Nie możesz uważać się za prawdziwego kompozytora filmowego,
dopóki twoja partytura nie zostanie wyrzucona z jakiegoś filmu.

David Raksin

Od kiedy istnieje muzyka filmowa istnieją też waśnie i spory wokół niej. Bardzo często kończy się to tym, że napisany podkład muzyczny idzie do kosza i zastępuje się go innym. Czasem ma to burzliwy przebieg, innym razem skłócone strony (którymi najczęściej są kompozytor i reżyser, tudzież producent) rozchodzą się w pokoju. Jakkolwiek by na to nie patrzeć, to tzw. rejected score (albo unused score, czyli podkład po prostu niewykorzystany) istniały w przemyśle filmowym niemal od zawsze, za każdym razem budząc spore emocje i jeszcze większą ciekawość. Ja jednak spróbuję obejść te uczucia i w niemal telegraficznym skrócie wypisać te najważniejsze i najsłynniejsze przypadki. A więc, bez zbędnych ceregieli, oto lista odrzuconych partytur filmowych w pełnej krasie.
1924-1969 | 1970-1979 | 1980-1989 | 1990-1999 | 2000-2013
PODSUMOWANIE
ARTYKUŁY | MUZYKA FILMOWA Autor tekstu: Jacek Lubiński - MEFISTO [E-MAIL]