publicystyka filmowa

Najważniejsze WYDARZENIA FILMOWE 2019 roku

Autor: Michalina Peruga
opublikowano

To już ostatnie dni 2019 roku, zatem czas podsumować najważniejsze filmowe wydarzenia ostatnich dwunastu miesięcy.

Czarnym koniem tegorocznych Oscarów okazała się Roma Alfonso Cuaróna. Chociaż czarno-białe, ponad dwugodzinne dzieło meksykańskiego reżysera w duchu slow cinema nie otrzymało statuetki za najlepszy film (która powędrowała do twórców Green Booka), z dziesięciu nominacji Roma wygrała w trzech ważnych kategoriach: dla najlepszego reżysera, za najlepsze zdjęcia i za najlepszy film nieanglojęzyczny. Zwycięstwo Romy daje szansę na to, że w przyszłości ujrzymy więcej filmów zagranicznych walczących o statuetkę dla najlepszego filmu. Trudno będzie także amerykańskiej Akademii dłużej ignorować dystrybutorską potęgę Netflixa, który jako pierwszy pokazał Romę właśnie na swojej platformie. A szczęście w tej materii zdaje się serwisu nie opuszczać.

Film Roma

W 2019 roku Netflix zajął się dystrybucją wielkich hitów uznanych reżyserów, wypuszczając je na swojej platformie, zanim trafiły do kin – mowa oczywiście o Irlandczyku Martina Scorsese, Historii małżeńskiej Noah Baumbacha i Dwóch papieżach Fernando Meirellesa. Pewne jest, że w czasie przyszłorocznej ceremonii rozdania Oscarów niejedna z nagród trafi do twórców tych filmów. Ambicje Netflixa są ogromne – przed premierą Historii małżeńskiej uratował od upadku legendarne, nowojorskie kino Paris Theater, tym samym dając sobie szansę na obejście regulaminów wielu festiwali wymagających od filmów obecności na ekranach kinowych.

W 2019 dane nam było zobaczyć wyczekiwane obrazy uznanych twórców – najnowsze filmy Quentina Tarantino, Martina Scorsese i Romana Polańskiego. Za prawdziwe filmowe hity można uznać jednak dwa filmy, choć skrajnie różne – Parasite i Jokera. Pierwszy z nich to koreański film znanego z Zagadki zbrodni (2003), The Host: Potwór (2006) czy Okjy (2017) Joon-ho Bonga, nagrodzony w tym roku Złotą Palmą w Cannes. Ten typowy dla współczesnej kinematografii miks gatunkowy – horror, thriller, dramat i komedia w jednym – został przez wielu krytyków okrzyknięty najlepszym filmem w Cannes od lat, zdobywając także serca widzów na całym świecie, a w Stanach stając się czwartym najlepiej zarabiającym zdobywcą Złotej Palmy w historii (zaraz za Fahrenheit 9/11, Pulp Fiction i Pianistą).

Parasite

Bank rozbił jednak w tym roku kolejny film Marvela (raczej bez zaskoczeń) – Avengers: Koniec gry, będący jednym z najdroższych w realizacji filmów, a także najlepiej zarabiającym w 2019, potwierdzając tym samym potęgę wytwórni Disneya.

Nie gorzej poradził sobie Joker Toda Phillipsa, plasując się w pierwszej dziesiątce najlepiej zarabiających filmów i będąc z pewnością filmem, który w 2019 narobił najwięcej szumu. Chwalony za kreację aktorską Phoenixa i ciekawą psychologicznie origin story, jednocześnie wzbudził ogromne kontrowersje z powodów etycznych. Historia Jokera – mieszkającego z matką, chorego psychicznie mężczyzny, bez pracy, przyjaciół i partnerki, który za swój los wini społeczeństwo, na którym ostatecznie się mści – przywiodła na myśl sprawców wielu ataków terrorystycznych z ostatnich lat, o podobnym pochodzeniu i życiowych historiach (atak Elliota Rogera w 2014 czy Aleka Minassiana w Toronto w 2018). Obawa przed sprowokowanymi przez Jokera zamieszkami czy atakami sprawiła, że w wielu kinach pojawiła się dodatkowa ochrona policyjna, a na salach ponoć siedzieli nawet agenci FBI.

Ostatnio dodane