"Od czasu swojego powstania, Kronos Quartet współpracowali z wieloma współczesnymi kompozytorami, także tymi którzy piszą muzykę przeznaczoną do filmów. Fenomen tego niezwykłego zespołu polega na tym, że nie można go sklasyfikować, ani przypisać jednemu określonemu gatunkowi muzycznemu. Potrafią poruszać się bowiem zarówno w sferze prawdziwej, poważnej klasyki, jak i jazzu czy folku. Ich twórczość już została okrzyknięta mianem 'uniwersalnej muzyki świata'..."


Kronos Quartet to słynny amerykański zespół, który potrafi zadziwić precyzją wykonania oraz doskonałą realizacją muzycznych założeń, bez względu od rodzaju wykonywanej muzyki. Komponowali dla nich najwybitniejsi współcześni kompozytorzy, tacy jak Terry Riley, Franghiz Ali-Zadeh i Osvaldo Golijov. Korzystali z ich umiejętności także twórcy muzyki filmowej z Fillipem Glassem na czele. Tym samym członkowie grupy, laureaci wielu międzynarodowych nagród (m.in. Grammy), wykonują przede wszystkim utwory napisane specjalnie dla nich. W skład zespołu wchodzą cztery osoby (na zdjęciu od lewej): John Sherba (skrzypce), Jeniffer Culp (wiolonczela, zastąpiła w 1999 roku Joan Jeanranaud), Hank Dutt (altówka) i David Harrington (skrzypce).


Powstanie Kronos Quartet datuje się na roku 1973, gdy zamieszkujący Seattle i grający na skrzypkach w kanadyjskiej orkiestrze, 22- letni wówczas David Harrington, usłyszał w radiu nawiązujący do wojny w Wietnamie musical Black Angels George'a Crumb'a w wykonaniu kwartetu smyczkowego. "To było coś dzikiego i niesamowitego" - stwierdził po latach Harrington. Było to dla niego tak niezwykłe doświadczenie, że sam postanowił założyć niezależną grupę muzyczną.









Do tej pory zespól zagrał ponad 450 utworów skomponowanych specjalnie dla nich przez różnego rodzaju artystów. Występowali prawie we wszystkich krajach świata od Kanady poprzez Stany Zjednoczone, Meksyk, południową Amerykę, Europę, Azję aż po Australię. Brali udział w najważniejszych światowych festiwalach w najlepszych i najbardziej prestiżowych salach koncertowych - Concertgebouw w Amsterdamie, The Kennedy Center, University of Iowa's Hancher Auditorium, Brooklyn Academy of Music's Next Wave Festival, Konserwatorium Muzyczne w Moskwie, Międzynarodowy Festiwal w Pradze, Opera w Sydney, Southern California's Eclectic Orange Festival, Royal Festival Hall w Londynie, Teatro Colon w Buenos Aires, La Scala, Theatre de la Ville w Paryżu i Chan Centre w Vancouver.

Cztery lata temu grupa wydała obszerną, składającą się z 10 płyt antologię, która jest podsumowaniem ich dotychczasowej twórczości. Na ich koncie znajdują się płyty inspirowane osiągnięciami największych kompozytorów muzyki poważnej (Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert i Brahms), wielkich artystów jazzowych i folkowych. Wykonywali także muzykę napisaną do filmów. Jednak ich pierwsze zetknięcie z tym gatunkiem miało miejsce dopiero w 1995 roku, gdy brali udział w nagraniu partytury Elliota Goldenthala do filmu Heat. Później wykonywali muzykę Osvaldo Golijova do The Man Who Cried (2000) oraz Clinta Mansela do Requiem for a Dream (2000), gdzie zadziwili doskonałym wyczuciem struktury kompozycji. Zaufał im także Phillip Glass, powierzając wykonanie niezwykle specyficznej partytury do filmu Dracula z 1931 roku. Kronos Quartet "udźwignęli" ideę kompozytora, dzięki czemu muzyka do tego filmu porównywana jest nawet z mistrzowskim dziełem Bernarda Herrmanna do Psychozy Alfreda Hitchocka. Zresztą współpraca pomiędzy grupą, a Phillipem Glassem trwała jeszcze jakiś czas (niestety, ale już nie na polu muzyki filmowej). Oprócz kompozycji instrumentalnych Kronos Quartet wykonywali także podkład muzyczny do piosenek Toma Waits'a i R. L. Burnside'a, które zostały wykorzystane w filmie Big Bad Love (2001). Z kompozytorów filmowych należy jeszcze wymienić zdobywcę Oscara za muzykę do filmu Crouching Tiger, Hidder Dragon - Tan Duna, któremu grupa pomagała w ilustracji muzycznej do przedstawienia Ghost Opera.


Kronos Qurtet to zespól budzący wiele - także kontrowersyjnych - emocji w kręgach muzycznych. Przeciwnicy ich twórczości zarzucają im zbytnią rozrzutność gatunkową i brak własnego stylu. Nie zmienia to jednak faktu, że ten kameralny zespół wciąż zaskakuje swoim niezwykłym repertuarem oraz niespotykaną wszechstronnością i oryginalnością. Jest to zespół, który wciąż poszukuje nowych muzycznych rozwiązań, i który wciąż eksperymentuje z muzyką. Najlepszym tego dowodem niech będzie październik 2002 roku, gdy Kronos Quartet wykonali w auli Uniwersytetu Iowa 10-cio minutową kompozycję autorstwa Terry'ego Rileya, która została oparta na... dźwiękach z kosmosu. Ten utwór był dedykacją kompozytora dla zespołu, który wciąż zaskakuje i na pewno zaskakiwać będzie.

e-mail Autor tekstu: Paweł Łudzeń - GRUBY
POWRÓT DO WYBORU
STRONA GŁÓWNA