Hans Kloss | FILM.ORG.PL

Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć

W jednym zdaniu: Ani to film akcji, ani szpiegowska rozgrywka, ani nawet „guilty pleasure”.




Opłakane wolty stylistyczne




Grzegorz Fortuna
21.03.2012


Nakręcenie dobrego filmu rozrywkowego nie jest – jak myśli zapewne spora część polskich twórców – łatwą robotą dla mało ambitnego rzemieślnika. Kino popularne wymaga reżyserskiej sprawności, intuicji, umiejętnego podania dialogów i wczucia się w skórę przyszłego widza. To sztuka odpowiedniego dobierania poszczególnych elementów i układania ich w całość według opracowanego wcześniej klucza, najlepiej w taki sposób, by wywołać wśród publiczności określone emocje. Nie wystarczy spuścić paru cyfrowych bomb na ciężarówki. Nie wystarczy posadzić głównego bohatera za działkiem i kazać mu strzelać do wszystkiego, co się rusza. I wreszcie – nie wystarczy podkraść paru rozwiązań z filmów amerykańskich. W większości dobrze rozwiniętych krajów europejskich wszystkie te zasady wydają się być oczywiste. W Polsce ciągle nie są. Efektem prawie każdej próby wyprodukowania czegoś, co miałoby stanowić dla widza nieskrępowaną rozrywkę, jest trudny w odbiorze groch z kapustą, w którym podpatrzone u Amerykanów konwencje walczą ze sobą nieudolnie na tle mało wiarygodnej fabuły. Nasi twórcy boją się kina gatunków, nie lubią go, nie umieją go robić. „Hans Kloss” jest tego najlepszym przykładem.


 Film Patryka Vegi przypomina garnek, do którego wrzucono wszystko, co było w lodówce. Kino szpiegowskie w bondowskim stylu łączy się tu z komiksowo przedstawioną wojną; efekciarsko urwane kończyny poganiają toporny melodramat; tanie efekty specjalne konkurują o palmę pierwszeństwa z jeszcze gorszą charakteryzacją. Inspiracje „Poszukiwaczami zaginionej arki” okraszono scenami, w których reżyser nieudolnie podrabia „Bękarty wojny”, a papierowe dialogi co chwilę szeleszczą w uszach. Znalazło się też miejsce na camp, pomysły rodem z włoskich filmów przygodowych sprzed kilkudziesięciu lat i nawiązania do oryginalnej „Stawki większej niż życie”. Czy te wszystkie elementy dałoby się w ogóle połączyć w sensowną całość? Gdyby na stołku reżysera zasiadł Quentin Tarantino, pewnie tak. Patryk Vega ma jednak rękę ciężką jak armata, a pomysłów wyraźnie mu brakuje. Z jednej koncepcji bezmyślnie przeskakuje w drugą, potem znowu w kolejną, by zwieńczyć film sceną sugerującą, że kolejny „Hans Kloss” może powstać, jeśli tylko część pierwsza ściągnie do kin odpowiednią ilość widzów.

Akcja „Hansa Klossa” rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: pod koniec wojny i w połowie lat siedemdziesiątych. Jednocześnie oglądamy zmagania młodego agenta J-23 (Tomasz Kot), który w zajętym przez nazistów Królewcu próbuje przechwycić transport słynnej Bursztynowej Komnaty i jego starszą o trzydzieści lat wersję (Stanisław Mikulski), poszukującą tejże komnaty na zlecenie PRL-owskich władz. Obie płaszczyzny nieustannie się przeplatają, prezentując przy tym skrajnie różny poziom – sceny z lat siedemdziesiątych to całkiem sympatyczne kino szpiegowskie, przełamywane momentami czystym filmowym kiczem (szczególnie w finale), natomiast sekwencje dziejące się pod koniec wojny sprowadzone zostały do ciągu wybuchów, przesadnie krwawych strzelanin i ogólnej rozwałki, pełnej realizacyjnych niedoróbek.


To właśnie, w dużej mierze, „Hansa Klossa” zabija. Każda z wymienionych mini-fabuł dostała od reżysera mniej więcej tyle samo czasu ekranowego, przez co trudno się w którąkolwiek z nich zaangażować. Na przemian oglądamy dwa zupełnie różne filmy; jeden jest niedopracowanym, gatunkowym misz-maszem, a drugi – szpiegowską zabawą w kotka i myszkę, rozegraną przez leciwych, ale pełnych wigoru aktorów. W odbiorze „Hansa Klossa” nie pomaga koślawa realizacja – cyfrowe eksplozje prezentują poziom produkcji ze studia Asylum i są do tego tragicznie sfilmowane, a charakteryzacja, w połączeniu z dziwnymi wyborami obsadowymi, wywołuje jedynie uśmiech politowania.

Nie mam tu na myśli aktorów, wcielających się w główne role. Kot i Adamczyk pasują do swoich postaci i spisują się bardzo dobrze – ten drugi jest wręcz znakomity i wielka szkoda, że na ekranie oglądamy go tak rzadko. Stanisław Mikulski i Emil Karewicz również zdają się czerpać dużo przyjemności z odgrywania kultowych przeciwników po ponad czterech dekadach przerwy. Gorzej jest z bohaterami pobocznymi, którzy pojawiają się zarówno w części „wojennej”, jak i tej „PRL-owskiej”. Otóż postacie te, choć w międzyczasie mija trzydzieści lat… na obu płaszczyznach czasowych grane są przez tych samych aktorów. I to prawie bez postarzającej charakteryzacji! Adam Woronowicz ma co prawda trochę siwizny i czaderską opaskę na oko, ale już Marta Żmuda-Trzebiatowska, zarówno jako siedemnastolatka, jak i kobieta grubo po czterdziestce, wygląda niemal dokładnie tak samo. Biorąc pod uwagę, że w jednych scenach stoi obok Tomasza Kota, a w drugich przy Stanisławie Mikulskim, wypada dość głupio. No chyba, że używała naprawdę dobrego kremu.


Owszem, wszystkie te błędy mogłaby od biedy wytłumaczyć konwencja. Ale takowej w „Hansie Klossie” po prostu nie ma. Vega skacze między koncepcjami, a każda następna stylistyczna wolta przynosi kolejne rozczarowanie. W tej mieszaninie zdarzają się elementy udane – scenografia jest wyjątkowo ładna, a część „PRL-owską” momentami ogląda się z uśmiechem. Jako całość „Hans Kloss” się jednak nie udał – ani to film akcji, ani szpiegowska rozgrywka, ani nawet „guilty pleasure”. Dużo czasu musi jeszcze upłynąć, zanim polscy twórcy nauczą się kręcić kino atrakcji z prawdziwego zdarzenia.

Ocena: 3/10

Grzegorz Fortuna

Grzegorz Fortuna

Miłośnik polskiej kultury filmowej okresu transformacji, dawnego włoskiego kina gatunkowego, filmu grozy i współczesnej popkultury. Członek kolektywu VHS Hell. Zainteresowany wszystkim tym, co zapomniane lub niedocenione. Bardzo lubi kebab.
Grzegorz Fortuna

Latest posts by Grzegorz Fortuna (see all)







  • Nie zgadzam się z Tobą w żadnym z aspektów Twojej krytyki. Moim zdaniem niestety należysz do tej grupy ludzi którzy mimo przeciętności nowego Klossa jesteś na nie bo nie, i już. Według Ciebie fakt że film jest bardziej jak „indiana Jones” to błąd. Jak sobie wyobrażasz przegadanego Klossa w dzisiejszych realiach. litości. takich filmów już się nie robi. charakteryzacja moim zdaniem jest całkiem przyzwoita a charakteryzacje trzebiatowskiej tą z roku 75 trzeba naprawdę być bardzo nie przychylnym żeby stwierdzić że jest marna .. jeżeli chodzi o animacje komputerowe. rozumiem że Ty dysponowałbyś na tyle dużym budżetem żeby zrobić lepsze, ale przypominam że komputerowe są bezpieczniejsze dla aktorów i tańsze. to też jeden z elementów czepianie się na siłe, biorąc pod uwagę fakt że scen eksplozji jest raptem parę.
    Twoja recenzja sprowadza się do : krytykowania Vegi, krytykowania filmu jako takiego, krytykowania efektów i charakteryzacji, krytykowania filmu.
    Więc Nie bo NIE i już ….

