W każdym filmie muzyka odgrywa ważną rolę. Jej zadaniem jest podkreślenie pewnych momentów, wprowadzenie widza w odpowiedni nastrój, a czasem po prostu staje się tłem dla pewnych wydarzeń. Jest to dla nas tak oczywiste, że potrafimy odgadnąć co stanie się w następnej scenie sugerując się tonami płynącymi z głośników. Nagrania, popularnie zwane soundtrackami, zawierają muzykę poważną i rozrywkową, a tą można podzielić na: zawartą w filmie oraz napisaną niejako "pod wpływem" filmu (często dla celów reklamowych). To właśnie muzyka rozrywkowa jest najpopularniejsza. Często zanim dojdzie do premiery filmu, lansuje się jakieś utwory aby zwiększyć oglądalność i dochody. Nie przekreśla to jednak jej wartości, bo czy ktoś z nas nie zna i nie miał okazji słuchać nagrań z "Pulp Fiction" , "Dirty dancing" (uhonorowany Oskarem), "Kasyno", "Leaving Las Vegas" czy "Desperado".


Pulp Fiction  Dirty Dancing  Casino  Alien 3


Muzyka poważna, jak już sobie powiedzieliśmy, może znajdować się w kadrze, jak i poza nim. W pierwszym przypadku opisuje ona wydarzenia, w drugim-jest tłem dla akcji. Ponieważ jestem zagorzałą kinomanką, kocham również muzykę filmową i mam swoich ulubionych kompozytorów. Należą do nich: Michael Kamen, James Horner , Elliot Goldenthal oraz Polak, Zbigniew Preisner. Każdy z nich jest inny, ale wszyscy tworzą cudowną i niepowtarzalną muzykę. Michael Kamen napisał muzykę do tak znanych obrazów jak "Szklane Pułapki", "Zabójcze bronie", "Mona Lisa", "Brazil" czy "Don Juan De Marco". Jest świetnie wykształcony muzycznie (skończył prestiżową Juilliard School w Nowym Jorku), pisze również dla teatrów muzycznych. Jego wielką kulturę muzyczną widać choćby w ścieżce dźwiękowej z "Don Juan'a ...". Utwór z tej płyty pt. "Habanera", jest rytmiczny i porywający w pełni oddaje fabułę filmu, pełną szalonej miłości i humoru. Natomiast James Horner jest wielokrotnym laureatem Nagród Grammy. Jego najbardziej znane dzieło to muzyka do "Legends Of The Fall" , którą napisał po długich rozmowach z reżyserem, na temat istoty scenariusza i planowanych zdjęć ukazujących potęgę natury oraz kreatywnej i destrukcyjnej siły uczuć. Wszystkie te tematy powyższe odnajdujemy w ścieżce dźwiękowej. Jest więc romantyczny utwór "Off the War" i potężny i gwałtowny "Wild Horses". Całą płytę zamyka mała suita "Alfred, Tristan, the Colonel, the Legend...", będąca popisem gry na japońskim flecie - shakuhachi. Elliot Goldenthal jest ostatnio jednym z najbardziej znanych autorów muzyki filmowej. Dzieje się tak zapewne za sprawą popularności obrazów ilustrowanych przez niego: "Heat" , "Obcy 3" , "Człowiek Demolka", "Batman Forever" , czy "Wywiad z Wampirem" . Goldenthal, jak żaden inny kompozytor, potrafi stworzyć muzykę niesamowicie mroczną, drapieżną i przerażającą. Ścieżka "Heat" zawiera taki ładunek ekspresji, że trudno sobie wyobrazić, co równie porywającego może się dziać na ekranie! Kompozytor nie stroni jednak od romantycznych motywów, jak "Steel Cello Lament". Na innej znanej ścieżce dźwiękowej z filmu "Wywiad z Wampirem" , możemy wysłuchać utworu "Libera me", nagranego z towarzyszeniem The American Boychoir, z którego formy byłby zadowolony nawet profesor Stefan Stuligrosz. Inne stylizacje muzyczne doskonale sprawdzają się w krótkich tematach: "Lestat's Tarantella" i "Santiago's Waltz". Motywem przewodnim pozostaje jednak sztandarowy utwór "Born To Darkness", tajemniczy, a jednocześnie pełen wewnętrznego rozdarcia głównego bohatera.


Interview with the Vampire  Desperado  Trzy Kolory - Czerwony  Batman Forever


Jednym z najbardziej uznanych polskich kompozytorów jest Zbigniew Preisner. Współpracował z takimi reżyserami jak Agnieszka Holland, Tomasz Zygadło, Antoni Krauze, czy zmarły Krzysztof Kieślowski, któremu Preisner zawdzięcza największą popularność. Urodzony w 1955 roku, w Bielsku-Białej, ukończył wydział historii na Uniwersytecie Krakowskim. Debiutował w "Piwnicy pod Baranami", gdzie pisał muzykę do kabaretów. Współpracując z polską kinematografią, pisał muzykę głównie do filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. Dopiero w roku 90 zadebiutował w pełnometrażowym filmie "Podwójne Życie Weroniki" Kieślowskiego, równocześnie pisząc muzykę do "Dekalogu". Rok później otrzymał Nagrodę Krytyków Amerykańskich, dla najlepszego kompozytora muzyki filmowej w roku 1991. W następnym roku otrzymuje tą nagrodę ponownie za "Fatale" Louisa Malle'a, jest nominowany do Złotego Globu za "At Play In The Fields Of The Lord" Hectora Babeco, nominowany do Cezara za muzykę do "Dekalogu" i "Podwójnego życia Weroniki". Za reprezentację kultury polskiej otrzymuje nagrodę od ministra kultury. W 1993 po raz trzeci otrzymuje Nagrodę Krytyków Amerykańskich za: "Trzy kolory - Niebieski" Kieślowskiego, "Olivier, Olivier" i "Secret Garden" Agnieszki Holland. Zostaje ponownie nominowany do Złotego Globu za "Trzy kolory - Niebieski". Kolejny rok przynosi mu medal prezydenta Krakowa, za całokształt pracy. Upragnionego Cezara otrzymuje za "Trzy kolory - Czerwony" w roku 95. Począwszy od 1991 roku Preisner napisał muzykę do dwunastu filmów. Jest on obecnie uważany za jednego z najbardziej utalentowanych kompozytorów swojego pokolenia. Jego muzyka jest niewymownie piękna, wzruszająca i poruszająca, zawsze doskonale pasuje do opowiadanej w filmie historii. Niesamowicie oddziałuje na nasze uczucia.

Muzyka jest nieodłącznym elementem filmu. Trudno wymienić wszystkich autorów, na pewno każdy na swój sposób tworzy muzykę niepowtarzalną. My zaś słuchając jej na płytach kompaktowych lub kasetach, możemy ciągle na nowo przeżywać wydarzenia z ekranu...

e-mail Tekst byłego członka KMF: Magdalena Giersz - WAMPIRZYCA
POWRÓT DO WYBORU
STRONA GŁÓWNA "MUZYKI"