse me, I’m gonna go home and have a heart attack. – Vincent Vega

Podsumowanie przez Vincenta przygody z Mią jest małym-wielkim przykładem świetności całego scenariusza do filmu.

7. „Od zmierzchu do świtu”

Kate: Where are you taking us?

Richie: Mexico.

Kate: What’s in Mexico?

Richie: Mexicans.

Absurdalność wynikająca z oczywistości – humor na najwyższym poziomie w wykonaniu Tarantino.

8. „Czas apokalipsy”

I love the smell of napalm in the morning! – Bill Kilgore

Porażający dowcip w okrutnych okolicznościach. Jakie okoliczności – takie poczucie humoru.

9. „Miś”

– Co jest?!

Nic, panie kierowniku! Oczko mu się odlepiło. Temu misiu.

(przy budowie misia)

Dzięki temu misiu możemy dziś spróbować zrozumieć, na czym polegały błędy dawnego systemu, błedy nie tylko językowe…

10. „Rejs”

Ja w ogóle nie lubię chodzić do kina. A szczególnie nie chodzę na filmy polskie w ogóle… Nudzi mnie to po prostu… Zagraniczny to owszem. Pójdę sobie. Bo fajne są filmy zagraniczne. Wie pan? Jakoś tak można, wie pan… Jakoś tak… No ja wiem no… Przeżyć to. Przeżyć. Wie pan… Przeżyć. A w filmie polskim proszę pana to jest tak: nuda… Nic się nie dzieje proszę pana. Nic. Taka proszę pana… Dialogi nie dobre… Bardzo nie dobre dialogi są. Proszę pana… Yyyy… W ogóle brak akcji jest. Nic się nie dzieje. Proszę pana… Aż dziw bierze, że nie wzorują się na zagranicznych. Proszę pana. – Mamoń

Na koniec cytat-monolog znawcy filmu, który – jak nikt inny – zdiagnozował polskie kino:-)

Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Krzysztof Walecki

(kolejność dowolna)

1. “Rosencrantz i Guildenstern nie żyją”

Whatever became of the moment when one first knew about death? There must have been one. A moment. In childhood. When it first occured to you that you don’t go on forever. Must have been shattering. Stamped into one’s memory. And yet, I can’t remember it. It never occured to me at all. We must be born with an intuition of mortality. Before we know the word for it. Before we know that there are words. Out we come, bloodied and squawling, with the knowledge that for all the points of the compass, theres only one direction. And time is its only measure.

W “Rosencrantz i Guildenstern nie żyją” główni bohaterowie filozofują, szukając odpowiedzi na najważniejsze pytania we wszechświecie, jednocześnie nie zdając sobie sprawy z własnego, już przesądzonego, losu. Monolog jednego z nich o świadomości własnej śmierci już przy narodzinach wrył mi się w pamięć, jak żaden inny. Myśl jest często silniejsza niż tysiąc obrazów, czego dowodzi ten film.

2. “Podejrzani”

Who is Keyser Soze?

“Podejrzani” Bryana Singera to w gruncie rzeczy film o micie, o tym jak można go stworzyć i jaką bronią staje się w walce z przeciwnikami. Genialny thriller, który tym jednym pytaniem, zadawanym na okrągło, dotyka absolutu.

3. “Spartan”

You had your whole life to prepare for this moment. Why aren’t you ready?

Tak zaczyna się “Spartan” Davida Mameta, kino pełne zmyłek, świetnych dialogów i niesamowitego Vala Kilmera, którego złote myśli wręcz rozsadzają ekran. Filmy sensacyjne rzadko kiedy mają tak dobrze napisane dialogi, jak tutaj, a ten przytoczony wyżej lubię za uniwersalność i zwyczajną zajebistość.

4. “Ucieczka z Nowego Jorku”

Call Me Snake.

Główny bohater “Ucieczki z Nowego Jorku” śmieje się w twarz każdemu, kto nazywa go Plissken, tylko po to, aby w momencie, gdy ta osoba już nauczy się wołać na niego Snake, mógł rzucić inny kultowy tekst: “My Name is Plissken”. I jak tu go nie kochać?

5. “Brunet wieczorową porą”

Jutro, kiedy słońce się schowa, brunet wieczorową porą do ciebie zapuka…krew widzę! Ty go zabijesz!

Tekty z “Bruneta wieczorową porą” Stanisława Barei znam na pamięć. Jest ich tak dużo, że trudno wybrać najśmieszniejszy, dlatego zdecydowałem się na fragment pełen grozy. Złowróżbna przepowiednia, od której zaczynają się kłopoty Michała Romana świadczy o umiejętności reżysera do budowania napięcia, a pamiętam, że jako dzieciak, oglądając “Bruneta” po raz pierwszy, scena ta zrobiła na mnie spore wrażenie. I nadal robi.

6. “Nieśmiertelny”

There can be only one.

Uwielbiam, gdy Christopher Lambert mówi to w finale “Nieśmiertelnego”, gdy już został jeden, pieczętując tym samym swoje zwycięstwo. Niestety, potem były sequele.

