search
REKLAMA
Nagrody KMF

ZŁOTE KRABY 2013

REDAKCJA

10 stycznia 2014

REKLAMA

 

 

Najlepsza scena

1. Tsunami – NIEMOŻLIWE [The Impossible]

Przerażająca wizja autentycznego kataklizmu. Cisza, moment łamania drzew gdzieś tam w oddali i nagle olbrzymia fala niszcząca wszystko na swej drodze. I kilku ludzi, którzy mieli to nieszczęście trafić w sam środek katastrofy. Dawno w kinie nie było zarówno tak efektownej, jak i budzącej grozę swym naturalizmem sceny.  [Rafał Oświeciński]

2. Szturm na siedzibę Osamy bin Ladena – Zero Dark Thirty

[video_lightbox_youtube video_id=”dR4IhcZzAkg&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

3. Pierwszy wypadek – Grawitacja

[video_lightbox_youtube video_id=”LO3v_NQJhqY&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

4. Katastrofa samolotu – Lot

[video_lightbox_youtube video_id=”-sAxrWl5DGU&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

5. Rozpierducha w Hong Kongu – Pacific Rim

[video_lightbox_youtube video_id=”g9gh10hwJcc&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

 

Najciekawszy rekwizyt

REKWIZYT
1. Bubble Ship – Niepamięć

Ktoś z głosujących nazwał pojazd „latającym jebadłem Cruise’a” i coś w tym jest 😉 W każdym razie rozchodzi się o coś, co lata, wygląda obłędnie i jest wzorowane na… ważce. Na niej był wzorowany również popularny śmigłowiec Bell 47, używany w lotnictwie cywilnym, więc jeśli chodzi o inspiracje, to wiemy, co i jak. Intrygująco startuje wychylając się do tyłu i spadając w dół, zgrabnie ląduje i wznosi się w powietrze. Znakomicie wykonany (miks fx i prawdziwej konstrukcji) i doskonale wpisuje się w minimalistyczny styl tej opowieści. Na pamięć i uznanie zasługują również drony z “Niepamięci”. Już przy okazji “Tronu: dziedzictwa” było widać, że Kosinski ma nosa do gadżetów. [Rafał Oświeciński]

2. Różowe kominiarki w Spring Breakers
3. Egzoszkielet w Elizjum
4. Katana w Tylko Bóg wybacza
5. Gipsy Danger w Pacific Rim

 

 

Najlepsza muzyka

1. Różni artyści – Wielki Gatsby

Ścieżka dźwiękowa do filmu “Wielki Gatsby” oparta jest na dość kontrowersyjnym zamyśle. Otóż w filmie, którego akcja osadzona jest w latach 20. ubiegłego stulecia, pogrywają z niemałą intensywnością współczesne popowe kawałki. Pomysł ten na początku wydawał mi się szalony, ale gdy skonfrontowałem się w końcu z jego realizacją, utwierdziłem się w jego zasadności. Widzowi współczesnemu nieporównywalnie łatwiej jest poczuć imprezową atmosferę filmu, gdy słyszy znajome mu brzmienia. I cóż z tego, że tańczące na ekranie postaci tak naprawdę bawią się przy zupełnie innej muzyce. Wystarczy odrobina wyobraźni i dystansu by móc cieszyć się zabawą razem z nimi. Zatem przy ocenianiu muzyki stricte pod tym właśnie kątem, “Wielki Gatsby” w tym roku nie miał  sobie równych. [Jakub Piwoński]

2. VA – Django
3. Cliff Martinez, Skrillex – Spring Breakers
4. Hans Zimmer – Jeździec znikąd
5. Sixto Rodriguez – Sugar Man

 

 

Najlepsze zdjęcia

ZDJECIA

1. Roger Deakins – Labirynt

Jeden z najbardziej ignorowanych przez Amerykańską Akademię Filmową operatorów. Od dawna współpracuje z braćmi Coen. Ostatnio romansuje z kinem gatunkowym i chyba jeszcze wyraźniej udowadnia jak niezwykle jest utalentowanym twórcą. Rok temu swoją pracą wzniósł Skyfall na wyższy artystyczny poziom. Podobnie sytuacja prezentuje się w kontekście Labiryntu. Roger Deakens dowodzi swojej wielkości: jest mistrzem w operowaniu światłem i cieniem.  Jego ujęcia mają w sobie mrok, tajemniczość, ale również malarskość i liryzm. Rozsądnie i ciekawie używa głębi ostrości. Filmy, w których jest operatorem mają zawsze niespotykaną paletę barw nadającej filmowi wręcz mistyczny charakter.  Zdjęcia w Labiryncie są doskonale wyważone: nie są efekciarskie, służą opowieści, nie dominują nad nią, budują wyjątkowy późnojesienny klimat. Przed pójściem do kina, wybierając film, zazwyczaj sugeruję się nazwiskiem reżysera. Roger Deakins jest wyjątkiem. Oglądam filmy dla niego: chodzę “na Deakinsa”. Labirynt pochłania nie tylko intrygą, ale również realizacją. [Maciej Niedźwiedzki]

2. Larry Smith – Tylko Bóg wybacza
3. Claudio Miranda – Życie Pi
4. Bojan Bazelli – Jeździec znikąd
5. Chung-hoon Chung – Stoker

Najlepsze efekty specjalne

FX

1. Grawitacja – Tim Webber / Framestore

Tutaj nie mogło być nawet mowy o innym zwycięzcy. “Grawitacja” to niepodważalny przełom w dziedzinie efektów specjalnych, równie wielki co ten, który nastąpił po premierze “Avatara” Jamesa Camerona czy wcześniej “Terminatora 2” tego samego reżysera. Alfonso Cuaron całą technologię potrzebną do odpowiednio prawdziwego, trójwymiarowego przedstawienia przestrzeni kosmicznej musiał stworzyć praktycznie od zera. 80% filmu składa się z grafiki komputerowej, a w celu realistycznego oddania realiów próżni kosmicznej odgrywający główne role Sandra Bullock i George Clooney musieli spędzić długie miesiące w brytyjskich studiach filmowych, obłożeni ciężkim sprzętem, którego obsługa była bardzo czasochłonna, stale podpięci na kablach i tkwiący w metalowych uściskach robotów podnoszących. “Grawitacja” jest też pierwszym filmem, który tak ściśle łączy technikę trójwymiarową z opowiadaną historią; po raz pierwszy warstwa 3D staje się aktywnym narzędziem narracji, a to jest coś, czego nie dał nam jeszcze żaden film, nawet “Avatar”. Po “Grawitacji” pustka kosmosu już nigdy nie będzie wyglądać w kinie tak, jak wcześniej i od premiery dzieła Cuarona każdy następny reżyser noszący się z zamiarem nakręcenia filmu rozgrywającego się w przestrzeni kosmicznej zastanowi się nad tym dwa albo i trzy razy. [Jerzy Babarowski]

2. Niepamięć – Eric Barba / Digital Domain + Pixomondo
3. Życie Pi – Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer, Donald Elliott / Rhytm & Hues
4. Pacific Rim – John Knoll / Industrial Light & Magic
5. Hobbit: Pustkowie Smauga – Joe Letteri, Eric Saindon / WETA Digital

 

 

Najlepsza oprawa wizualna

[m.in. scenografia, kostiumy, charakteryzacja,  ogólna koncepcja]

OPRAWA

1.Wielki Gatsby

Chyba już dawno minęły czasy, gdy na potrzeby filmy wszystko trzeba było zbudować. Teraz od tego jest greenscreen, dzięki któremu jest taniej, łatwiej i przyjemniej. Nie ma też obiektu, którego nie można do świata filmu wprowadzić. Mimo to, Wielki Gatsby wizualnie zachwyca. Nie tylko rozmachem w wykonaniu i wykreowaniu całej przestrzeni w filmie, ale również precyzją i rzetelnością, jaką wykazali się scenografowie i graficy komputerowi. Każdy przedmiot, ubranie czy mebel ma unikalną fakturę, kształt i kolor. Pod względem wizualnym film Luhrmanna powala, efektowna praca operatorska dobrze koresponduje z przepychem i bogactwem West Egg. To wszystko nie jest jedynie opakowaniem dla całego filmu. Strona wizualna, która symbolizuje próżność całego środowiska, jest też tematem tego filmu.  Wielki Gatsby nie jest jednak jedynie pustą, błyszczącą bańką. Każdy wykreowany element ma swoje miejsce i funkcję, nic nie jest przypadkowe. Pod tym morzem złota, próżności i biżuterii pływa ciekawie skonstruowany dramat. [Maciej Niedźwiedzki]

2. Niepamięć
3. Hobbit: Pustkowie Smauga
4. Django
5. Nędznicy

Najlepsze wydanie Blu-ray/DVD

BLU

1. Człowiek ze stali – wydanie limitowane Metal Box 2 Blu-ray

 Rynek Blu-ray z roku na rok przynosi nam coraz ciekawsze wydania specjalne, limitowane, kolekcjonerskie. “Człowiek ze stali” to w tej dziedzinie prawdziwa perełka – film w dwupłytowej edycji (2D + 3D), z ciekawymi materiałami dodatkowymi, opakowany został w wysokiej jakości metalową puszkę w kształcie symbolu noszonego na klacie przez tytułowego bohatera. “Eska” może leżeć, może też stać dzięki wykonanej z przeźroczystego plastiku podstawce. To limitowane wydanie, które na półce prezentuje się nadzwyczaj okazale, wzbogaci kolekcję każdego kinomaniaka. W dodatku cena za tak wypasiony box nie jest wygórowana, jeszcze niedawno można było nabyć go w przedziale cenowym 120-130zł. [Rafał Donica]

2. “Sanatorium pod klepsydrą” – po raz pierwszy na Blu-ray (rekonstrukcja cyfrowa)
3. “Hobbit: Niezwykła podróż” – Extended Edition na Blu-ray 3D

 

Najlepszy zwiastun

1. Człowiek ze stali

Nie jestem fanem zwiastunów. Zbyt wiele zdradzają z fabuły, przez co trudniej później o element zaskoczenia podczas seansu. Nie oznacza to jednak, że nie można ich zrobić dobrze, że nie pełnią ważnej funkcji. Dobry zwiastun to taki, który zachęca, wznieca ciekawość, nie wykładając jednocześnie wszystkich kart na stól. Dobry zwiastun jest wypadkową wyglądu i zapachu pieczeni, która ma zostać podana już wkrótce. Możemy na nią popatrzeć, jej zapach ma pobudzić nasze nozdrza, ale za nic nie możemy jej  spróbować. Jeszcze nie teraz. Po zapoznaniu się ze zwiastunem “Człowieka ze stali” nabrałem apetytu na na promowany film i uczucie to zostało we mnie aż do seansu, ani przez chwilę nie tracąc na swej intensywności. Przepis był prosty, ale jakże skuteczny: magnetyczny głos z offu idealnie wkomponowany w montaż najistotniejszych scen, poprowadzony przez podniosły muzyczny motyw przewodni. Muszę, przyznać iż jest to jeden z nielicznych trailerów, który oglądałem kilkakrotnie przed seansem, jak i po nim. Jenocześnie jeden z tych, który potrafi skutecznie załatać niewielkie dziury zawodu po filmie, bo trwa w jakby odrębnym żywocie. Naprawdę nie wiem, czy da się tę promocyjną sztukę wykonać lepiej. [Jakub Piwoński]

2. Pacific Rim

[video_lightbox_youtube video_id=”XUR1IoPdBg8&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

3. Don Jon

[video_lightbox_youtube video_id=”6615kYTpOSU&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

4. Iluzja [Now You See Me]

[video_lightbox_youtube video_id=”F983K9pFk9s&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

5. Grawitacja

[video_lightbox_youtube video_id=”OiTiKOy59o4&rel=0″ width=”640″ height=”480″ auto_thumb=”1″]

 

Najlepszy plakat

PLAKAT
1. Tylko Bóg wybacza

Cóż tu rzec? Pomysłowy, charakterystyczny plakat, idealnie przywołujący oniryczny klimat Bangkoku.

2. Niepamięć
3. Obecność [The Conjuring]
4. Sztanga & Cash
5. Wolverine

 

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA