Świetne polskie filmy na festiwalu w Gdyni!

Autor: Rafał Oświeciński
opublikowano

Od kilku lat Polski Instytut Sztuki Filmowej mocno stawia na projekty odważne, wyraziste, a już szczególnie takie, pochodzące od młodych twórców. Moja laurka jest być może przesadna, jednak swoją opinię opieram na prostym fakcie: polskie kino jest coraz lepsze.

Festiwal w Gdyni, najważniejsza impreza filmowa w Polsce, idzie podobną drogą – spośród 45 zgłoszonych tytułów do konkursu głównego wybrano jedynie 16, a wśród nich mamy aż 7 debiutów i 2 drugie filmy. Innymi słowy, 9 na 16 filmów zrobili ludzie w okolicach 30. Jeśli nie jest to zmiana pokoleniowa, to co nią może być?

Bardzo ciekawe tytuły. Trudno wskazać faworyta, choć za takiego może uchodzić „Wołyń”.

 

czerw

„Czerwony pająk”, reż. Marcin Koszałka – świetnie odebrany thriller o seryjnym mordercy. Co prawda krytykowano scenariusz, który zmierzał w nie do końca udanym kierunku, niemniej autor „Takiego pięknego syna urodziłam” to nie tylko znakomity operator, ale i reżyser. RECENZJA

 

Fale

„Fale”, reż. Grzegorz Zariczny – debiut. Nowa Huta, brzydkie blokowiska, powieść o realizowaniu marzeń w miejscu, które na ich realizację nie pozwala. Kino moralnego niepokoju w starym stylu?

 

jestem

„Jestem mordercą”, reż. Maciej Pieprzyca – kryminał o polowaniu na wampira z Katowic, grasującego po Śląsku w latach 70. Świetna obsada (Jakubik, Adamczyk, Kulesza) w filmie doświadczonego reżysera.

 

kamper

„Kamper”, reż. Łukasz Grzegorzek – debiut. Właśnie na ekranach kin zbiera recenzje raczej dobre, choć bez szału. Współczesna opowieść o gościu z wielkiego miasta, który się musi z życiem ogarnąć.

 

„Królewicz Olch”, reż. Kuba Czekaj - drugi film autora tegorocznego "Baby Bump", jednego z najlepszych debiutów polskiego kina w ostatnich latach.

„Królewicz Olch”, reż. Kuba Czekaj – drugi film autora tegorocznego „Baby Bump„, jednego z najlepszych debiutów polskiego kina w ostatnich latach. Wywiad z Kubą Czekajem

 

„Las, 4 rano”, reż. Jan Jakub Kolski - dziad w lesie spotyka nastolatkę. W rękach innych twórców byłoby ryzykowne, ale to Kolski. I Krzysztof Majchrzak w roli głównej.

„Las, 4 rano”, reż. Jan Jakub Kolski – dziad w lesie spotyka nastolatkę. W rękach innych twórców byłoby ryzykowne, ale to Kolski. I Krzysztof Majchrzak w roli głównej.

 

 

„Na granicy”, reż. Wojciech Kasperski - debiut. Rasowy dreszczowiec skąpany w bieszczadzkim śniegu przeszedł przez nasze kina bez większego echa mimo dobrych recenzji.

„Na granicy”, reż. Wojciech Kasperski – debiut. Rasowy dreszczowiec skąpany w bieszczadzkim śniegu przeszedł przez nasze kina bez większego echa mimo dobrych recenzji. RECENZJA

 

„Ostatnia Rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński - debiut. O rodzinie Beksińskich. Będzie dobrze. 

„Ostatnia Rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński – debiut. O rodzinie Beksińskich. Będzie dobrze.

 

„Plac zabaw”, reż. Bartosz M. Kowalski - debiut. O dziecięcej psychopatii. Film inspirowany prawdziwymi zdarzeniami sprzed 10 lat, bazujący na scenariuszu, który zwyciężył w konkursie ScriptPro.

„Plac zabaw”, reż. Bartosz M. Kowalski – debiut. O dziecięcej psychopatii. Film inspirowany prawdziwymi zdarzeniami sprzed 10 lat, bazujący na scenariuszu, który zwyciężył w konkursie ScriptPro.

 

„Planeta Singli”, reż. Mitja Okorn - świetnie przyjęta komedia romantyczna. Bazująca na ogranych kliszach, ale znakomicie poprowadzona. Okorn, autor "Listów do M" wie jak zadowalać publiczność.

„Planeta Singli”, reż. Mitja Okorn – świetnie przyjęta komedia romantyczna. Bazująca na ogranych kliszach, ale znakomicie poprowadzona. Okorn, autor „Listów do M” wie jak zadowalać publiczność. RECENZJA

 

„Sługi boże”, reż. Mariusz Gawryś - kolejny kryminał w zestawie. Kino gatunkowe ma się nieźle, a ta produkcja może namieszać. Świetna obsada: Bartłomiej Topa, Julia Kijowska i Małgorzata Foremniak.

„Sługi boże”, reż. Mariusz Gawryś – kolejny kryminał w zestawie. Kino gatunkowe ma się nieźle, a ta produkcja może namieszać. Świetna obsada: Bartłomiej Topa, Julia Kijowska i Małgorzata Foremniak.

 

„Szczęście świata”, reż. Michał Rosa - II Wojna Światowa na Śląsku oraz czasy powojenne w tym miejscu. Znowu świetna obsada: Karolina Gruszka, Agata Kulesza, Krzysztof Stroiński, Marcin Perchuć i Tomasz Borkowski. Zdjęcia Michała Koszałki.

„Szczęście świata”, reż. Michał Rosa – II Wojna Światowa na Śląsku oraz czasy powojenne w tym miejscu. Nostalgiczna historia z jednej kamienicy. Znowu świetna obsada: Karolina Gruszka, Agata Kulesza, Krzysztof Stroiński, Marcin Perchuć i Tomasz Borkowski. Zdjęcia Marcina Koszałki.

 

„Wołyń”, reż, Wojciech Smarzowski - najważniejsza polska premiera tego roku. Tematyka, reżyser i aktorzy w rolach głównych gwarantują duże emocje - nie tylko filmowe, ale i polityczne.

„Wołyń”, reż, Wojciech Smarzowski – najważniejsza polska premiera tego roku. Tematyka, reżyser i aktorzy w rolach głównych gwarantują duże emocje – nie tylko filmowe, ale i polityczne.

 

„Wszystkie nieprzespane noce”, reż. Michał Marczak - fabularyzowany dokument o młodych ludziach. Pokazywany na festiwalu w Sundance zdobył bardzo dobre recenzje.

„Wszystkie nieprzespane noce”, reż. Michał Marczak – fabularyzowany dokument o młodych ludziach. Pokazywany na festiwalu w Sundance zdobył bardzo dobre recenzje.

 

„Zaćma”, reż. Ryszard Bugajski - autor "Przesłuchania" i "Układu zamkniętego" o stalinowskiej funkcjonariuszce, Julii Brystygierowej. Będzie mocne kino.

„Zaćma”, reż. Ryszard Bugajski – autor „Przesłuchania” i „Układu zamkniętego” o stalinowskiej funkcjonariuszce, Julii Brystygierowej. Będzie mocne kino.

 

„Zjednoczone Stany Miłości”, reż. Tomasz Wasilewski - trudno powiedzieć, czy to czarny koń, bo jednak film zebrał w czasie ostatniego Berlinale świetne oceny i jest wskazywany jako przykład inteligentnego kina, które może zawojować świat.

„Zjednoczone Stany Miłości”, reż. Tomasz Wasilewski – trudno powiedzieć, czy to czarny koń, bo jednak film zebrał w czasie ostatniego Berlinale świetne oceny i jest wskazywany jako przykład inteligentnego kina, które może zawojować świat. RECENZJA

Ostatnio dodane