ROBERT ZEMECKIS I ALAN SILVESTRI Oprawę muzyczną swoich filmów, Robert Zemeckis powierza najczęściej Alanowi Silvestri. Ich owocna, trwająca do dzisiaj współpraca rozpoczęła się w drugiej połowie lat 70-tych, gdy kompozytor znany już w hollywoodzkich kręgach (m.in. dzięki debiutanckiej ścieżce dźwiękowej do filmu akcji The Doberman Gang 1972) został zatrudniony na planie serialu policyjnego Starsky and Hutch (1975), zaś dwa lata powierzono mu stworzenie muzyki do jednego z najbardziej popularnych seriali tamtych lat - CHiPs (1977). Dzięki pewnym osobom, które współpracowały z nim na planie tego ostatniego serialu poznał on R. Zemeckisa, który zwrócił w ten sposób uwagę na utalentowanego kompozytora. Ale dopiero 7 lat później reżyser powierzył mu skomponowanie pierwszej, dużej partytury do filmu przygodowego Romancing the Stone (1984) z Michaelem Douglasem i Kathleen Turner w rolach głównych. Dzięki temu projektowi Alan Silvestri otworzył sobie już na dobre drzwi do hollywoodzkiej kariery, a jednocześnie był to początek trwającej do dnia dzisiejszego współpracy pomiędzy nimi - jednej z najdłuższej w historii kina (już prawie 17 lat). Później A. Silvestri tworzył muzykę do prawie wszystkich filmów R. Zemeckisa, w tym do najbardziej znanych - trylogii Back to the Future (1985, 1989, 1990), Who Framed Roger Rabbit? (1988) oraz do obsypanego wieloma nagrodami Forrest'a Gump'a (1994), który przyniósł kompozytorowi dwie nominacje - Akademii Filmowej w kategorii Best Original Score oraz Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej Akredytowanej w Hollywood. Rywalizację o statuetkę Oscara i Golden Globe przegrał jednak w obu przypadkach z Hans'em Zimmer'em (Lion King). W dorobku duetu Silvestri-Zemeckich znajduje się obecnie 10 filmów, a wszystko wskazuje na to, że to nie koniec współpracy. Poza tym Alan Silvestri rozwinął się niewątpliwie dzięki filmom Roberta Zemeckisa.

ROMANCING THE STONE - pierwsze wspólne przedsięwzięcie R. Zemeckisa i A. Silvestri Jego muzyka opiera się w dużej mierze na klasycznej orkiestrze symfonicznej z wykorzystaniem tła elektronicznego. W filmografii kompozytora najsłynniejsze partytury zostały stworzone dla potrzeb kina akcji i kina przygodowego, w których muzyka charakteryzuje się sporym dynamizmem, aby "nadążyć" za szybko zmieniającymi się ekranowymi wydarzeniami. Jak łatwo zauważyć ostatnie filmy pana Zemeckisa to w większości dramaty i wygląda na to, że reżyser pomału odchodzi od kręcenia filmów przygodowych, które przyniosły mu największą sławę. Oczywiście pociągało to także za sobą zmianę konwencji muzycznej, przez co Alan Silvestri musiał porzucić wykorzystywane dotąd schematy muzyczne, do których do tej pory bardzo często i chętnie powracał (czasem nawet za często). Dzięki temu jego muzyka nabrała nowego brzmienia - bardziej wyważonego i bardziej typowego dla dramatycznego kina. Powstały w ten sposób znakomite ścieżki dźwiękowe do filmów Forrest Gump i Contact. Jednak pomimo owocnej i długiej współpracy żadna z partytur Alana Silvestri skomponowana dla potrzeb filmów pana Zemeckisa - poza wspomnianymi wyżej nominacjami - nie zdobyła uznania ani Akademii Filmowej ani Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej Akredytowanej w Hollywood. A szkoda... Oczywiście Robert Zemeckis wykorzystywał w swojej filmografii umiejętności także innych kompozytorów. Do stworzenia muzyki do filmu Used Cars (1980) zatrudniony został mało znany kompozytor Patrick Williams, znany szerszej publiczności przede wszystkim jako twórca tematów muzycznych do kilku odcinków bardzo popularnego serialu telewizyjnego Columbo na przełomie kilku lat (1977, 1978, 1989, 1990, 1992) oraz do serialu Kojak (1987). Ciekawy jest również fakt, że oprócz Alana Silvestri powierzał bardzo często oprawę muzyczną swoich filmów mało, lub zupełnie nieznanym kompozytorom. Do filmu I Wanna Hold Your Hand podobnie jak w miało miejsce przypadku Used Cars, stroną muzyczną zajęła się para jakby trochę przypadkowa i "wyciągnięta z kapelusza" - niejacy panowie Bill Manov oraz Warren Wolfe.

A. Silvestri podczas komponowania muzyki do filmu FORREST GUMP w swoim domowym studio Poza klasyczną muzyką Robert Zemeckis wykorzystywał również piosenki - podczas filmu The Lift - które napisali George Harrison, John Lennon, Paul McCartney i Ringo Starr oraz Meredith Willson (piosenka "Till There Was You" z musicalu The Music Man) i Charles Strouse (piosenka z musicalu Bye Bye Birdie: A Healthy, Normal American Boy (We Love You Beatles). Poza filmami pełnometrażowymi Robert Zemeckis pracował także przy kilku epizodach w serialach przeznaczonych dla telewizji: Tales From the Crypt (1989) - jako producent 83 odcinków oraz Amazing Stories: Go to the Head of the Class (1986) i Amazing Stories: BOOK TWO (1992). W Opowieściach z Krypty muzykę stworzył cały szereg kompozytorów począwszy od postaci takich jak Nicollas Pike, Peter Allen, Steve Bartek, Frank Becker, Miles Goodman, Dan Wool itd. poprzez mających już ugruntowaną w owym okresie pewną pozycję jak Stanley Clarke, Brad Fiedel, Michael Kamen aż po prawdziwych krezusów jak Bill Conti, Cliff Eidelman, Danny Elfman, James Horner. Do Niesamowitych Historii z 1986, który składał się z 4 epizodów Robert Zemeckis zatrudnił Steve'a Bartek'a, Danny'ego Elfmana (których zaangażował także 3 lata później w serialu Tales From the Crypt), swojego przyjaciela Alana Silvestri oraz Billy'ego Goldenberg'a. W 1992 przy produkcji Amazing Stories: Two Book pan Zemeckis ponownie zlecił stworzenie muzyki filmowej A. Silvestri, który do tej pory pozostaje najważniejszym współpracownikiem reżysera zarówno jeśli chodzi o kompozycje ścieżek dźwiękowych do pełnometrażowych filmów kinowych jak i do telewizyjnych seriali.



1984 - ROMANCING THE STONE
1985 - BACK TO THE FUTURE
1986 - AMAZING STORY: GO TO THE HEAD OF THE CLASS - muzykę skomponowali:

  • Steve Bartek (epizod "Family Dog")
  • Danny Elfman (epizod "Family Dog" wspólpraca z S. Batrek'iem)
  • Billy Goldenberg (epizod "The Amazing Falsworth")
  • Alan Silvestri (epizod główny "Go to the Head of the Class")

    1988 - WHO FRAMED ROGER RABBIT?
    1989 - TALES FROM THE CRYPT - muzykę skomponowali:

  • Danny Elfman (motyw przewodni)
  • Bill Conti (epizod "Maniac at Lampe")
  • Cliff Eidelman (epizod "The Reluctant Vampire")
  • Brad Fiedel
  • James Horner (epizod "Cutting Cards")
  • Michael Kamen (epizody "The New Arrival", "Showdown" i "Death of Some Salesman")

    1989 - BACK TO THE FUTURE 2
    1990 - BACK TO THE FUTURE 3
    1992 - AMAZING STORIES: BOOK TWO
    1992 - DEATH BECOMES HER
    1994 - FORREST GUMP
    1997 - CONTACT
    2000 - WHAT LIES BENEATH
    2000 - CAST AWAY

    W dziale RECENZJE SOUNDTRACKÓW znajduje się również recenzja płyty CAST AWAY. Nie jest to jednak muzyka z filmu pod tym samym tytułem, lecz zbiór różnych kompozycji Alana Silvestri wykorzystanych w filmach Roberta Zemeckisa.

    e-mail Autor tekstu: Paweł Łudzeń - GRUBY
  • FILMOGRAFIA ZEMECKISA
    POWRÓT DO WYBORU