7. “Ostatni skaut”

I figure you gotta be the dumbest guy in the world, Joe. You’re trying the save the life of the man who ruined your career, and avenge the death of the guy that fucked your wife.

“Ostatni skaut” to najbardziej pocieszny film akcji, właśnie dzięki takim tekstom.

8. “Django”

I’m sorry. I couldn’t resist.

Nie lubię “Django”, ale ta kwestia mnie przeszyła na wylot. Cóż może rzecz zimny profesjonalista, gdy emocje biorą górę, a śmierć wydaje się kwestią sekund? 

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

9. “Hellraiser”

What’s your pleasure, sir?

Cenobici wiedzą co nieco o cielesnych przyjemnościach, a ten otwierający “Hellraisera” cytat ładnie wprowadza widza w świat okrucieństwa, porządania i śmierci. Nie jest to mój ulubiony horror, ale to pytanie wydaje się być aktualne zawsze i wszędzie.

10. “Armia ciemności”

Groovy.

Kwintesencja Bruce’a Campbella i jego bohatera, Asha, w zaledwie jednym słowie.

maxresdefault

Szymon Pajdak

1. “Psy” – Franz Maurer

“Nie chce mi się z tobą gadać …”

Jak z klasą pożegnać dziewczynę, która pieprzy się z naszym przyjacielem. Bez krzyków, bez wyrzutów, jedno krótkie zdanie, które potrafi wyrazić wszystkie emocje gotujące się w naszej głowie.

2. “Gwiezdne Wojny V: Imperium kontratakuje” – Darth Vader

“No, I am your father.”

Chyba najsłynniejsze i najbardziej szokujące zdanie w historii kina. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem scenę w której padło, nie potrafiłem wyjść z szoku. Jak to?! Luke i Vader to rodzina!? Co się stało!? Jak do tego doszło!? Długo szukałem szczęki na podłodze.

3. “Taksówkarz” – Travis Bickle

 „You talkin’ to me?”

Genialna sekwencja przed lustrem w której De Niro pokazuje cały swój aktorski kunszt, a do tego jedna wielka improwizacja, która dała nam kolejne zdanie zapisane na stałe w historii kina. Parodiowana setki razy, nadal robi olbrzymie wrażenie.

4. “Ludzie honoru” – Pułkownik Jessep

“You can’t handle the truth!”

Przesłuchiwany pułkownik jest podpuszczany i nakręcany przez adwokata granego przez młodego Toma Cruise’a, w powietrzu czuć ogromne napięcie, waży się los dwójki żołnierzy, w końcu porucznik Kaffee wykrzykuje, że chce prawdy, na co dostaje dobitną odpowiedź, która sprawia, że cała sala sądowa zamiera.

5. “Transformers: The Movie” – Optimus Prime

“Megatron must be stopped no matter cost…”

Walka o Autobot City na Ziemi, siły Megatrona wdzierają się do miasta, gdzie mają urządzić rzeź. Przywódca Autobotów widząc to wszystko wypowiada w/w kwestię po czym rusza zmierzyć się z odwiecznym wrogiem. Nie ważne co się wydarz, wie, że musi go powstrzymać.

6. “Psy” – Olo

“Co ty kurwa gnoju myślisz?! Że to są żarty, że to jest jakaś gówniana gra o stołki?! Co?! Tu wale idzie o życie, rozumiesz?! Ile ty masz lat?! Co! Co ty chcesz zrobić!? Co chcesz zrobić?! Zagazować 50 tysięcy agentów i informatorów, tak?! O to ci chodzi?! Krwi ci potrzeba gnoju jeden! Tak?! Jak dorośniesz, to zrozumiesz, że polityka to nie jest dziennik telewizyjny! Polityka to jesteśmy my! Tu na tym wysypisku śmieci! Albo stąd uda nam się wyjść, albo tu zostaniemy na zawsze, palancie! Rozumiesz?!”

Historia transformacji w pigułce. Nic dodać, nic ująć.

7. “Stowarzyszenie Umarłych Poetów” – uczniowie

“O Captain! My Captain!” 

Scena, która porusza mnie za każdym razem. Wyraz solidarności i szacunku dla profesora, który dał tym chłopakom poczucie własnej wartości i wyzwolił w nich pasję. Moment w którym stają na ławkach i wypowiadają te słowa to jedna z najpiękniejszych scen w historii kina.

8. “Titanic” – Jack Dawson

“I’m king of the world!”

Tekst, który w połączeniu z Leo stojącym na dziobie liniowca powoduje niesamowity przypływ euforii i uśmiech na ustach.

9. “Wall Street” – Gordon Gekko

“The point is, ladies and gentleman, that greed for lack of a better word is good.”

Środkowy palec dla wszystkich idealistów, pochwała chciwości i żądzy pieniądza, a także szalenie prawdziwe stwierdzenie.

10. “Kiler” – Stefan “Siara” Siarzewski

“Memory… five… Siara. I wszystko jasne!”

