The Divide | FILM.ORG.PL

The Divide

Tortury, przemoc fizyczna i psychiczna, próby manipulacji i wywierania presji, brutalny ocierający się o gwałt sex – to wszystko zagrane jest tak dobrze, że autentycznie niepokoi i zmusza do zadania sobie kilku ważnych pytań.




Granice upodlenia




Szymon Pajdak
15.04.2012


 

Człowiek to zwierzę. W normalnym środowisku, gdzie możemy zdecydować dokąd pójść, co zrobić i z kim utrzymywać kontakt jesteśmy cywilizowani, a nasze zachowania nie odbiegają od normy. Jednak w sytuacjach ekstremalnych górę nad nimi biorą instynkty, w tym ten najważniejszy – przetrwania. Próbę ukazania ludzkiej bestii w ostatnich latach podejmowano wiele razy z różnym skutkiem. Udanie  zrobili to John Hillcoat oraz Frank Darabont, trochę mniej szczęścia mieli Spielberg i bracia Hughes. Trzeba wszak sporych umiejętności, aby przenieść na ekran tak delikatny temat, tym bardziej dziwi mnie, że udało się to Xavierowi Gensowi, twórcy słabego Hitmana i jeszcze słabszego Frontière.

Film zaczyna się według zasady mistrza Hitchcocka, od trzęsienia ziemi, a później napięcie rośnie. Widzimy katastrofę obracającą Nowy Jork w ruinę. Czy był to nalot, a może broń atomowa ? Nie wiadomo. Wiadomo jednak, że szukając drogi ucieczki grupa 7 osób dostaje się do bunkra urządzonego w piwnicy przez niejakiego Mickeya. Ograniczone zapasy, brak światła słonecznego, zatęchłe powietrze i niepewność nie zwiastują niczego dobrego. Sytuacji nie poprawia fakt, że w grupie od samego początku dochodzi do konfliktów. Większość chce opuścić schron i sprawdzić co się stało, zmieniają jednak dosyć szybko zdanie po tym jak do bunkra wpada uzbrojona ekipa w kombinezonach i porywa córkę jednej z bohaterek. Od tego momentu film nabiera rozpędu, a to co się dzieje na ekranie sprawia, że z niedowierzania człowiek co kilka minut kręci głową.

Obraz jest minimalistyczny i klaustrofobiczny przez co duży ciężar spadł na aktorów, a Ci w większości z powierzonego zadania wywiązali się bardzo dobrze. Pierwsze skrzypce grają zdecydowanie Michael Biechn oraz Milo Ventimiglia.

To oni rządzą i dzielą na ekranie. Ten pierwszy jako Mickey jest bezkompromisowy i twardy. Nie chciał całej reszty w schronie i to widać. Nie owija w bawełnę, jeżeli trzeba kogoś doprowadzić do porządku to robi to, nawet jeżeli wiąże się to z użyciem siły, potrafi podjąć trudne decyzje, nawet jeżeli są drastyczne. Nie wiemy wiele o jego przeszłości. Był strażakiem, który brał udział w ratowaniu ludzi po zamachach na WTC, miał rodzinę i to w sumie tyle. Jak przebiegała jego służba ? Co się stało z bliskimi ? To pozostaje tajemnicą. Faktem jest, że Biehn stworzył postać, która zapada w pamięć i której ja osobiście kibicowałem, do której jako jedynej czułem coś w rodzaju sympatii, jakkolwiek to zabrzmi.

Jeżeli chodzi o Ventimiglia to mniej więcej od połowy filmu dostajemy taką dawkę psychozy, i sadyzmu, że można by obdzielić nią kilku filmowych psycholi. Jedyne co mi przychodzi do głowy to przywołane we wstępie zwierzę. Tortury, przemoc fizyczna i psychiczna, próby manipulacji i wywierania presji, brutalny ocierający się o gwałt sex – to wszystko zagrane jest tak dobrze, że autentycznie niepokoi i zmusza do zadania sobie kilku ważnych pytań. Postać Milo zaspokaja swoje potrzeby, a także stara się dominować na całą grupą, co zresztą wychodzi mu bardzo dobrze.

Warto wspomnieć jeszcze o Rosannie Arquette oraz Michaelu Eklundzie. Ich role, a zwłaszcza tego drugiego wryły mi się w pamięć tak mocno, że siedząc w pubie ze znajomymi kilka godzin po seansie, nie potrafiłem wyrzucić z głowy  scen w których brali udział. Reszta aktorów, mimo, że ma wpływ na akcję i pcha historię do przodu nie wyróżnia się niczym specjalnym i spokojnie mogła by zostać zastąpiona przez kogoś innego.

