W 1982 roku Robert Zemeckis zetknął się z jedną z pierwszych wersji scenariusza, będącego adaptacją powieści Gary K. Wolfe'a "Who censored Roger Rabbit ?". Przewrotnie utrzymana w klimacie czarnego kryminału opowieść o niesłusznym oskarżeniu o morderstwo bohatera kreskówek, królika Rogera, zapowiadała jeden z rzadkich w historii kina przykładów na połączenie filmu aktorskiego z animacją rysunkową. Produkcją zainteresowała się wytwórnia Disneya, która w 1985 roku utworzyła osobną wytwórnię "dorosłych" filmów fabularnych, nazwaną Touchstone Pictures. Prace nad filmem o króliku Rogerze ruszyły w tym samym roku, pod skrzydłami połączonych sił Touchstone i Amblin Entertainment, kierowanej przez Stevena Spielberga.

Pierwszym krokiem producentów Franka Marshalla i Roberta Wattsa, było znalezienie reżysera animacji. Wybór padł na laureata Oscara, Richarda Williamsa. Ten utalentowany twórca m.in. czołówek do filmów o Różowej Panterze, zwrócił na siebie uwagę telewizyjnymi reklamówkami, stanowiącymi połączenie rysunkowej animacji z żywą akcją. Funkcję reżysera całości zaproponowano Terry'emu Gilliamowi, który uznał, że tego typu ekranowa fuzja, będzie niechybnie taką samą klapą, jak nieszczęsny lucasowski "Kaczor Howard" Willarda Huycka (1986). Propozycję tę złożono także Stevenowi Spielbergowi, który ostatecznie wybrał "Imperium słońca" (1987), lecz w zamian zaproponował swego najzdolniejszego ucznia, Roberta Zemeckisa, świeżo opromienionego sławą "Powrotu do przyszłości".

Na etapie pisania scenariusza, dodano kilka kluczowych wątków i postaci, nie mających swego odpowiednika w książkowym pierwowzorze. Producent kreskówek R.K. Maroon, partnerka głównego bohatera Dolores, animowane łasice, złowrogi Sędzia Doom oraz jego zbrodniczy plan zniszczenia Animkowa, celem zbudowania tam autostrady, były oryginalnymi pomysłami scenarzystów filmu, Jeffreya Price'a i Petera S. Seamana.



Realizacja

Efekty specjalne


Krótkometrażówki z Rogerem

Lista płac



Klub Miłośników Filmu, 2004.03.14
Autor analizy: Adrian Szczypiński - ADI