CYBERPUNK – cykl artykułów | FILM.ORG.PL

CYBERPUNK – cykl artykułów








01.05.2014


Na początku lat osiemdziesiątych XX wieku William Gibson wydał opowiadanie zatytułowane Johnny Mnemonic. Zaledwie trzy lata po jego premierze, w roku 1984, na sklepowe półki trafiła powieść Neuromancer, stanowiąca pierwszą część tzw. Trylogii Ciągu. Większość opracowań naukowych właśnie w tym momencie historii upatruje wyklarowania się nurtu, który wkrótce zyska miano cyberpunku.

cyberpunk-1

Przed Gibsonem byli oczywiście inni pisarze, którzy dotykali podobnych problemów (chociażby John M. Ford i jego Anielska sieć z roku 1980 czy – w dużej mierze – twórczość Philipa K. Dicka, z Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? na czele), niemniej to dopiero prace Gibsona sprawiły, że zagrażająca człowiekowi cyberprzestrzeń przedostała się do szerszej świadomości czytelników na całym świecie. Duże uogólnienie, ale tak to już jest z pisaniem historii gatunków, które, jak wiadomo, pozbawione są wyraźnych granic, często ewoluują, łączą się ze sobą, uciekają sztywnym definicjom tworzonym przez uniwersyteckich badaczy.

cyberpunk-2

Niezależnie od nich, cyberpunk zaczął rozkwitać właśnie w latach osiemdziesiątych. I nie chodzi tu oczywiście jedynie o jego literacką wersję, kino szybko zainteresowało się nowym nurtem. Już w roku 1982 na srebrnych ekranach pojawiło się jedno z najdoskonalszych dzieł realizujących tę konwencję – Blade Runner Ridleya Scotta, film oparty na wspominanej już powieści Philipa K. Dicka. Kolejne lata przynosiły coraz więcej realizacji motywów charakterystycznych dla świata cyberpunkowego. Miasta molochy, noce rozświetlone blaskiem neonów, potężne komputery ingerujące w życie tłoczących się w metropoliach ludzi, wpływowi hakerzy, maszyny roszczące sobie prawo do zanegowania wagi człowieczeństwa i zbudowania świata na własną modłę – od lat osiemdziesiątych ten temat nieustannie powraca, i to w najróżniejszych konfiguracjach.

cyberpunk-3

W przyszły piątek na ekranach polskich kin pojawi się kolejny przedstawiciel kina cyberpunkowego, Transcendencja, z Johnnym Deppem w roli naukowca, który przenosi swoje schorowane ciało do nowoczesnego komputera. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć Wam najciekawsze oraz najważniejsze filmy realizujące motywy charakterystyczne dla cyberpunku. W nadchodzących dniach na stronie pojawią się teksty, w których przeczytacie o prawdziwych ikonach tego nurtu. Pierwszy artykuł znajdziecie u nas już dziś, bliżej wieczora. Zachęcamy do czytania!







  • Huan

    świetnie! Bardzo jestem ciekawy co wybierzecie bo na pewno nie wszystko :)

  • Phaedra

    Tron, Kosiarz Umysłów, Johny Mnemonic, 13 Piętro, Matrix to jest cyberpunk ale co robi tu Blade Runner ?

    • Ojciec Fernando

      A to niby Blade Runner nie jest cyberpunk? Blade Runner jest dla cyberpunk tym samym, co The Beatles dla muzyki rozrywkowej.

      • Phaedra

        za wiki – Cyberpunk – nurt w literaturze science-fiction oraz kinematografii, który skupia się na ludziach i otaczającej ich zaawansowanej technologii komputerowej
        i informacyjnej, niekiedy połączony z różnego rodzaju zamieszaniem w
        społeczeństwie (np. stan wojenny). Pojęcie cyberpunku można rozważać
        również pod kątem postawy życiowej, filozofii lub ideologii, w tym
        wypadku pojęcie cyberpunku jest rozważane bardziej pod kątem
        porównywania człowieka z maszyną (cybernetyka) i wynikających z tego pytań na temat duszy, Boga oraz świadomości.

        Westworld z 73 i Test Pilota Pirxa Piestraka z 78 jest bardziej cyberpunkowy niż Blade Runner.
        Oczywiście jeśli trzymamy sie definicji, bo zgodnie z nią, Niezwyciężony Lema to też cyberpunk.

        • Fidel

          Miasto moloch, ludzie mrówki – uginający się pod naciskiem technologii, interferencja świata maszyn i ludzi (brak pewności kto jest androidem, kto człowiekiem), stawianie pytań na temat boga oraz człowieczeństwa poprzez zderzenie człowieka z emancypującymi się androidami (maszynami), potężne organizacja rządzące społeczeństwem – to wszystko tematy fundamentalne dla cyberpunku, i wszystko pojawia się w Blade Runnerze, a wymieniać można dalej.

    • theVenator

      Ty tak na poważnie?

      • Phaedra

        Na poważnie. Mam swoje argumenty a Ty

  • rob

    najwięcej tego powstało w anime i dla telewizji w kinie aż tak wiele tego nie było

    ale może to i lepiej skoro to ma być krótka seria artykułów gdyby było bardziej szczegółowo same animacje miesiąc jak nie więcej by zajeły od ad police i bgc po cyber city oedo w tv mieliśmy maxa hedghogea?czy tek war z tych bardziej znanych ;)






Przeczytaj jeszcze



Poprzedni tekst

Harry Potter vs Star Wars

Następny tekst

CYBERPUNK - Cypher



Tagi:

OSTATNIE KOMENTARZE NA STRONIE