Rekordowa liczba filmów nieanglojęzycznych w walce o Oscara

Autor: Dawid Myśliwiec
opublikowano

Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła listę 85 filmów zgłoszonych do ubiegania się o nominację do Oscara w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny. To rekordowa liczba – dotychczas najwięcej tytułów, 83, zgłoszono w 2014 roku. Tegorocznym debiutantem na liście jest Jemen. Jak w tej stawce prezentują się szanse Powidoków zmarłego kilka dni temu Andrzeja Wajdy?

Trzeba to powiedzieć jasno – nie najlepiej. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że na liście znalazły się tytuły takie jak Julieta Pedro Almodóvara (Hiszpania) czy doskonale przyjęte w Cannes Elle Paula Verhoevena (Francja) i Toni Erdmann Maren Ade (Niemcy)Powidoki, które spotkały się z umiarkowanie pozytywnym przyjęciem na niedawnym festiwalu w Toronto, raczej nie mają wystarczająco atutów, by zdobyć nominację, a być może nawet na znalezienie się na zawierającej 9 tytułów tzw. shortliście, która ma zostać ogłoszona pod koniec grudnia. Ogłoszenie pełnej listy nominowanych nastąpi 24 stycznia 2017 roku.

Największym bodaj zaskoczeniem jest brak na liście Ja, Daniel Blake Kena Loacha, tegorocznego zdobywcy Złotej Palmy. Zamiast tego tytułu Wielka Brytania zdecydowała się wystawić horror Under the Shadow Babaka Anvariego. Także Filipiny zgłosiły film, który raczej nie był faworytem – bardzo udana Ma’Rosa, która przyniosła Jaclyn Jose nagrodę aktorską w Cannes, jest mniej naturalnym wyborem niż nagrodzone Złotym Lwem w Wenecji The Woman Who Left Lava Diaza. Prawdopodobnie jednak decydenci z wyspiarskiego kraju obawiali się, że metraż filmu (blisko 4 godziny) znanego z monumentalnych dzieł reżysera może znieczęcić członków Akademii.

Poniżej pełna lista tytułów zgłoszonych do walki o Oscara. Kolorem zaznaczyliśmy te, które naszym zdaniem mają największe szanse na otrzymanie nominacji:

Kraj Tytuł Reżyser
Albania Chromium Bujar Alimani
Algieria The Well Lotfi Bouchouchi
Arabia Saudyjska Barakah Meets Barakah Mahmoud Sabbagh
Argentyna The Distinguished Citizen Mariano Cohn, Gastón Duprat
Australia Tanna Bentley Dean, Martin Butler
Austria Stefan Zweig: Farewell to Europe Maria Schrader
Bangladesz The Unnamed Tauquir Ahmed
Belgia The Ardennes Robin Pront
Boliwia Sealed Cargo Julia Vargas Weise
Bośnia i Hercegowina Death in Sarajevo Danis Tanovic
Brazylia Little Secret David Schurmann
Bułgaria Losers Ivaylo Hristov
Chile Neruda Pablo Larraín
Chiny Xuan Zang Huo Jianqi
Chorwacja On the Other Side Zrinko Ogresta
Czarnogóra The Black Pin Ivan Marinović
Czechy Lost in Munich Petr Zelenka
Dania Land of Mine Martin Zandvliet
Dominikana Sugar Fields Fernando Báez
Egipt Clash Mohamed Diab
Ekwador Such Is Life in the Tropics Sebastián Cordero
Estonia Mother Kadri Kõusaar
Filipiny Ma’ Rosa Brillante Ma Mendoza
Finlandia The Happiest Day in the Life of Olli Mäki Juho Kuosmanen
Francja Elle Paul Verhoeven
Grecja Chevalier Athina Rachel Tsangari
Gruzja House of Others Rusudan Glurjidze
Hiszpania Julieta Pedro Almodóvar
Holandia Tonio Paula van der Oest
Hong Kong Port of Call Philip Yung
Indie Interrogation Vetri Maaran
Indonezja Letters from Prague Angga Dwimas Sasongko
Irak El Clásico Halkawt Mustafa
Iran The Salesman Asghar Farhadi
Islandia Sparrows Rúnar Rúnarsson
Izrael Sand Storm Elite Zexer
Japonia Nagasaki: Memories of My Son Yoji Yamada
Jemen I Am Nojoom, Age 10 and Divorced Khadija Al-Salami
Jordania 3000 Nights Mai Masri
Kambodża Before the Fall Ian White
Kanada It’s Only the End of the World Xavier Dolan
Kazachstan Amanat Satybaldy Narymbetov
Kirgistan A Father’s Will Bakyt Mukul, Dastan Zhapar Uulu
Kolumbia Alias Maria José Luis Rugeles
Korea Południowa The Age of Shadows Kim Jee-woon
Kosowo Home Sweet Home Faton Bajraktari
Kostaryka About Us Hernán Jiménez
Kuba The Companion Pavel Giroud
Liban Very Big Shot Mir-Jean Bou Chaaya
Litwa Seneca’s Day Kristijonas Vildziunas
Luksemburg Voices from Chernobyl Pol Cruchten
Łotwa Dawn Laila Pakalnina
Macedonia The Liberation of Skopje Rade Šerbedžija, Danilo Šerbedžija
Malezja Beautiful Pain Tunku Mona Riza
Maroko A Mile in My Shoes Said Khallaf
Meksyk Desierto Jonás Cuarón
Nepal The Black Hen Min Bahadur Bham
Niemcy Toni Erdmann Maren Ade
Norwegia The King’s Choice Erik Poppe
Nowa Zelandia A Flickering Truth Pietra Brettkelly
Pakistan Mah-e-Mir Anjum Shahzad
Palestyna The Idol Hany Abu-Assad
Panama Salsipuedes Ricardo Aguilar Navarro, Manolito Rodríguez
Peru Videophilia (and Other Viral Syndromes) Juan Daniel F. Molero
Polska Afterimage Andrzej Wajda
Portugalia Letters from War Ivo M. Ferreira
Republika Południowej Afryki Call Me Thief Daryne Joshua
Rosja Paradise Andrei Konchalovsky
Rumunia Sieranevada Cristi Puiu
Serbia Train Driver’s Diary Milos Radovic
Singapur Apprentice Boo Junfeng
Słowacja Eva Nová Marko Skop
Słowenia Houston,  We Have a Problem! Žiga Virc
Szwajcaria My Life as a Zucchini Claude Barras
Szwecja A Man Called Ove Hannes Holm
Tajlandia Karma Kanittha Kwunyoo
Tajwan Hang in There,  Kids! Laha Mebow
Turcja Cold of Kalandar Mustafa Kara
Ukraina Ukrainian Sheriffs Roman Bondarchuk
Urugwaj Breadcrumbs Manane Rodríguez
Wenezuela From Afar Lorenzo Vigas
Węgry Kills on Wheels Attila Till
Wielka Brytania Under the Shadow Babak Anvari
Wietnam Yellow Flowers on the Green Grass Victor Vu
Włochy Fire at Sea Gianfranco Rosi

Kategoria Najlepszego filmu nieanglojęzycznego obchodzi w 2016 roku 60-lecie istnienia i z tej okazji na oficjalnej stronie Oscarów pojawiła się galeria plakatów wszystkich nagrodzonych w tej kategorii dzieł. Co ciekawe, można w nich odnaleźć także grafiki polskich artystów przygotowane dla zagranicznych filmów! Zachęcamy do przeglądania i nadrabiania tytułów, których jeszcze nie widzieliście – może skłonią was do tego właśnie te plakaty?

Ostatnio dodane