Wersje reżyserskie

UNDERWORLD. Wersja reżyserska

Autor: Adam Łudzeń
opublikowano

KILKA SŁÓW TYTUŁEM WSTĘPU

Underworld to stosunkowo ciekawy cross-over (przemieszanie), gdzie trzonem fabularnym jest stara wojna między Wampirami i Wilkołakami. Film został niestety zmiażdżony, wręcz wyśmiany przez fanów obydwu gatunków. Na szczęście wśród innych zbierał całkiem niezłe opinie. Już po pierwszym obejrzeniu Underworld zyskał moją sympatię, a w dodatku im więcej razy go oglądałem, tym bardziej mi się podobał! Może będę miał „na pieńku” z miłośnikami klasycznych produkcji wampirycznych i tych o Wilkołakach, ale naprawdę podoba mi się klimat zawarty w Underworld. Podoba mi się sam fakt walki tych dwóch jakże specyficznych gatunków (mimo, iż jakimś specjalnym ich fanem nie jestem, choć przyznam szczerze, że zawsze wolałem Wilkołaki :), uwielbiam przedstawioną tu akcję, strzelaniny i ogólnie całe wykonanie techniczne filmu. Może i nie jest to obraz ambitny, może i nie jest bogaty w głębię psychologiczną postaci, a i bzdur czy naiwności odmówić mu nie można. Jednak gdy przymknąć na to oko – otrzymujemy świetny horror/thriller akcji, do tego okraszony specyficznym klimatem i nawet ciekawą historią (z niecierpliwością czekam na sequel zapowiedziany na rok 2006 – Underworld 2: Evolution). Stosunkowo niedawno w ręce wpadła mi wersja reżyserska filmu Lena Wisemana. Rozbudowana nienagannie, bo aż o 12 minut – z początku wydaje się, iż dodane sceny są nudne i do treści nic nie wnoszą, jednak im dalej w las – tym jest ciekawiej. Ale o tym już w podsumowaniu. Tymczasem przyjrzyjmy się bliżej wersji reżyserskiej Underworld, oznaczonej jako „Unrated”. Niestety, w Polsce na nośniku DVD została wydana tylko wersja kinowa (producencka)…

  • SCENY DODANE

[Czas: 19 minuta]
Pierwsza dodana krótka scena ma miejsce dopiero w 19-tej minucie filmu i ukazuje Luciana, który zmierza do „laboratorium” Wilkołaków.

[Czas: 20-21 minuta]
Trochę wydłużono wyjście Michaela Corvina ze szpitala. Zatrzymuje się przy jednej z sal i przypatruje dziewczynie na łóżku, w głowie zaś słyszy wrzaski i strzelaninę po całej akcji w metrze. Początek tej sceny jest również w wersji producenckiej, jednak cały kadr został tam odwrócony w poziomie (lustrzane odbicie).

[Czas: 42-43 minuta]
Selene dłużej przegląda księgę z historią Wampirów. Dzięki temu możemy zobaczyć więcej rysunków i stron z tekstem. Dodatkowo w tej sekwencji wmontowano Kravena idącego razem ze swoją „strażą przyboczną”.

[Czas: 47 minuta]
Dodano scenę przed wejściem Selene do krypty, w której spoczywali Viktor i Marcus (i jeszcze jeden potężny Wampir). Główna bohaterka pozbywa się strażnika mówiąc mu, że Kahn chce się z nim widzieć. Można uznać, że scena ta naprawia mały błąd w wersji producenckiej, gdzie nie wiadomo było, jak Selene ominęła strażnika i gdzie ten zniknął (późniejszy widok pustego pokoju).

[Czas: 52 minuta]
Kraven i reszta dłużej przyglądają się ekranowi, na którym widać przybyłego pod rezydencję Michaela. Główna bohaterka zaś bocznymi drzwiami wychodzi z krypty.

[Czas: 57-58 minuta]
Po rozmowie z Viktorem pokazano Kravena wychodzącego z krypty i rozmawiającego z Eriką, którą chce wtajemniczyć w „swoje sprawy”. Po tej rozmowie jeszcze dodano ujęcie Viktora siadającego z powrotem na „tronie”.

[Czas: 58 minuta]
Po przyjeździe Seleny i Michaela pod budynek, w którym miał pozostać w ukryciu potomek Corvinusa, dodano ujęcie z góry zaparkowanego samochodu oraz rozszerzono scenę wysiadania bohaterów z auta.

[Czas: 60 minuta]
Zanim Selene zacznie opowiadać o tragedii, która spotkała jej rodzinę, dodano ujęcie budynku, w którym znajduje się dwójka naszych bohaterów.

[Czas: 62-64 minuta]
Całą rozmowę głównej bohaterki z Michaelem wydłużono. Rozszerzono wątek znalezionych przez Selene zdjęć w mieszkaniu Corvina (pytanie, czy to była jego żona), a następnie dodano krótką scenę rozmowy Luciana z Singem. Po tym mamy kontynuację poprzedniej konwersacji, gdzie Michael opowiada o śmiertelnym wypadku swojej żony. To by wyjaśniało, dlaczego został lekarzem.

[Czas: 64 minuta]
Zaraz po poprzedniej scenie mamy kolejną dodaną sekwencję. Jest to kontynuacja wątku Kravena i Eriki. Wspólnie wchodzą do pokoju, gdzie Wampirzyca zaczyna się rozbierać.

[Czas: 66-67 minuta]
Trochę później (po scenie szykowania się Wilkołaków w furgonetce i po wyjściu Seleny z budynku) Erika i Kraven zaczynają się rozkręcać i mamy dodaną scenę miłosną :).

[Czas: 67-68 minuta]
Wydłużono wejście Seleny do posiadłości – pokazano więcej ujęć Wampirów patrzących wątpiącym wzrokiem na główną bohaterkę. Potem inaczej przedstawiono powiadomienie Kravena o przybyciu Seleny. W wersji producenckiej po prostu ktoś przychodzi do Kravena siedzącego przy biurku, w reżyserskiej – igraszki z Eriką przerywa mu dzwoniący telefon komórkowy. Kraven odpycha Wampirzycę i wychodzi z pokoju.

[Czas: 68-69 minuta]
Krótkie ujęcie siedzącego Viktora, wciąż z podpiętymi do ciała rurkami z krwią.

[Czas: 75-76 minuta]
Podczas gdy Michael Corvin siedzi uwięziony w budynku, po raz pierwszy ma miejsce pełnia księżyca – bohater zaczyna wchodzić w początkowe stadium przemiany.

[Czas: 77 minuta]
Gdy Selene ucieka i odjeżdża samochodem z posiadłości, Singe razem z Wilkołakami podążają za nią furgonetką (wcześniej stali przyczajeni i obserwowali siedlisko Wampirów).

[Czas: 78 minuta]
Viktor zaczyna odczepiać rurki doprowadzające krew do jego ciała, po czym wstaje.

[Czas: 78 minuta]
Dziwne, bo zupełnie niepotrzebnie dodane ujęcie jadącej kolejki po wizjach Michaela. Wydłużono także następne ujęcie – przyjazd samochodu pod budynek.

[Czas: 80 minuta]
Dodano widok jadącej policji (Wilkołaki rzecz jasna :), a Michael troszkę dłużej nie może się nadziwić, że wylądował cało po zeskoku z n-tego piętra.

Ostatnio dodane