Recenzje

HERO (2002)

Przepiękny, epicki fresk historyczny.

Autor: Michał Klimaszewski
opublikowano

Hero to wielkie epickie widowisko. Każdy znajdzie w nim co innego, co przykuje jego uwagę. Jedni będą pasjonować się genialnymi pojedynkami, a inni wzruszać może ciut nadto melodramatyczną opowieścią miłosną. Dla mnie to najpoważniejszy kandydat do Oscara za film nieanglojęzyczny. Zwłaszcza że Hiszpanie nie zgłosili nagradzanego w Europie (może poza ojczyzną) nowego filmu Pedra Almodovara. Będę trzymał kciuki za Złotego Niedźwiedzia w Berlinie. Rok temu trzymałem za Spirited Away: W krainie Bogów i genialne anime Miyazakiego zwyciężyło. (przewidywania autora sprawdziły się jedynie częściowo, nagrody dla Hero zatrzymały się na etapie nominacji do wymienionych nagród, chociaż Yimou Zhang otrzymał wyróżnienie w Berlinie – przyp. red.)

Warto przyjrzeć się bliżej osobom odpowiedzialnym za powstanie tego arcydzieła:

Jet Li (Bezimienny)

Wcielił się w tytułowego bohatera. Obok Jackie Chana najbardziej znany azjatycki aktor w Hollywood. Od debiutu w Klasztorze Shaolin w 1979 roku zagrał w ponad 40 filmach. W Hong Kongu grał w wielu wuxiach (Swordsman 2, Evil Cult, Last Hero in China) a także współczesnych filmach akcji (Defender, Meltdown, Enforcer, Contract Killer) które cieszyły się sporym powodzeniem także na rynku wideo w USA. Sławę zdobył rolą w czterech częściach słynnej serii Dawno temu w Chinach Tsui Harka. W Ameryce pojawił się jako czarny charakter w Zabójczej broni 4. Następnie wystąpił u boku tragicznie zmarłej Aaliyah w reżyserskim debiucie Andrzeja Bartkowiaka Romeo musi umrzeć. Kolejne przeboje kinowe, jak produkcja Luca Bessona Kiss of the Dragon czy action science fiction The One ugruntowały jego pozycję gwiazdy w Ameryce.

Tony Leung Chiu Wai (Złamany Miecz)

Ten czterdziestoletni aktor zagrał w ponad 60 filmach. Do najbardziej udanych należy jego współpraca z Wong Kar-Waiem. Wystąpił w większości jego filmów, m.in. Ashes of Time, Chungking Express, Happy Together, In the Mood for Love czy 2046. Współpracował także z samym Johnem Woo przy legendarnym Hard-Boiled i Bullet in the Head. Siedmiokrotny zwycięzca Hong Kong Film Awards. Za Spragnionych miłości Wong Kar-Waia otrzymał w Cannes nagrodę za najlepszą rolę męską.

Maggie Cheung (Śnieżna Zamieć)

Debiutowała we wczesnych latach 80., grając w ponad 80 produkcjach. Pierwszą ważną w karierze rolę zagrała w Police Story (1985) obok Jackie Chana. Trzy lata później wystąpiła w sequelu, a w 1992 roku w trzeciej części znanej również jako Supercop. Lubi repertuar komediowy. W 1988 roku nawiązała współpracę z Wong Kar-Waiem, przyjmując rolę w As Tears Go by. Później jeszcze nieraz występowała u tego reżysera, m.in. w In the Mood for Love i 2046. Sześć razy zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki (Hong Kong Film Awards). Nagrodzona również na MFF w Berlinie za główną rolę w Actress Stanleya Kwana.

Donnie Yen (Niebo)

Gwiazda kina akcji w Hong Kongu. Debiutował małą rolą w Drunken Tai-Chi w 1984 roku. Najlepsze jego azjatyckie filmy to New Dragon Gate Inn, Wing Chun, Ballistic Kiss i Once Upon a Time in China 2 (w którym to stoczył znakomity pojedynek z Jetem Li). W 1993 roku stworzył niezapomnianą kreację u boku Rongguang Yu w słynnym Iron Monkey! Także reżyseruje swoje filmy, m.in. Shangai Affairs, Ballistic Kiss, Fist of Fury: The Sequel. Często jest choreografem walk i scen akcji (Blade 2, Iron Monkey). Jego mentorem i mistrzem jest legendarny Yuen Wu-Ping, odpowiedzialny za choreografię w Matrixie, PTUSie czy Kill Bill. Zasłużenie zdobywa coraz większą popularność na zachodzie. Wystąpił już w kilku amerykańskich pozycjach – Blade 2, Highlander: Endgame i Shanghai Knights (sequel Kowboja z Szanghaju z Jackie Chanem).

Zhang Ziyi (Księżyc)

To młoda, wschodząca gwiazdka, której wróży się olbrzymią karierę. W filmie gra postać Księżyca – uczennicę Złamanego Miecza. Debiutowała w wieku 19 lat w Road Home, filmie Yimou Zhanga z 1999 roku. Jednak dopiero rola w Przyczajonym tygrysie, ukrytym dmoku przyniosła jej wielką, międzynarodową popularność. Już jako gwiazda była ozdobą koreańskiej superprodukcji Musa i fantastycznego Legend of Zu Tsui Harka. Wystąpiła też w drugoplanowej roli w wielkim amerykańskim przeboju z Jackie Chanem Rush Hour 2. W  2046 Wong Kar-Waia ponownie spotkała się na planie z kilkoma aktorami Hero.

Daoming Chen (Król)

Patrząc na pozostałe nazwiska, ten aktor jest prawie nieznany. Debiutował w 1983 roku główną rolą w One and Eight. Dopiero po siedmiu latach powrócił przed kamerę, występując w chińskim serialu Wei cheng. W 2001 roku zagrał w miniserii Kang Xi Kingdom. Jego czwarta rola to właśnie Hero.

Ekipa filmowa:

ZHANG YIMOU (reżyser) – Jeden z najbardziej znanych chińskich reżyserów. Debiutował w 1987 roku dramatem wojennym Red Sorghum, za którego dostał Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie. Wielkim sukcesem był film Zawieście czerwone latarnie, pokazywany w Polsce na Konfrontacjach. Nominacja do Oscara, Srebrny Lew na festiwalu w Wenecji i nagroda BAFTA dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego to tylko część z wyróżnień, jakie otrzymał. Kolejne, Ju Dou, to kontrowersyjne love story, które było przez pewien czas zakazane w Chinach (mimo pokazów na MFF w Cannes i nominacji do Oscara). Następny sukces w Wenecji – Story of Qiu Ju w 1992 roku przyniósł mu pierwszego Złotego Lwa. Huozhe z 1994 roku zdobyło trzy nagrody w Cannes, a Shanghai Triad nominowano do Złotej Żaby na polskim festiwalu Camerimage. Nic dziwnego, że Zhang Yimou w 1995 roku został poproszony o udział w projekcie Lumiere i spółka, w którym najwybitniejsi reżyserzy kręcą krótkie półminutowe historie stuletnią kamerą. Zhang znalazł się w doborowym towarzystwie, wśród tak wybitnych postaci jak John Boorman, Costa-Gavras, Peter Greenaway, Spike Lee, David Lynch, Wim Wenders czy Andrei Konchalovsky. Not One Less z 1999 roku o 13-letniej dziewczynce, która zastępuje nauczycielkę w szkole na prowincji, został wydany w Polsce na DVD. Kolejny Złoty Lew w Wenecji i trzy inne nagrody na tym festiwalu zapewniły mu międzynarodowy rozgłos. Niestety następny film, Road Home, w którym debiutuje śliczna Zhang Ziyi, nie trafił do naszego kraju (może dlatego, że w Berlinie dostał „tylko” Srebrnego Niedźwiedzia). Happy Time zgarnął nagrody jedynie na międzynarodowym festiwalu w Valladolid.

TAN DUN (kompozytor) – Laureat Oscara za muzykę do Przyczajonego tygrysa, ukrytego smoka, a także nagrody Grammy za ten soundtrack. Znany również ze swoich koncertów symfonicznych.

CHRISTOPHER DOYLE (operator) – Autor zdjęć do większości filmów Wong Kar-Waia (Ashes of Time, In the Mood for Love, Happy Together, Chungking Express). Uznanie przyniosła mu praca przy Peony Pavilion czy znakomitym horrorze Three. Pracował również z zachodnimi reżyserami, jak Gus Van Sant (remake Psycho) i Phillip Noyce (Quiet American i Rabbit-Proof Fence). Nominowany do Złotej Żaby na Camerimage, czterokrotny zwycięzca Hong Kong Film Awards. Również nagrodzony na MFF w Wenecji za zdjęcia do Ashes of Time Wong Kar-Wai’a.

EMI WADA (kostiumy) – Miała okazję pracować na planie dwóch filmów Akiry Kurosawy – Ran i Snów. Później współpracowała z Peterem Greenawayem przy Księgach Prospera i Osiem i pół kobiety. Ostatnio projektowała kostiumy do znanego w Polsce Tabu (Gohatto) weterana, 70-letniego Nagisy Oshimy.

SIU-TUNG CHING (choreograf walk) – Aktor, kaskader i znany azjatycki reżyser. Nakręcił takie przeboje jak Heroic Trio 1, 2, Chinese Ghost Story 1-3, Swordsman 1-3, Mad Monk czy ostatnio hit Naked Killer. Zajmuje się także choreografią walk i scen akcji w większości swoich filmów. Często zapraszany przez inne ekipy jako konsultant i choreograf, współpracował przy kultowym już Shaolin Soccer, Moon Warriors, City Hunter (z Jackie Chanem, na podstawie anime), Peking Opera Blues Tsui Harka, a nawet u Johna Woo w Better Tomorrow 2.

WEI TUNG (choreograf walk) – Reżyser kilku filmów (np. Contract Killer z Jetem Li), aktor (np. Hard Boiled Johna Woo), kaskader, oraz przede wszystkim choreograf walk i scen akcji. Współpracował przy takich przebojach jak Princess D, Better Tomorrow Johna Woo, Accidental Spy z Jackie Chanem czy Bulletproof Monk z Chow Yun-Fatem.

ELLEN POON i JONATHAN ROTHBART (efekty wizualne) – Wśród całego sztabu specjalistów ta dwójka grała pierwsze skrzypce. Ellen Poon ma na swoim koncie efekty do Star Wars: Episode I, Men in Black, Mars Attacks!, Jumanji, Hook. Jonathan Rothbart współpracował przy Star Wars: Episode I, Sleepy Hollow, Dragonheart, Star Trek 8.

Tekst z archiwum film.org.pl.

Ostatnio dodane