STRONA GŁÓWNA      50 PRAWD | RECENZJE | ANALIZY | ARTYKUŁY      FORUM DYSKUSYJNE







Hollywood to największe i najstarsze na świecie centrum kinematografii. Istne miejsce magii i przeogromnych możliwości, gdzie co roku powstają dziesiątki "snów". Od kiedy na początku XX wieku zaczęła kształtować się tam kolebka amerykańskiego przemysłu filmowego, w filmach, czy też serialach, mozolnie zaszczepiały się coraz to bardziej wymyślne "schematy". Uważam jednak, że prawdziwy boom filmowych nonsensów zrodził się dopiero w latach 80., kiedy to powstały, obecnie zwane klasykami epoki VHS, filmy akcji, z których lwia część pierwszych "50-ciu prawd objawionych przez Hollywood" pochodzi.

Pierwotnie chciałem wypisać tylko pięćdziesiąt najbardziej sztampowych prawd, jednakże zyskałem dostęp do zalegającego w otchłani serwera KMF-u artykułu-widma, w którym spisano wiele Hollywoodzkich nonsensów. Z tego też źródła pobrałem najbardziej popularne "schematy", które oznaczyłem w tekście gwiazdką (*). Ilość punktów wzrosła do stu, z czego po segregacji wyszły dwie części "Prawd". Pierwsza, zatytułowana "Dużo action!", odnosi się, jak sam tytuł wskazuje, w większości do filmów sensacyjnych i gangsterskich, z których wywodzące się prawdy zgrupowałem w trzech podgrupach: "kino akcji", "gliniarze" oraz "samochody". Część druga natomiast, zatytułowana "Sex, drugs & Rock'n'Roll" dotyczy motywów miłosnych, ponadczasowych prawd o płci pięknej i tych nieco nudniejszych - o pewnych zachowaniach, czy też często występujących w dziełach X muzy podobieństwach z różnych (nazwijmy to) "dziedzin".
KINO AKCJI

Highslide JS
Każdy tak potrafi.
Każdy tak potrafi.
01. Kule omijają głównego bohatera - dlatego jest głównym bohaterem.

02. Bohater potrafi wstrzymać oddech pod wodą lub w pomieszczeniu pełnym gazu prawie tyle co rekordzista świata. Starczy mu przy tym powietrza na bieganie, bicie się i pływanie w ekstremalnych warunkach.

03. Główny bohater wytrzyma 10 postrzałów w klatkę piersiową, podczas gdy "złego statystę" zabija jeden strzał.

04. Główny bohater nigdy nie zmienia magazynka i/lub jego broń mieści xn razy więcej naboi niż normalna i/lub nosi w spodniach 15 magazynków - tak na wszelki wypadek.

Highslide JS
Pewnie Taft się skończył...
Pewnie Taft się skończył...
05. Nawet podczas pościgów i strzelanin bohaterka zawsze ma idealną fryzurę - pewnie użyła Taftu. Na dodatek, robiąc sobie makijaż (szminka, kredka i inne pierdoły :), dla pewności nakłada na to powłokę z Taftu. Idealna charakteryzacja za każdym razem!

06. Skręcenie karku wroga zawsze przychodzi z łatwością i udaje się za każdym razem - ogłuszenie tak samo.

07. Ładunek wybuchowy rozbrajany jest w ostatniej sekundzie. By tego dokonać często należy przeciąć nie-ten-kabel co uczyli na szkoleniu.


Highslide JS
Coś mnie parzy w tyłek...
Coś mnie parzy w tyłek...
08. Twardziele nie patrzą na eksplozje (jak w tej piosence).

09. Antagonistę musisz zabić kilka razy zanim umrze.

10. Bohaterowi o chromosomach XY nigdy nie rośnie zarost, nawet na bezludnej wyspie.

11. Gdy walczysz z armią przeciwników, każdy z nich cierpliwie czeka na swoją kolej.

12. Antagonista przed uśmierceniem głównego bohatera wygłasza tak długi monolog na wypadek gdyby pomocnik protagonisty spóźnił się z pomocą.

13. Każdy Azjata zna sztuki walki.

14. Dziecko zawsze przeżyje. Piesek tym bardziej.

Highslide JS
Nie wiem jak, ale otworzyłem
Nie wiem jak, ale otworzyłem
15. Bohater zawsze bez problemu uwolni się z więzów, bądź kajdanek.

16. Drewniane meble są kuloodporne.

17. Każdy jest w stanie wyłamać kopniakiem każde drzwi.

18. Podczas pościgu/strzelaniny ulicami miasta, nigdy nie ginie nikt przypadkowy. Kupa zniszczeń, ale i tak wszyscy przeżyją (i dziecko, i piesek, a w porywach nawet emeryt!).

19. Zawsze zdążysz otworzyć spadochron w ostatniej chwili. I przeżyjesz! Na dodatek, jeśli lądujesz w dżungli zawsze jako jedyny zawiśniesz na drzewie.

20. Jeśli twojemu miastu bądź państwu grozi poważne niebezpieczeństwo (dajmy na to rekin, trzęsienie ziemi, asteroida, wulkan, kosmici) możesz mieć pewność, że władze miasta bądź kraju nie ostrzegą cię przed tym, gdyż stracą wtedy pieniądze i/lub turystów. Rządzący zawsze kłamią.

21. Terroryści lub mafiozi zazwyczaj są: a) Niemcami; b) Rosjanami; c) Włochami.

22. Będący rodowitymi Amerykanami główni bohaterowie zawsze mają za pomocnika czarnoskórego, obcokrajowca lub idiotę, który nierzadko ginie marnie lub trzeba go co chwila ratować.

Highslide JS
Stary, robisz to źle!
Stary, robisz to źle!
23. Każdy granat uzbraja się poprzez wyciągnięcie zawleczki zębami.

24. Zamiast marnować zwykłe kule, maniakalni zabójcy wolą mordować swoich zaciętych wrogów za pomocą wymyślnych metod, np.: skomplikowanych maszyn z zapalnikiem, śmiercionośnych gazów, laserów i rekinów-ludożerców, które to metody pozostawiają wrogom, co najmniej 20 minut na ucieczkę*.

25. Każdy bohaterski mężczyzna wytrzyma najgorsze tortury, ale gdy kobieta zacznie opatrywać mu rany będzie zwijać się z bólu*. Na dodatek, rany głównego bohatera goją się już po kilku ujęciach, obita ciosami twarz nigdy nie puchnie, a gdy bohater ma przestrzeloną nogę, urwaną rękę lub dziurę w brzuchu, na jego twarzy nie ma prawa pojawić się grymas bólu*.

Highslide JS
Spokojnie, to tylko radiobudzik.
Spokojnie, to tylko radiobudzik.
26. Wszystkie bomby są wyposażone w duże, czerwone zegary, dzięki którym dokładnie wiadomo, kiedy nastąpi wybuch*. Aby bohater zdążył rozbroić bombę, ostatnie 10 sekund odliczania zawsze trwa około 2 minut.

27. Naboje zawsze kończą się, gdy jest 100% szansa zabicia przestępcy, a kiedy ścigany jest wyraźnie widoczny, z pewnością zatnie się broń*.

28. Przepaść lub ściana, do której nieuchronnie zbliża się bohater w pędzącym aucie, zamiast się przybliżać... oddala się. Dzięki temu, bohater zawsze zdąży się uratować*.

Highslide JS
Sowiecka maszyna amerykańskiej produkcji
Sowiecka maszyna amerykańskiej produkcji
29. Aby pokazać na ekranie rosyjski samolot, wystarczy pokazać amerykański samolot i powiedzieć, że to Mig.



GLINIARZE

30. Jedzą tylko donaty.

31. Detektyw rozwiąże sprawę tylko wtedy, kiedy zostanie od niej odsunięty*. Na dodatek zawsze dokładnie pamięta co miało miejsce 10 czy 20 lat temu. Nawet zakładając, że zapamiętał to przypadkowo (bo to i tamto), to widz może być pewien, że ma to związek z właśnie prowadzoną sprawą.

Highslide JS
Dobry glina / zły glina.
Dobry glina / zły glina.
32. Patrol składający się dwóch policjantów to zawsze "dobry glina" i "zły glina". Ewentualnie, dobrani są oni tak, że zawsze się nienawidzą - wtedy z pewnością jeden uratuje drugiemu życie. Często też jeden z nich jest alkoholikiem, bądź podejrzewa, że zdradza go żona.

33. Jeśli jedzie za tobą radiowóz na sygnale nie martw się i jedź spokojnie - pewnie masz tylko stłuczony reflektor.

34. Jeśli jesteś ciężko pracującym policjantem, to uważaj. Zagrożenie życia nadejdzie na kilka dni przed emeryturą*.

35. Policjanci w USA zawsze narzekają na pensję i piją lurowatą kawę w papierowych kubkach z automatu*.



SAMOCHODY

36. Główny bohater zawsze wie gdzie i jak dojechać - nie używa mapy ani nawigacji, nie jedzie taksówką, ani nie pyta się o drogę - zna wszystkie ulice w całym kraju i za granicą. A jak nie zna, to podczas pościgu rozkłada sobie na kierownicy mapę i bez trudu ucieka policjantom po nieznanym sobie mieście.

Highslide JS
Uczymy się już?
Uczymy się już?
37. Zapasowe kluczyki do auta zawsze ukryte są pod osłoną przeciwsłoneczną kierowcy.

38. Kierowca nigdy nie patrzy w lusterka.

39. Kierowca spokojnie robi długie wymiany spojrzeń z rozmówcą nie patrząc na drogę.

40. W każdym schowku, w każdym samochodzie ukryta jest zapasowa spluwa.

41. W samochodzie nigdy nie kończy się benzyna, a jeśli już się kończy to kierowca odkrywa to w ostatniej chwili.

42. Opony piszczą na piasku i śniegu.

43. By zapalić silnik bez kluczyków, wystarczy spiąć pierwsze lepsze kabelki. Każdy to potrafi, pod warunkiem, że widział to na filmie.

44. Nieważne dokąd jedziesz - zawsze znajdziesz wolne miejsce parkingowe centralnie przed celem swojej podróży.

45. Pojazd nie chce zapalić zawsze w sytuacji zagrożenia życia.

Highslide JS
Panie aspirancie, to lekka stłuczka była.
Panie aspirancie, to lekka stłuczka była.
46. Samochód bohatera wytrzyma dziesiątki uderzeń innych samochodów. Z kolei pojazdy, w które gablota naszego bohatera uderza, koziołkują już od jednego obtarcia.

47. Podczas pożyczania samochodu znajomemu lub komuś z rodziny zawsze masz kluczyki pod ręką i obowiązkowo rzucasz mu je w powietrzu. Do tego nigdy nie dajesz dokumentów pojazdu, bo po co?

48. Podczas pościgów urwane lusterka odrastają, zbite szyby regenerują się, a wgięte błotniki prostują.


Highslide JS
Rampa najazdowa podstawowym wyposażeniem każdego centrum handlowego
Rampa najazdowa podstawowym wyposażeniem
każdego centrum handlowego
49. Zawsze gdy zachodzi potrzeba efektownego wywrócenia samochodu, na jego drodze pojawia się rampa najazdowa.

50. Jeśli według scenariusza dany samochód nie jest kuloodporny, wybuchnie po trafieniu w dowolny element karoserii.









PODSUMOWANIE

Uważam, że niektóre z wymienionych punktów można już chyba uznać za "archetypy kina akcji". Czy jednak owe "prawdy" rzeczywiście są bez sensu? Nie wszystkie. W końcu jak by wyglądała bomba z zegarem wskazówkowym, albo co komu z superagenta co z więzów nie potrafi się uwolnić? Owszem, nie każdy azjata zna karate, a broń palna musi się czymś żywić, jednak szczerze przyznajmy, czy takie nonsensy potrafią odebrać nam całą przyjemność z filmu, szczególnie jeśli jest naprawdę dobry? Bohater, za plecami którego wybucha ładunek wybuchowy prawie zawsze zyskuje w naszych oczach sympatię, a ujęcia tego typu dają widzowi sporo frajdy. Oczywiście trzeba przyznać, że niektóre z prawd są nazbyt często naciągane i nieumiejętnie wykorzystywane, ale co tam... przede wszystkim liczy się dobra rozrywka!


Autor tekstu: Adam Sobieski - GIGACZ
Oprawa HTML: Maciek Poleszak - CIUNIEK
Klub Miłośników Filmu, 27 października 2010

STRONA GŁÓWNA      50 PRAWD | RECENZJE | ANALIZY | ARTYKUŁY      FORUM DYSKUSYJNE