Od strony technicznej filmowi nie można nic zarzucić. Zdjęcia wprawiają w klaustrofobiczny nastrój, a z ekranu, aż bije brud, syf i surowość.  Muzyka tylko pogłębia te uczucia i stanowi świetne tło dla wydarzeń, a kilka razy wybija się nawet na pierwszy plan, min. w zakończeniu. W jednej czy dwóch scenach raził mnie nieco chaotyczny montaż, ale było to na samym początku i później nie zauważyłem już podobnej sytuacji. Bardzo dobre są również efekty komputerowe, których w filmie jest minimalna ilość, ale stanowią swego rodzaju klamrę zamykającą film. Warto dodać, że obraz Gensa jest brutalny, ale nie obrzydliwy. Krew na ekranie pojawia się wiele razy, ale nie jest przypadkowa. Film nie epatuje niepotrzebnymi scenami przemocy, ale jeśli już takie się pojawią to są dosadne, a krew wygląda jak prawdziwa posoka, a nie wytwór komputera.

Sporym minusem dla wielu może być fakt, że reżyser porusza kilka dosyć ciekawych wątków, a następnie całkowicie rezygnuje z ich rozwinięcia pozostawiając uczucie niedosytu. Dla mnie jednak jest to jedynie środek, swego rodzaju katalizator do wydarzeń z bunkra, bo w tej historii najważniejsi są ludzie. Do worka zgrzytów można dorzucić jeszcze kilka zbędnych i standardowych w tego typu kinie dialogów oraz parę błędów logicznych, ale są one tak niewielkie, że nie mają wpływu na całokształt.

The Divide to film ciężki w odbiorze, angażujący emocjonalnie i zmuszający do myślenia. Od seansu „Eden Lake” nie doświadczyłem uczucia takiej bezsilności i marazmu, zaś po projekcji, kiedy emocje nieco opadły zacząłem się zastanawiać: jak ja bym postąpił w takiej sytuacji. Poddał bym się, czy starał dominować, straciłbym zmysły i zaczął zachowywać się jak zwierze, czy do samego końca walczyłbym o resztki godności ? Obraz jest niewygodny, ciężki i przygnębiający, stąd też pewnie jego niskie oceny. Myślę jednak, że warto się z nim zapoznać i przekonać się do czego może być zdolny człowiek jeżeli znajdzie się w sytuacji bez wyjścia.

Mocne kino.

Sekwencja początkowa

Arahan

Pracownik, student i podróżnik. W świat filmu ucieka od otaczającej go rzeczywistości. Uwielbia Spielberga, Nolana, Leone, Tarantino, del Toro i Scorsese. Na ekranie lubi oglądać DiCaprio, McGregora, Pacino, Daniela Day-Lewisa i Oldmana. Kino ma przede wszystkim wzbudzać emocje, niezależnie od tego jakie one będą. Ma wzruszać, zaskakiwać, dawać radość i skłaniać do refleksji - wszystko zależne od nastroju. Pierwszą recenzję do redakcji wysłał w 2009 roku, a od listopada 2011 pisze w miarę regularnie, raz lepiej, a raz gorzej, ale chyba nie tak źle skoro zaproszono go do zacnego KMF-owego grona.






  • Mefisto

    Dobry tekst, który powiększa apetyt na ten film… do momentu wspomnienia o Eden Lake, który uważam za mocno przereklamowany survival, więc jeśli Divide jest na tym samym poziomie to chyba podziękuję.

    • Szymon Pajdak

      Mefi chodzi głównie o ładunek emocjonalny. Po prostu podczas seansu Eden Lake czułem taki sam rodzaj bezsilności jak podczas Divide

      • Mefisto

        Bezsilności wobec czego? Wciśnięcia stop? ;)

  • Owner122

    Bez obaw, Divide jest o wiele lepszy od Eden Lake. I o wiele bardziej klimatyczny.

  • phihp

    Moim zdaniem przed publikacją powinno się dać komuś tekst do przeczytania… Korekta jeszcze nikomu nie zaszkodziła.

    • Szymon Pajdak

      Tekst czytałem kilka razy, ale zapewniono mnie, że przejdzie korektę

  • patyczak

    „Trzeba wszak sporych umiejętności, aby przenieść na ekran tak delikatny temat, tym bardziej dziwi mnie, że udało się to Xavierowi Gensowi, twórcy słabego Hitmana i jeszcze słabszego Frontière.”

    Moim zdaniem wręcz przeciwnie – to jest temat samograj i nie potrzeba sporych umiejętności, żeby go ogarnąć:)

  • Kork

    A ja sie z Mefisto nie zgodzę odnośnie Eden Lake. Film mnie że tak powiem deczko zdenerwował i chyba to o to chodziło. Co do opisu – obejrzę na 100% – te klimaty trafiają do mnie :)

    • Mefisto

      No mnie irytował – może nie był jakoś specjalnie zły, ale wszystko działo się tam z przysłowiowej dupy

  • mati

    Ten film zawiera jedną z najlepszych scen jakie w życiu widziałem:

    Uwaga Spoiler

    Chodzi mi o scenę, kiedy Eva zdaje sobie sprawę o co w tym wszystkim chodzi i co musi zrobić

  • Yezior

    Recenzja bez fajerwerków. Film ostry i nieco lepszy niż inne o podobnej tematyce „przetrwania”. Fajnie zapchać nim wolny wieczór w piwem w ręku. Dziełem jednak nie jest. 

  •  Jest jedna duża dziura logiczna. Nie pozbyli się ciała przy najbliższej dogodnej okazji. Rozumiem że to ciało było potem potrzebne scenarzyście ale dziura jak cholera.

  • Krzysiek eM

    Ja też siedząc z kolegami przy piwie, w głowie miałem obrazy z tego filmu. Jeśli film zapada w pamięć kiedy ogląda się ich dużo tzn. że film musiał być co najmniej dobry ;-)

  • Pyrovatis

    Świetny film, co prawda po opiniach i ocenie na Filmweb to nie spodziewałem się fajerwerków, a tu miłe zaskoczenie mnie czekało.
    Co do samej recenzji to zgadzam się z nią w pełni.

    • Lehoo

      I dlatego nie czytuję recenzji na filmwebie ;) śmiać mi się chce gdy czytam narzekania na „niedopowiedzenia” i „nie pociągnięcie tematu dalej”. Jak widać nie brakuje głąbów z brakiem wyobraźni. Oto skutki oglądania amerykańskiej papki… A sam film – jak dla mnie – świetny, 8/10.

  • W tekście jest dziwna literówka… zamiast „Hitchcock” jest „Hitcock”.

  • manontheedge

    Jak ktos mi powie, że nie jesteście opiniotwórczym serwisem, to chyba go z dyńkistrzelę…  Sięgnąłem po film zaraz po łyknięciu waszej recenzji i… zdaje się, że stracę kolejne siano na wydanie DVD :)

  • desjudi

    ale sztampa. film może i z fajnym pomysłem wyjściowym, ale dialogi, aktorstwo i reżyseria całości to coś zwyczajnie tragicznego. Najbardziej gryzł jednak rys psychologiczny postaci. Tak naciąganych relacji, tak płytkiej budowy emocjonalnej już dawno nie uświadczyłem. Postawić obok The MIst to jak strzał w ryj dla Darabonta. Postawić obok Das Experiment – jeszcze wieksza potwarz. 

  • Dux

    Podzielam zdanie Desa, film po naprawdę świetnym i klimatycznym początku stacza się po równi pochyłej. Nasunęły mi się skojarzenia z jednym z odcinków Miasteczka South Park, w którym odcięci od świata bohaterowie po pięciu minutach siedzeniu w izolacji zaczęli rozmawiać o głodzie i zastanawiać się kogo zjeść pierwszego – tylko że South Park to by komedia ;)

  • Chomik

    Obraz naprawdę wbija w fotel. Po seansie, nawet w domu, siedziałem nieruchomy w fotelu przez 10 min. Prawie, jak po melancholii Von Triera. Mimo, że faktycznie gra aktorów mogłaby być nieco lepsza, rysy psychologiczne wydają się być naprawdę dopracowane. To jeden z tych filmów, których klimat ma w sobie coś niesamowitego i niewyrażalnego – literacko porównując – jak w dziełach Dostojewskiego.






Przeczytaj jeszcze



Poprzedni tekst

Nietykalni

Następny tekst

Oksymoron Allena



OSTATNIE KOMENTARZE NA STRONIE