search
REKLAMA
Artykuł

12 ETAPÓW WYPRAWY BOHATERA

Rafał Donica

10 lipca 2018

max
REKLAMA

ETAP 7 – PODEJŚCIE DO NAJGŁĘBSZEJ PIECZARY

Bohater przystosował się już do reguł nowego świata. Teraz przygotowuje się do śmiertelnej próby. Następuje naruszenie zarówno innego świata, jak i wnętrza samego bohatera. Bohater musi pokonać własne słabości (np. lęk wysokości w Zawrocie głowy czy lęk przed pająkami w Arachnofobii). Bohater spotyka też następnego strażnika progu, który obdarza go szacunkiem za to, że doszedł tak daleko. Nic się nie zmarnowało; wszystkie próby okazały się być potrzebne. Przed bohaterem następuje zawieszenie nagrody.

Adwokat diabła – Kevin wygrywa sprawę ewidentnie winnego klienta, odmawia też Miltonowi, chociaż ten namawia go do “wzięcia oddechu” i zajęcia się chorą żoną.

Inne przykłady:
Indiana Jones i Ostatnia krucjata – spotkanie bohatera z rycerzem.
Blade runner – starcie bohatera z Zhorą i Leonem.
Aliens – pierwszy atak Obcych na grupę bohaterów.
Gwiezdne wojny – “wizyta” bohaterów na Gwieździe śmierci.

ETAP 8 – ŚMIERTELNA PRÓBA

Publiczność lubi śmierć i odrodzenie. Bohater stawia czoło śmierci, wewnętrznym lękom lub własnej osobowości. Bohater przeżywa kryzys, by ostatecznie móc zebrać owoce swojej odwagi. Jest to najczęściej (choć niekoniecznie) główne wydarzenie drugiego aktu filmu.

Adwokat diabła – żona Kevina popełnia samobójstwo na jego oczach. Matka zdradza mu prawdę o jego pochodzeniu.

Inne przykłady:
Nieśmiertelny – narodziny bohatera jako człowieka nieśmiertelnego.
Bez przebaczenia – pobicie bohatera przez lokalnego Szeryfa.

ETAP 9 – KRYZYS

Kryzys często następuje, gdy wszystkie wrogie siły są w największej opozycji przeciwko bohaterowi. Stan rzeczy jednak na pewno się zmieni. Bohaterowi albo się polepszy, albo pogorszy. Kryzys powinien nadejść mniej więcej w środku filmu. Często połączony jest ze ŚMIERTELNĄ PRÓBĄ. Bohater potrzebuje wtedy ŚWIADKA, kogoś, kto widzi jego mękę. Świadek widzi, że bohater umarł i opłakuje go. Świadek śmierci obrazuje w tym momencie publiczność. Śmierć jest bardzo ważnym elementem wzmocnienia życia (Frodo pozornie zabity przez Jaskiniowego Trolla). Gdy wydaje się, że bohater umarł, następuje “moment rozkosznej paniki” – z ulgą przyjmujemy odrodzenie bohatera.

Adwokat diabła – Kevin idzie przez wyludniony Manhattan, żeby spotkać się ze swoim ojcem, Johnem Miltonem.

Inne przykłady:
Matrix – zmartwychwstanie bohatera.
Władca pierścieni – rozpad drużyny pierścienia.
Ucieczka z Nowego Jorku – schwytanie bohatera.
Maratończyk – tortury bohatera na fotelu dentystycznym.
Lot nad kukułczym gniazdem – skierowanie bohatera na elektrowstrząsy.

ETAP 10 – SPOTKANIE Z CIENIEM

Spotkanie z CIENIEM symbolizuje negatywne możliwości samego bohatera; Darth Vader (Dark Father – Mroczny Ojciec) jest negatywnym aspektem psychiki Luke’a. Vader oddał się we władanie technologii. Luke zaufał mocy. Utrata dłoni przez Luke’a symbolizuje zatem początek tej samej ścieżki, którą podążył ojciec – CIEŃ. Podczas spotkania z CIENIEM bohater może zranić jego samego, bądź jego pomocników. Ostateczna konfrontacja następuje jednak dopiero w trzecim akcie. Bohaterowi się uda, bo słuchał MENTORA.

