Robert Zemeckis, najzdolniejszy uczeń Stevena Spielberga, to jeden z tych nielicznych reżyserów, których każde kolejne dzieło, to krok naprzód w zakresie stosowania szeroko pojętej techniki filmowej. Obserwując kolejne reżyserskie dokonania Zemeckisa, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że facet za każdym razem uskutecznia tak zdumiewające rozwiązania, dotyczące pracy kamery, sposobów montażu, oświetlenia, scenografii lub zastosowania pełnego spektrum efektów specjalnych, że właściwie pozostało mu przelicytowywanie wyłącznie samego siebie i własnych osiągnięć. W maestrii inscenizowania ekranowych światów, w wirtuozerii korzystania ze zdobyczy najnowocześniejszej techniki, zaprzęgniętej do przetransponowania scenariusza w żywy obraz, Robert Zemeckis jest absolutnym mistrzem świata. Zapytacie - a co z Cameronem, Spielbergiem, Lucasem, Wachowskimi, Scottem, De Palmą lub Jacksonem? Owszem, to geniusze sztuki filmowej, ale wg mnie, tylko Zemeckis potrafi tak po prostu, najbezczelniej w świecie bawić się w najtrudniejsze i najbardziej wyrafinowane ruchy kamery, najbardziej nieoczekiwane efekty specjalne, czy pozornie niemożliwie realne poprawianie rzeczywistości za pomocą animacji komputerowej.

O ile trylogia "Powrót do przyszłości" (1985, 1989, 1990) była opowiedziana i nakręcona w miarę "po bożemu", a efekty specjalne nie rozsadzały całości, o tyle już "Kto wrobił królika Rogera" (1987), był pionierskim połączeniem animacji rysunkowej i filmu aktorskiego. Owszem - wiele lat wcześniej Gene Kelly tańczył z animkami, ale dopiero Zemeckis zatroszczył się o pełną, trójwymiarową interakcję aktora z poczciwym rysunkiem. W 1991 powstała szalona, czarna komedia "Ze śmiercią jej do twarzy", pełna zupełnie nieprawdopodobnych, wykonanych z prawdziwie elegancką maestrią efektów specjalnych. Trzy lata później całemu światu zaparło dech na widok Toma Hanksa, ściskającego dłoń Johna F. Kennedy'ego ("who the hell is Kennedy?" - pytał ojciec Lorainne w "Powrocie do przyszłości"). Wreszcie w 1997 roku, Robert Zemeckis zaprezentował "Kontakt", inteligentny film SF, wg powieści astronoma Carla Sagana.



Realizacja

Efekty specjalne


Lista płac



Klub Miłośników Filmu, 2003.05.20
Autor analizy: Adrian Szczypiński - ADI