    • Mefist

      A co ma budżet do marnych efektów? W dzisiejszych czasach kasa nie jest wyznacznikiem dobrego CGI – wystarczy wejść na youtube i oblukać pierwszą z brzegu krótkometrażówkę zrobioną za psie pieniądze w garażu. 

    • Nie, bo nie i już, ale Motoduf/Grzesiek używa mocnych argumentów udowadniających niefrasobliwość twórców, szczególnie jeśli chodzi o kino gatunkowe i w ogóle opowieść samą w sobie.  

    • Bucho

      Coz zlego by bylo w przegadanym Klosie? 

      • Rafał Donica

        Przy merytorycznym poziomie dzisiejszego polskiego kina – kolejny odcinek „Na wspólnej” by był ;)

        • Bucho

          Touche :) Glupi liczylem na przegadanego Hansa w stylu Usual Suspects

  • Piotrek

    Nie mogę się do końca zgodzić z tą recenzją. Kibicuję kinu polskiemu od zawsze, uważam że dobre kino gatunkowe mamy we krwi (odsyłam do klasyki kina polskiego). Musimy się „ogarnąć” i tyle. Po zmianach systemowych rzeczywiście wszystko upadło na łeb na szyję. Ale bez prób nie ma sukcesów. Życzę, by kolejny Kloss powstał i by był jeszcze lepszy. A „jedynkę” oceniam na mocne 6/10. 

    • Daniel_bielak

      widzę, że większość z KMF-owców jest na nie odnośnie polskiego kina jeszcze przed premierą jakiegokolwiek filmu ;/ Mnie osobiście Kloss się bardzo podobał, a to, że twórcy poszli w ślady Indiany Jonesa to jest duży plus, od dobrej strony pokazali się aktorzy – zwłaszcza Mikulski, Karewicz, Olbrychski, Żmuda Trzebiatowska i rewelacyjny Adamczyk w roli Brunnera – jak dla mnie murowana nominacja dla najlepszego aktora drugoplanowego na przyszłorocznych Orłach!

      • Nieprawda, KMF nie jest na „nie”. Popatrz na opinie o „Róży”, „W ciemności”. Poza tym Ciuniek napisał pochlebnie o Klossie. 

        • Jacek

           „Róża” to faktycznie bardzo, bardzo dobry film. Jednak jej też gdzieniegdzie można wytknąć mało realistyczne efekty, które może nie odpychają, ale lekkie ukucie w oku pozostaje. Na szczęście ten film broni się innymi aspektami i nie waży to na ocenie końcowej.

      • kelley

        argument, ze przed premiera troche nietrafiony, nie sadzisz?
        chcesz obejrzec dobry film polski? obejrzyj roze. kloss jest to rzyg na skale wiedzmina, a po ciachu i klossie vedze zabronilbym dotykac kamery, zeby nam wstydu nie robil.

      • Gosc

        A może zamiast te durne pierdoły, oglądnijcie sobie tak film o rotmistrzu Witoldzie Pileckim.

  • Błażej

    Charakteryzacja – tragedia. pierwsza rzecz, która mnie uderzyła. efekty – niestety również. niestety to jest kino i to ma „wyglądać”, a jak coś jest nie tak to widz to wychwyci i tu obrona, „że bezpieczniej” nic nie da.
    mogło z tego wyjść bardzo fajne kino, ale nie wyszło.
    końcowa scena z Trzebiatowską i Mikulskim to jakaś komedia! – jestem w szoku, że ktoś wpadł na pomysł, żeby tak to rozwiązać.






Przeczytaj jeszcze



Poprzedni tekst

Trylogia Khamidova

Następny tekst

Prawdziwy romans



OSTATNIE KOMENTARZE NA STRONIE