Adwokat diabła – ojciec Kevina wyjawia mu całą prawdę, mówi mu, czego po nim oczekuje, jakie są jego marzenia i jaka wizja Apokalipsy.

Inne przykłady:
Imperium kontratakuje – konfrontacja bohatera z Lordem Vaderem.
Fight Club – konfrontacja bohatera z Tylerem Durdenem.
Robocop – aresztowanie przez bohatera własnego zabójcy.

ETAP 11 – OSTATECZNA PRÓBA

To już stawienie czoła największym lękom. Konflikt z autorytetem, władzą, rodziną. Bohater musi dojrzeć w konflikcie z autorytetem, by stać się własnym sumieniem. Ostateczna próba oznacza śmierć jego starego EGO. Bohater zdobywa zdolność unoszenia się nad granicą dzielącą życie od śmierci; apoteoza – przebóstwienie, zamiast “Bóg jest we mnie” bohater “Sam staje się Bogiem”. Wreszcie bohater przenosi swoje EGO do świadomości zbiorowej, biorąc odpowiedzialność za innych.

Adwokat diabła – Kevin kuszony wizją nieustającej hedonistycznej rozkoszy podejmuje decyzję, by zgodnie z własną wolną wolą uwolnić się od przeznaczenia, popełniając samobójstwo.

Inne przykłady:
Aliens – starcie bohaterki z królową Obcych.
Fight Club – przebudzenie bohatera, czyli: “Tyler, my eyes are open!”.
Taksówkarz – walka bohatera z sutenerem Sportem i jego kumplami.
Indiana Jones i Ostatnia krucjata – pokusa spożycia wody życia.
Powrót Jedi – walka z mroczną stroną mocy (Luke/Vader).
W samo południe – samotna walka z rewolwerowcami.

ETAP 12 – NAGRODA (ELIKSIR)

Coś umarło, coś się narodziło. Świat będzie już wyglądał inaczej. Bohater zdobył terytorium, zajrzał w głąb siebie, zdobył nagrodę; skarb, kobietę, wolność, życie, szczęście…
Adwokat diabła – bohater odzyskuje swoją żonę, szczęście rodzinne i szacunek do siebie.

Inne przykłady:
Indiana Jones i Ostatnia krucjata – bohater odzyskuje ojca.
Powrót Jedi – bohater odzyskuje ojca.
Szklana pułapka – bohater zyskuje sławę i odzyskuje żonę.
Fight Club – wyzwolenie bohatera.
Midnight express – wolność bohatera.

* to był żart!

(Opracowanie na podstawie wykładu P. Krzysztofa Kłopotowskiego.
Opracowanie 12 etapów w Adwokacie diabła – Karolina Chymkowska.)

Tekst z archiwum film.org.pl.

Rafał Donica

Rafał Donica

Od chwili obejrzenia "Łowcy androidów” pasjonat kina (uwielbia "Akirę”, "Drive”, "Ucieczkę z Nowego Jorku", "Północ, północny zachód", i niedocenioną "Nienawistną ósemkę”). Wielbiciel Szekspira, Lema i literatury rosyjskiej (Bułhakow, Tołstoj i Dostojewski ponad wszystko). Ukończył studia w Wyższej Szkole Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie na kierunku realizacji filmowo-telewizyjnej. Autor książki "Frankenstein 100 lat w kinie". Założyciel, i w latach 1999 – 2012 redaktor naczelny portalu FILM.ORG.PL. Współpracownik miesięczników CINEMA oraz FILM, publikował w Newsweek Polska, CKM i kwartalniku LŚNIENIE. Od 2016 roku zawodowo zajmuje się fotografią reportażową.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA