search
REKLAMA
Zestawienie

6 PRZERAŻAJĄCYCH HORRORÓW do obejrzenia na HBO MAX. Nie przegapcie ich!

Po jakie horrory warto sięgnąć na HBO Max?

Michalina Peruga

9 maja 2022

REKLAMA

Co oglądać w te ciepłe majowe wieczory? Może jakiś horror? Warto sprawdzić, co do zaoferowania ma HBO MAX. Fani horroru znajdą tu zarówno lżejsze, jak i bardziej ambitne pozycje, wszystkie niezmiennie przerażające.

Obecność (2013)

Obecność opowiada autentyczną historię. W 1970 roku małżeństwo demonologów i badaczy zjawisk paranormalnych Lorraine (Vera Farmiga) i Ed (Patrick Wilson) Warrenowie zostaje poproszone o pomoc przez rodzinę Perronów. Carolyn (Lili Taylor) i Roger (Ron Livingston) wraz z ich pięcioma córkami są nękani przez dziwne zjawiska paranormalne po niedawnej przeprowadzce do położonego na odludziu domu. Film Jamesa Wana składa się ze znanych, oldschoolowych chwytów i fabularnych schematów, jednak mimo to Obecność nie nudzi, nie wydaje się wtórna, a co więcej – autentycznie przeraża.

Annabelle (2014)

Nie ma nic bardziej mrożącego krew w żyłach niż lalka o pustych oczach i sztucznym uśmiechu – wystarczy wspomnieć Laleczkę Chucky, klauna w Duchu (1982), Brahmsa w The Boy (2016), Billy’ego w Martwej ciszy (2007) czy Talky Tinę z jednego z kultowych odcinków Strefy mroku, która zapoczątkowała filmowy trend na przerażające lalki. Annabelle to prequel Obecności. Tytułowa lalka znajduje się bowiem w przerażającym muzeum małżeństwa Warrenów po tym, jak trafiła do nich po dokonaniu wielu demonicznych czynów. 

Czarownica. Bajka ludowa z Nowej Anglii (2015)

Roberta Eggersa nie trzeba przedstawiać fanom kina, szczególnie po niedawnej premierze Wikinga (2022). Czarownica. Bajka ludowa z Nowej Anglii to jego reżyserski debiut, który odbił się szerokim echem. Film odniósł spory sukces nie tylko artystyczny, ale także finansowy. Film Eggersa na nowo zdefiniował współczesny horror, rezygnując z oczywistych jump scare’ów na rzecz mrocznej atmosfery i psychologicznej grozy.

W XVII-wiecznej Nowej Anglii William i Katherine wraz z piątką swoich dzieci zostają wygnani z wioski. Jako prości farmerzy osiedlają się w domu na skraju lasu. Wkrótce po przybyciu ginie jednak ich najmłodszy syn Samuel podczas zabawy ze starszą siostrą Thomasin (Anya Taylor-Joy). Nakręcająca się po tym wydarzeniu psychoza i spirala strachu w którymś momencie wymyka się spod kontroli rodziny.

Zakonnica (2018)

W klasztorze w Rumunii młoda zakonnica popełnia samobójstwo. Ksiądz Burke (Demián Bichir) nękany własnymi demonami z przeszłości wraz z Irene, zakonnicą nowicjuszką, która dopiero ma złożyć śluby czystości, zostaje wysłany do Rumunii przez Watykan, aby zbadać sprawę zagadkowej śmierci zakonnicy. Jak można się domyślić, na miejscu napotykają na wrogą im siłę nieczystą pod postacią demonicznej zakonnicy (Bonnie Aarons). Ci, którzy oglądali film Obecność 2, będą ją kojarzyć. Tak, Zakonnica to kolejny film z uniwersum Obecności, krążący wokół małżeństwa Warrenów. To horror niewysokich lotów, chociaż skutecznie przerażający za sprawą skutecznych jump scare’ów.

Płacząca kobieta (2019)

Oryginalny tytuł filmu to z hiszpańskiego La Llorona, w tłumaczeniu właśnie „płacząca kobieta”. W południowoamerykańskim folklorze La Llorona była postacią złowrogiego, mściwego ducha kobiety, która opłakiwała utopione przez siebie dzieci. Istnieje kilka wersji legendy, w których La Llorona zawsze mordowała swoje dzieci w akcie zemsty na niewiernym mężu, a potem sama się topiła. Z powodu popełnionego grzechu błąkała się przez wieki, wydając odgłosy płaczu.

Ta gwatemalsko-francuska koprodukcja to bardzo świeży i trzymający w napięciu horror połączony z dramatem i filmem politycznym. Chociaż w filmie Jayro Bustamante nie uświadczycie klasycznych straszaków, historia, jaką przedstawia Płacząca kobieta, mrozi krew w żyłach. Były dyktator Gwatemali, Enrique Monteverde (Julio Diaz), jest właśnie sądzony za ludobójstwo rdzennych Majów w latach 1982–1983 (postać Enrique wzorowana jest na postaci prawdziwego wojskowego i dyktatora), a nocami w domu, w którym mieszka z żoną Carmen (Margarita Kenéfic), córką Natalią (Sabrina De La Hoz) i wnuczką Sarą (Ayla-Elea Hurtado), męczy go dźwięk kobiecego płaczu. Gdy zostaje uniewinniony przez sąd, każdego dnia pod jego domem zbierają się tłumy protestujących, a wierna służąca Valeriana (María Telón) wprowadza do domu nową pomocnicę Almę (María Mercedes Coroy). Przybycie nowej służącej burzy spokój w rodzinie.

Relikt (2020)

Gdy Edna (Robyn Nevin), starsza kobieta, znika, jej córka Kay (Emily Mortimer) i wnuczka Sam (Bella Heathcote) wyruszają do starego wiejskiego domu, w którym mieszkała, aby ją odnaleźć. Odkrywają, że dom został zamknięty od środka, a na ścianie znajdują dziwną czarną substancję. W trakcie spędzonej w domu nocy ich sen zaburzają dziwne odgłosy dochodzące ze ścian. Następnego dnia Edna wraca. Na nogach nie ma butów i jest pokryta błotem, jednak co najważniejsze – jest zupełnie nieświadoma swojego zaginięcia i przejawia objawy demencji. Kay i Sam zostają przez jakiś czas z mamą i babcią, jednak dziwne wydarzenia w domu budzą ich niepokój. Relikt to przerażający horror o jednym z największych lęków każdego człowieka – o chorobie odbierającej tożsamość.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA