Pomysłodawcą "Obcego" jest amerykański scenarzysta Dan O'Bannon. W 1972 roku wymyślił on opowieść, dziejącą się w roku 2087 na statku kosmicznym, którego załoga zostaje zaatakowana przez obcą formę życia. Skrypt nosił nazwę "Memory". Dwa lata później kilka wątków z tego szkicu, O'Bannon zaadaptował na komediową modłę do debiutanckiego filmu Johna Carpentera "Ciemna gwiazda" ("Dark Star"), przy którym był współautorem scenariusza, scenografii, efektów specjalnych oraz zagrał jedną z głównych ról. To zaowocowało angażem do planowanej ekranizacji "Diuny" Franka Herberta, przygotowywanej przez chilijskiego twórcę Alejandro Jodorowsky'ego. O'Bannon, zatrudniony jako twórca efektów wizualnych spotkał sie w Europie z trzema artystami, których projekty plastyczne miały stanowić podstawę scenografii "Diuny". Byli to : specjalizujący się w monumentalnych grafikach statków kosmicznych Anglik Chris Foss, wybitny francuski twórca komiksów Jean "Moebuis" Giraud, oraz szwajcarski malarz surrealista Hans Ruedi Giger. Koniec końców, projekt "Diuny" zawalił się po sześciu miesiącach z przyczyn budżetowych, a O'Bannon w 1976 roku wrócił do USA, gdzie wspólnie ze swoim przyjacielem Ronaldem Shusettem, ponownie przystąpił do pracy nad swym dawnym projektem "Memory". Przerobiony i zamknięty po trzech miesiącach w spójną całość scenariusz, przemianowano najpierw na "Star Beast", lecz ostatecznie opowieść zatytułowano "Alien". Ciekawostką jest fakt, że Shusett poznał O'Bannona w 1974 roku, w nadziei że współtwórca "Dark Star" pomoże mu w scenariuszowej adaptacji opowiadania Philipa K. Dicka "Przypomnimy to panu hurtowo", przerobionemu dopiero w 1990 roku na "Pamięć absolutną" Paula Verhoevena. Lecz O'Bannon miał dla Shusetta znacznie ciekawszą historię o Obcym.

Dan O'Bannon w nadziei własnoręcznego wyreżyserowania "Aliena" (planowanego jako niskobudżetowy film klasy B), znalazł producenta filmu. Była nią świeżo założona, niezależna firma Brandywine Productions, kierowana przez producenta Gordona Carrolla, oraz scenarzystów i reżyserów Davida Gilera i Waltera Hilla. Ci panowie szukali właśnie dobrego scenariusza, którego realizacją chcieli zainaugurować działalność nowej firmy. Po przeczytaniu prawie 300 scenariuszy, ich wybór padł na "Aliena".

W październiku 1976 roku Walter Hill (również w nadziei wyreżyserowania) zabrał się za przerabianie scenariusza i szukanie źródła finansowania filmu. Zawarta na początku działalności Brandywine umowa z 20-th Century Fox, niejako automatycznie wyznaczyła wytwórnię. W marcu 1977, Fox przeznaczył 4 mln $ na rozpoczęcie prac przedprodukcyjnych. Z Wielkiej Brytanii ściągnięto Chrisa Fossa, który z O'Bannonem oraz grafikiem Ronem Cobbem rozpoczął prace nad warstwą plastyczną planowanego filmu. Tymczasem Giler i Hill nadal przerabali scenariusz, co zaowocowało całkowitymi zmianami wśród postaci filmu oraz dodaniem wielu nieobecnych w skrypcie O'Bannona wątków i wydarzeń. Wreszcie w październiku 1977 roku, po bezprecedensowym triumfie "Gwiezdnych wojen", dla "Obcego" zapaliło się zielone światło.

Wybor reżysera nastręczał od początku wiele trudności. Po odrzuceniu O'Bannona i Hilla, kolejnymi kandydatami byli Robert Aldritch, Peter Yates i Jack Clayton. Wszyscy odmówili, spodziewając się pracy na planie nędznego obrazu z potworami. Pod koniec 1977 roku David Giler obejrzał na Festiwalu w Cannes film "Pojedynek" ("The Duellists"), w reżyserii nieznanego Brytyjczyka Ridleya Scotta, do tej pory scenografa i reżysera ok. 3000 telewizyjnych reklamówek. Jego pierwszy film kinowy był ekranizacją prozy Josepha Conrada, zaś planowanym drugim, miała być filmowa adaptacja "Tristana i Izoldy". Siedząc po uszy w kinie artystycznym, Ridley Scott poszedł pewnego dnia na "Gwiezdne wojny" Lucasa. Żywiołowe reakcje niekończącego się potoku widzów, w porównaniu do skąpej widowni niszowego "Pojedynku", dały Scottowi do myślenia. Miesiąc później reżyser otrzymał scenariusz "Obcego", który przeczytał w 1,5 godziny, po czym podjął decyzję o wyreżyserowaniu horroru science fiction.



Realizacja

Efekty specjalne


Sceny wycięte

Wersja reżyserska


Aktorzy

Ewolucja scenariusza


Lista płac



Klub Miłośników Filmu, 2004.04.11
Autor analizy: Adrian Szczypiński - ADI




comments powered by Disqus