I wszystko jasne! Czy trzeba cokolwiek dodawać?

Clark Gable Rhett Butler Gone with the Wind 1939

Radosław Pisula

1. “Przemineło z wiatrem” – Rhett Butler

Frankly, my dear, I don’t give a damn

Najbardziej finezyjne “spier$%#$%” w historii kina.

2. “Mieć i nie mieć” – Marie Browning

You know how to whistle, don’t you, Steve? You just put your lips together and blow

Najseksowniejszy tekst w historii kina, wypowiedziany przed jedną z najpiękniejszych kobiet.

3. “Narzeczona dla księcia” – Inigo Montoya

Hello, my name is Inigo Montoya, you killed my father, prepare to die

Wskaźnik cytowalności wychodzi poza wszelkie zestawienia. Konkretnie, bez zbędnych słów – tak się używa ekspozycji.

4. “Policja zastępcza”- Christopher Danson

Aim for the bushes?

Tekst – wypowiedziany z charyzmą wyrywającą serduszka – który doprowadził do najpiękniejszej, a zarazem najbardziej surrealistycznej sceny w historii kina akcji. Brawura, wiara we własne siły, odwaga napędzana czystą adrenaliną.

 5. “Czarnoksiężnik z krainy Oz” – Dorothy

Toto, I’ve got a feeling we’re not in Kansas anymore

Kolejny everycytat, którego można używać w każdym miejscu, jeśli tylko nie jest to Kansas.

6. “Biały żar” – Arthur “Cody” Jarrett

Made it, Ma! Top of the world!

Potężnie dobra scena, monumentalny Cagney, płomienie i facet z kompleksem Edypa, który w mógł poczuć się naprawdę spełniony. Pomimo noszenia w sobie sporej ilości ołowiu. Zdarza się.

7. “Milczenie owiec” – Hannibal Lecter

A census taker once tried to test me. I ate his liver with some fava beans and a nice Chianti

Sasasasasasasasa! Zrobiliście to, przyznajcie się. Cytat który pokazuje, jak ważna obok samego tekstu jest dykcja.

8. “Kiss Kiss Bang Bang” – Gay Perry i Harry Lockhart

Perry: “My $2000 ceramic Vektor my mother got me as a special gift. You threw in the lake next to the car. What happens when they drag the lake? You think they’ll find my pistol. Jesus. Look up “idiot” in the dictionary. You know what you’ll find?

Harry: “A picture of me?

Perry: “No! The definition of the word idiot, which you fucking are!

Co za komiczna wolta! Film ma multum niezapomnianych tekstów, ale ciężko pobić tą sytuację.

9. “Casablanka” – Rick Blaine

Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine

Każda kwestia z filmu Curtiza warta jest wspomnienia, ale żadna nie łapie mnie za serce tak, jak moment, w którym Bogart ze skwaszoną miną mówi  za wszystkich facetów, którzy trafili kiedykolwiek na swoje dawne obiekty westchnień.

10. “Drakula” – Drakula

Listen to them. Children of the night. What music they make

Najlepiej wypowiedziana kwestia w historii kina. Chociaż Lugosi ledwo wiedział co mówi.  Poezja horroru.
its_alive

Rafał Donica

1. “Frankenstein” – Henry Frankenstein

It’s Alive!

Piszcie sobie i cytujcie tam na górze co chcecie, król cytatów jest jeden ;).

2. “Django” – Dr. King Schultz

I’m sorry, I couldn’t resist

Rozbrajający tekst rozpoczynający jedną z najkrwawszych krwawych łaźni w historii kina.

3. “Breaking Bad” – Walter White / Haisenberg

Remember my name

Nie da się zapomnieć ani tekstu, ani imienia, ani serialu.

4. “South Park: Bigger Longer & Uncut”- Mr. Garrison

“But I just don’t trust anything that bleeds for five days and doesn’t die

No comment ;).

 5. “Predator” – Sgt. Dutch

If it bleeds, we can kill it

Oto comment do powyższego cytatu ;).

6. “RoboCop” –  Alex Murphy / RoboCop

Dead or Alive… you`re coming with me

Konkretne i niepozostawiające złudzeń (prsestępcom) motto głównego bohatera.

7. “2001: A Space Odyssey” – Dave Bowman

My God, it’s full of stars

Jeden z dwóch najlepszych cytatów z arcydzieła Kubricka.

8. “2001: A Space Odyssey” – HAL

“I’m affraid, Dave”

Drugi z dwóch najlepszych cytatów z arcydzieła Kubricka.

9. “Avengers” – Loki & Tony Stark

Loki – I Have An Army
Tony Stark – We Have A Hulk

Jak się okazało, dla Lokiego był to proroczy tekst 😉

10. “Drakula” 1931 – Drakula

I never drink… wine

Choć te same słowa wypowiedział także Gary Oldman w “Bram Stoker’s Dracula”, Bela Lugosi był pierwszy i zrobił to z większą gracją.

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA