KILKA SŁÓW TYTUŁEM WSTĘPU 


"Underworld" to stosunkowo ciekawy cross-over (przemieszanie), gdzie trzonem fabularnym jest stara wojna między Wampirami i Wilkołakami. Film został niestety zmiażdżony, wręcz wyśmiany przez fanów obydwu gatunków. Na szczęście wśród innych zbierał całkiem niezłe opinie. Już po pierwszym obejrzeniu "Underworld" zyskał moją sympatię. Co lepsze - im więcej razy go oglądałem, tym bardziej mi się podobał! Może będę miał "na pieńku" z miłośnikami klasycznych produkcji wampirycznych i tych o Wilkołakach, ale naprawdę podoba mi się klimat zawarty w "Underworld". Podoba mi się sam fakt walki tych dwóch jakże specyficznych gatunków (mimo, iż jakimś specjalnym ich fanem nie jestem, choć przyznam szczerze, że zawsze wolałem Wilkołaki :), uwielbiam przedstawioną tu akcję, strzelaniny i ogólnie całe wykonanie techniczne filmu. Może i nie jest to obraz ambitny, może i nie jest bogaty w głębię psychologiczną postaci, a i bzdur czy naiwności odmówić mu nie można. Jednak gdy przymknąć na to oko - otrzymujemy świetny horror/thriller akcji, do tego okraszony specyficznym klimatem i nawet ciekawą historią (z niecierpliwością czekam na sequel zapowiedziany na rok 2006 - "Underworld 2: Evolution"). Stosunkowo niedawno w ręce wpadła mi wersja reżyserska filmu Lena Wisemana. Rozbudowana nienagannie, bo aż o 12 minut - z początku wydaje się, iż dodane sceny są nudne i do treści nic nie wnoszą, jednak im dalej w las - tym jest ciekawiej. Ale o tym już w podsumowaniu. Tymczasem przyjrzyjmy się bliżej wersji reżyserskiej "Underworld", oznaczonej jako "Unrated". Niestety w Polsce na nośniku DVD została wydana tylko wersja kinowa (producencka)...


SCENY DODANE 


[Czas: 19 minuta]
Pierwsza dodana, krótka scena ma miejsce dopiero w 19-tej minucie filmu i ukazuje Luciana, który zmierza do "laboratorium" Wilkołaków.
[Czas: 20-21 minuta]
Trochę wydłużono wyjście Michaela Corvina ze szpitala. Zatrzymuje się przy jednej z sal i przypatruje dziewczynie na łóżku. W głowie zaś słyszy wrzaski i strzelaninę po całej akcji w metrze. Początek tej sceny jest również w wersji producenckiej, jednak cały kadr został tam odwrócony w poziomie (lustrzane odbicie).
[Czas: 42-43 minuta]
Selene dłużej przegląda księgę z historią Wampirów. Dzięki temu możemy zobaczyć więcej rysunków i stron z tekstem. Dodatkowo w tej sekwencji wmontowano Kravena idącego razem ze swoją "strażą przyboczną".
[Czas: 47 minuta]
Dodano scenę przed wejściem Selene do krypty, w której spoczywali Viktor i Marcus (i jeszcze jeden potężny Wampir). Główna bohaterka pozbywa się strażnika mówiąc mu, że Kahn chce się z nim widzieć. Można uznać, że scena ta naprawia mały błąd w wersji producenckiej, gdzie nie wiadomo było, jak Selene ominęła strażnika i gdzie ten zniknął (późniejszy widok pustego pokoju).
[Czas: 52 minuta]
Kraven i reszta dłużej przyglądają się ekranowi, na którym widać przybyłego pod rezydencję Michaela. Główna bohaterka zaś bocznymi drzwiami wychodzi z krypty.
[Czas: 57-58 minuta]
Po rozmowie z Viktorem pokazano Kravena wychodzącego z krypty i rozmawiającego z Eriką, którą chce wtajemniczyć w "swoje sprawy". Po tej rozmowie jeszcze dodano ujęcie Viktora siadającego z powrotem na "tronie".
[Czas: 58 minuta]
Po przyjeździe Seleny i Michaela pod budynek, w którym miał pozostać w ukryciu potomek Corvinusa, dodano ujęcie z góry zaparkowanego samochodu oraz rozszerzono wysiadanie bohaterów z auta.
[Czas: 60 minuta]
Zanim Selene zacznie opowiadać o tragedii, która spotkała jej rodzinę - dodano ujęcie budynku, w którym znajduje się dwójka naszych bohaterów.
[Czas: 62-64 minuta]
Całą rozmowę głównej bohaterki z Michaelem wydłużono. Rozszerzono wątek znalezionych przez Selene zdjęć w mieszkaniu Corvina (pytanie, czy to była jego żona), a następnie dodano krótką scenę rozmowy Luciana z Singem. Po tym mamy kontynuację poprzedniej konwersacji, gdzie Michael opowiada o śmiertelnym wypadku swojej żony. To by wyjaśniało, dlaczego został lekarzem.
[Czas: 64 minuta]
Zaraz po poprzedniej scenie mamy kolejną dodaną sekwencję. Jest to kontynuacją wątku Kravena i Eriki. Wspólnie wchodzą do pokoju, gdzie Wampirzyca zaczyna się rozbierać.
[Czas: 66-67 minuta]
Trochę później (po scenie szykowania się Wilkołaków w furgonetce i po wyjściu Seleny z budynku) Erika i Kraven zaczynają się rozkręcać i mamy dodaną scenę miłosną :)
[Czas: 67-68 minuta]
Wydłużono wejście Seleny do posiadłości - pokazano więcej ujęć Wampirów patrzących wątpliwym wzrokiem na główną bohaterkę. Potem inaczej przedstawiono powiadomienie Kravena o przybyciu Seleny. W wersji producenckiej po prostu ktoś przychodzi do Kravena siedzącego przy biurku, w reżyserskiej - igraszki z Eriką przerywa mu dzwoniący telefon komórkowy. Kraven odpycha Wampirzycę i wychodzi z pokoju.
[Czas: 68-69 minuta]
Krótkie ujęcie siedzącego Viktora, wciąż z podpiętymi do ciała rurkami z krwią.
[Czas: 75-76 minuta]
Podczas gdy Michael Corvin siedzi uwięziony w budynku, po raz pierwszy ma miejsce pełnia księżyca - bohater zaczyna wchodzić w początkowe stadium przemiany.
[Czas: 77 minuta]
Gdy Selene ucieka i odjeżdża samochodem z posiadłości - Singe razem z Wilkołakami podążają za nią furgonetką (wcześniej stali przyczajeni i obserwowali siedlisko Wampirów).
[Czas: 78 minuta]
Viktor zaczyna odczepiać rurki doprowadzające krew do jego ciała, po czym wstaje.
[Czas: 78 minuta]
Dziwne, bo zupełnie niepotrzebnie dodane ujęcie jadącej kolejki po wizjach Michaela. Wydłużono także następne ujęcie - przyjazd samochodu pod budynek.
[Czas: 80 minuta]
Dodano widok jadącej policji (Wilkołaki rzecz jasna :), a Michael troszkę dłużej nie może się nadziwić, że wylądował cało po zeskoku z n-tego piętra.
[Czas: 84 minuta]
Kraven i Erika siedzą razem w pokoju - za chwilę ten pierwszy zostaje wezwany do Viktora.
[Czas: 89 minuta]
Krótkie ujęcie uciekającego Kravena i jego prośba do Eriki.
[Czas: 90 minuta]
Erika podaje broń Kravenowi czekającemu w samochodzie (to tłumaczy, skąd ma pistolet z nabojami z azotanem srebra, gdy później strzela do Luciana), po czym odpycha Wampirzycę, gdy ta chce wsiąść do auta. Zamyka drzwi i odjeżdża razem z kilkoma innymi Wampirami.
[Czas: 91 minuta]
Nieco inaczej w wersji reżyserskiej pokazano Kahna idącego oznajmić Viktorowi, iż Amelia została zabita (jedno ujęcie, bez żadnych cięć montażowych).
[Czas: 92 minuta]
Dodano ujęcie Selene wychodzącej z krypty zaraz po Viktorze oraz widok leżącego na podłodze, martwego Singe'a.
[Czas: 102-103 minuta]
Spóźniony Raze wchodzi po schodach do "laboratorium" Wilkołaków, widzi uwięzionego Michaela, po czym idzie rozejrzeć się dalej. Dopiero za chwilę dociera do leżącego Luciana. Następnie wkurzony Raze zbiega za oddziałem Wampirów po schodach - na dole dojdzie do jego walki w wodzie z Sorenem.
[Czas: 105-106 minuta]
Dodano kilka ujęć odłączonej od reszty Selene, która sama kluczy po podziemiach. Nastęnie rozszerzono scenę "przebudzenia" Luciana, który walczy ze swoją przemianą i za chwilę widzi oddział Wampirów. Po tym rozszerzono strzelaninę między Wilkołakami i Wampirami o kilka dobrych ujęć.
[Czas: 107-108 minuta]
Rozszerzono również scenę po tym, jak główna bohaterka zabija dwa Wilkołaki w tunelu (podnosi broń, wstaje, po czym odchodzi z miejsca zdarzenia - ujęcie z góry) oraz dodano kolejne fragmenty strzelaniny, a także uciekającego Kravena, który - jako zdrajca - chowa się również przed "swoimi".
[Czas: 110-111 minuta]
W wersji reżyserskiej dochodzi do kolejnego pocałunku Michaela z Selene. Przygląda się temu Lucian (przez wyrwę w ścianie).
[Czas: 111 minuta]
Ostatnią nową sceną w director's cut jest dalsza ucieczka Kravena (sam w podziemnych korytarzach) i dalsze unikanie "swoich".

SCENY PRZEMONTOWANE 


[Czas: 86-89 minuta]
Przemontowano scenę, w której przyprowadzony przed oblicze Viktora (przez główną bohaterkę) ranny Singe opowiada legendę Corvinusów. Zamieniono początek z końcem znanym z wersji producenckiej. Tak więc w director's cut fragment historii o mieszaniu krwi i o tym, że nawet na tym początkowym etapie obydwa gatunki się wyniszczają, zamiast być na początku - jest na końcu.
[Czas: 120-121 minuta]
Przemontowano też nieco pewien fragment w końcowym pojedynku między Viktorem a Michaelem. Zamieniono po prostu kolejność ujęć przedstawiających Selene, podnoszącego się z wody Michaela i zbiegający się oddział Wampirów gotowy do rozstrzelania Corvina.

SCENY WYCIĘTE 


W wersji reżyserskiej nie ma dokładnie takiego ujęcia wychodzącego Michaela ze szpitala, jak widać na zdjęciu poniżej. Całość wydłużono i obrócono kadr w poziomie. Druga usunięta scena to króciutkie zejście Kravena po schodach - w director's cut bohater od razu wsiada do samochodu (ponadto w wersji rozszerzonej scena ta jest lekko przemontowana).
Skoro scena powiadomienia Kravena o przybyciu Seleny w wersji reżyserskiej jest inna - wycięto pierwotny fragment, gdzie pewien gość podchodził z tą informacją do biurka.

KRÓTKIE PODSUMOWANIE 


Jak widać - dodanych scen jest tutaj całkiem sporo. Niektóre z nich są tylko "wypełniaczem" czasu i niepotrzebnym dodatkiem, który śmiało można by umieścić w scenach wyciętych na wydaniu DVD. Z kolei inne ciekawie rozbudowują niektóre wątki (rozmowa Selene z Michaelem, wątek Kravena i Eriki), niektóre sekwencje czy też akcje (szczególnie w końcowych minutach filmu). Generalnie skrócono to wszystko z dwóch powodów. Pierwszym na pewno był odpowiedni czas seansu w kinach, mieszczący się w 120 minutach. Drugim powodem było zapewne zwiększenie dynamiki filmu. Zaś jeśli chodzi o kwintesencję jakości wersji reżyserskiej - może i bez większości z tych scen "Underworld" by się spokojnie obył, jednak część z nich na tyle dobrze rozbudowuje niektóre sceny (choćby minimalnie - i nie chodzi mi tu jedynie o dodane, krótkie ujęcia), iż ostatecznie opisywany director's cut jest ciut lepszy od wersji producenckiej. Nie jest to nic specjalnego, ale jako ciekawostkę można śmiało obejrzeć.



KRÓTKIE INFO O FILMIE 


Tytuł oryginalny: Underworld
Rok produkcji: 2003, USA, Niemcy, Węgry, Wielka Brytania
Reżyseria: Len Wiseman
Scenariusz: Danny McBride
Montaż: Martin Hunter
Czas trwania wersji reżyserskiej: 133 min.
Czas trwania wersji producenckiej: 121 min.

Wystąpili: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen, Shane Brolly, Bill Nighy, Sophia Myles, Kevin Grevioux

AUTOR OPISU: Adam Łudzeń - ALIEEN [kontakt]
POWRÓT DO WYBORU | STRONA GŁÓWNA KMF



comments powered by Disqus