Pierwszym filmem Wytwórni Walta Disney'a, który łamał bariery dźwięku był "Steamboat Willie" (1928) z Myszką Miki z roli głównej, dla której był to ekranowy debiut. Muzykę do tego obrazu napisał Bert Lewis; nie została ona jednak wykorzystana. Prawdziwy przełom nastąpił w początkowej fazie dekady lat 30-tych i piękną podniosłą muzyką do "Dinosaur" - w tym miejscu zaczyna się prawdziwa historia, od tej chwili film animowany będzie nieodłącznie związany z muzyką. Pierwszy zapis warstwy muzycznej miał miejsce w listopadzie 1933 roku. Powstała w ten sposób linia melodyczna w wykonaniu orkiestry symfonicznej pod batutą Franka Luther'a, została wprowadzona do filmów z popularną już wtedy Myszką Miki: "In a Silly Symphony", "Dance of the Bogey Man", "Mickey Mouse and Minnie's in Town" i "Who's Afraid of the Big Bad Wolf ?".


                 


W kolejnych dwóch latach większość muzyki była rejestrowana w Anglii, gdzie wytwórnia Decca Records wydała zapisy z następujących filmów: "Old King Cole", "Meet Mickey Mouse", "Three Little Pigs" oraz "Mickey's Grand Opera". W 1937 roku zostaje nawiązana stała współpraca z inną wytwórnią - RCA / Victory Records, która 3 lata wcześniej wydała pierwsze zapisy piosenek powstających na potrzeby obrazu. Poza kilkoma filmami fabularnymi (m.in. "Snow White and the Seven Dwarfs") RCA wypuszcza na rynek zapis muzyczny z produkcji zakrojonej wówczas na szeroką skalę jaką był niewątpliwie "Pinocchio" (1940). Ilustrację do tego filmu napisało trzech kompozytorów: Leigh Harline, Paul J. Smith i Ned Washington. Od tego momentu wyrażenie "ścieżka dźwiękowa" zostało przyjęte przez Wytwórnię Disney'a jako ogólnie funkcjonujące. Po przeszło dwóch dekadach współpracy z różnymi wytwórniami, Walt Disney postanowił powołać spółkę, która będzie się zajmować rejestracją, produkcją i dystrybucją muzyki. Był to rok 1956, a powstała wytwórnia została nazwana DISNEYLAND RECORDS. Pierwszą ścieżką dźwiękową wydaną przez tą wytwórnię był zapis z "A Child's Garden of Verses". Przez kolejne trzy lata Disneyland Records zrewolucjonizował rynek wydając "Storyteller Series" w postaci filmu, książki i oczywiście ścieżki dźwiękowej. Dekada lat 60-tych to przede wszystkim "Mary Poppins" (1964) - film, który odbił się szerokim echem w światowej kinematografii. Został uhonorowany pięcioma Oscarami: dla najlepszej aktorki (Julie Andrews), w kategorii Best Song (piosenka "Chim-Chim-Cher-ee"), najlepsza ścieżka dźwięowa (Richard & Robert Sherman), najlepszy film i najlepsze efekty wizualne. Warstwa muzyczna do tego obrazu powstała w 14 tygodni i została rozprowadzona w ponad dwu milionowym nakładzie. Później powstawały takie ścieżki dźwiękowe jak uhonorowana platyną płytą "Mickey Mouse Disco" - przeszło milion sprzedanych egzemplarzy na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady i podobna liczba na takich rynkach jak Portugalia czy Australia, "Donald Duck Goin' Quackers", "Mickey Mouse Splashdance" czy "Mickey's Sports Songs". W 1988 roku Disneyland Records wydaje ścieżkę dźwiękową do filmu "Oliver & Company" (Barry Manilow, J. A. C Redford oraz piosenka autorstwa Billy'ego Joel'a). Był to ostatni zapis wydany na płycie winylowej. Rok później rozpoczęłą się nowa era dla Disneyland Records - era płyty kompaktowej. Pociąga to za sobą szereg innych zmian w strukturach spółki - dotychczasowa nazwa zostaje zmieniona na Disney Records, a nowe produkty, nowe strategie marketingowe, nowe metody dystrybucji i zupełnie nowa perspektywa muzycznego zapisu stają się priorytetową częścią nowej wytwórni.


  

  

Pierwszą ścieżką dźwiękowa wydaną a formacie CD był zapis z filmu "The Little Mermaid", który zdobył podwójną platynową płytę za sprzedaż ponad dwóch milionów egzemplarzy, dwie nagrody Grammy i przede wszystkim dwie statuetki Oscara (w kategorii Best Song i Best Score). Jak się później okazało "Mała Syrenka" była początkiem współpracy Alana Menken'a z wytwórnią Disney'a. Rok 1991 to "The Beauty and the Beast" - ponownie Alan Menken i ponownie wielki sukces - platynowa płyta oraz nagroda Grammy dla najlepszej piosenki (Celine Dion i Peabo Bryson), dla najlepszej kompozycji instrumentalnej oraz najlepszy album dla dzieci. Kilka miesięcy później powstaje "Aladdin", który zostaje rozprowadzony na całym świecie w ponad trzech milionach egzemplarzy, a pan Menken po raz kolejny odbiera statuetki Oscara i Grammy w tych samych kategoriach jak powyżej. Uhonorowana zostaje także piosenka "A Whole New World". Jednak jak się później okazało wielki sukces miał dopiero nadejść, i co najważniejsze, nie był ona związany z osobą Alana Menken'a, jak to miało miejsce do tej pory.


  

  

W 1994 roku powstaje "Lion King", który dosłownie wstrząsa filmowym światem. Przynosi ponad 750 mln dolarów zysku, a rozprowadzony w ponad 26 mln egzemplarzy staje się jednym z najlepiej sprzedawanych obrazów w historii kinematografii. Ścieżka dźwiękowa autorstwa Hansa Zimmer'a rozeszła się w ponad 10 milionach egzemplarzy, bijąc wszelkie rekordy wytwórni Disney'a. Muzyka była nominowana do dziewięciu nagród Grammy, zwyciężając jako najlepszy album popowy (Elton John, "Can You Feel the Love Tonight"), najlepsza kompozycja instrumentalna i najlepszy album dla dzieci. Oczywiście ścieżka dźwiękowa do "Lion King" znalazła także uznanie w oczach członków Akademii Filmowej, która przyznała jej dwie statuetki w kategorii Best Score (Hans Zimmer) oraz Best Song (Elton John). w 1995 roku "odżywa" współpraca Disney Records z Alanem Menken'em. Zapis z filmu "Pocahontas" tradycyjnie już zdobywa Oscara i kilka nagród Grammy. Podobnie "Hercules" (1997), który jednak nie zostaje uhonorowany statuetką Oscara (mimo nominacji). Wcześnie warto jeszcze wspomnieć o "The Hunchback of Notre Dame" - ponownie Grammy w kategorii najlepszej piosenki roku (w wykonaniu grupy All-4-One).



Poniższe zestawienie obejmuje prawie wyłącznie pełnometrażowe filmy animowane (jedynym wyjątkiem jest "Mary Poppins"). Daty uwzględnione pod każdą z okładek są datami powstania muzyki. Oczywiście wszystkie ścieżki dźwiękowe, do których muzyka została zapisana przed rokiem 1990 to wznowienia.




101 DALMATIANS
GEORGE BURNS
1961


ALADDIN
ALAN MENKEN
1992


BAMBI
EDWARD H. PLUMB
1942


BEAUTY AND THE BEAST
ALAN MENKEN
1991


BEDKNOPS AND BROOMSTICKS
R. & R. SHERMAN, 1971


DUMBO
OLIVER WALLACE
1941


HERCULES
ALAN MENKEN
1997


HUNCHBACK OF
NOTRE DAME
ALAN MENKEN, 1996


JUNGLE BOOK
GEORGE BURNS
1967


LADY AND THE TRAMP
OLIVER WALLACE
1955


LILO & STITCH
ALAN SILVESTRI
2002


LION KING, THE
HANS ZIMMER
1994


LION KING 2, THE:
SIMBA'S PRIDE
GLENNIE-SMITH, 1998


LITTLE MERMAID, THE
ALAN MENKEN
1989


LITTLE MERMAID:
RETURN TO THE SEA
DAVID TROOB, 2003


MARY POPPINS
R. & R. SHERMAN
1964


OLIVER & COMPANY
J.A.C. REDFORD
1988


PETER PAN
OLIVER WALLACE
1953


PETE'S DRAGON
JOEL HIRSCHORN
1977


PINOCCHIO
LEIGH HARLINE
1940


POCAHONTAS
ALAN MENKEN
1995


RESCUERS
DOWN UNDER
B. BROUGHTON, 1990


SLEEPING BEAUTY
GEORGE BURNS
1959


SNOW WHITE AND THE
SEVEN DWARFS
F. CHURCHILL, 1937


e-mail Autor tekstu: Paweł Łudzeń - GRUBY
POWRÓT DO WYBORU
STRONA GŁÓWNA "MUZYKI"