Stara-młoda Charlize Theron | FILM.ORG.PL

Stara-młoda Charlize Theron

Artykuły o filmach, publicystyka filmowa / 16/12/2011








Grzegorz Fortuna
16.12.2011


Jason Reitman ma 34 lata i tylko trzy filmy na koncie, ale pomimo to można już mówić o nim jako o dojrzałym, w pełni ukształtowanym i świadomym swojego talentu twórcy. Zadebiutował pięć lat temu niskobudżetowym ?Dziękujemy za palenie? ? szalenie inteligentną, niepoprawną satyrą o wyrachowanym PR-owcu koncernu tytoniowego, który zostaje zmuszony do zrewidowania własnych poglądów. Reitman dał się tu poznać nie tylko jako reżyserski outsider, posiadający odpowiednią ilość odwagi, by już swój pierwszy film kręcić ?na przekór?, ale przede wszystkim jako bystry, obyty z filmową materią (Jason od dzieciństwa towarzyszył na planie swojemu ojcu, Ivanowi) obserwator. Zamiast uciec się do bezpiecznej agitacji, wstąpił na grząski w wypadku takiej tematyki grunt obiektywizmu ? nie oceniał, nie krytykował, zachęcał do samodzielnego myślenia. A przy tym opowiedział zgrabnie napisaną, wciągającą historię, ubraną w płaszczyk sarkastycznego komediodramatu.




Następny film Reitmana utwierdził mnie w przekonaniu, że właśnie rodzi się jeden z największych reżyserskich talentów w całych Stanach. ?Juno?, bo o nim mowa, napisane przez byłą striptizerkę Diablo Cody, niby też jest komediodramatem, niby też zabawnym i przyjemnym, jednak w głębi o wiele bardziej poważnym i skupionym. Sarkazm też się tu pojawia, ale już tylko w ustach głównej bohaterki, przyjmującej pozę twardej dziewczyny, by poradzić sobie z własną niedojrzałością. Reitman znowu obserwuje, znowu pozwala bohaterom żyć własnym życiem, odnajduje w ich perypetiach i komizm i tragizm. Wrażliwość reżysera w połączeniu z ciętymi dialogami Diablo Cody dały niesamowity efekt ? ?Juno? to bez wątpienia jeden z najdelikatniejszych, najsubtelniejszych filmów o dorastaniu, jakie powstały w minionym dziesięcioleciu.

Pomimo tak owocnej współpracy, drogi reżysera i scenarzystki się rozeszły. Reitman nakręcił ?W chmurach?, kolejny świetnie wyważony, urokliwy komediodramat, a Cody spróbowała swoich sił w horrorze, ze skutkiem ? należy dodać ? katastrofalnym. ?Zabójcze ciało?, w którym Megan Fox uwodzi i masakruje napalonych licealistów, okazało się być tragicznym niewypałem, a charakterystyczne dialogi byłej striptizerki pasowały do fabuły niczym kwiatek do kożucha.

Po czterech latach od premiery ?Juno? Cody i Reitman zrozumieli najwidoczniej, że najlepsze filmy wychodzą im wtedy, kiedy pracują razem. Ich kolejny projekt, ?Young Adult? wszedł właśnie na ekrany amerykańskich kin:

Charlize Theron gra Mavis, pisarkę, która wraca po latach do rodzinnego miasteczka, by odnowić romans ze swoim byłym chłopakiem. Mavis nie przeszkadza przy tym fakt, że od czasu ukończenia liceum minęły już dwie dekady, a jej wybranek jest szczęśliwie żonaty. Cody i Reitman nie odeszli od swoich dawnych zainteresowań ? znowu będzie o dorastaniu (choć tym razem ?wtórnym?), a do opowiedzenia historii znowu posłużyła formuła komediodramatu.

Czy ?Young Adult? będzie tak samo dobre, jak poprzednie filmy reżysera? Prawdopodobnie tak. Charlize Theron to jedna z ciekawszych amerykańskich aktorek, a zwiastun pokazuje, że swoją rolę odegrała koncertowo. Zagraniczni krytycy bardzo film polubili (81% na Zgniłych Pomidorach), choć do sympatii, jaka udzieliła się ?Juno? trochę brakuje (94%). Ja w każdym razie jestem dobrej myśli.



„Young Adult? wejdzie do polskich kin 17 lutego przyszłego roku.
Grzegorz Fortuna

Grzegorz Fortuna

Miłośnik polskiej kultury filmowej okresu transformacji, dawnego włoskiego kina gatunkowego, filmu grozy i współczesnej popkultury. Członek kolektywu VHS Hell. Zainteresowany wszystkim tym, co zapomniane lub niedocenione. Bardzo lubi kebab.
Grzegorz Fortuna

Grzegorz Fortuna - ostatnie teksty: (zobacz wszystkie)







  • Rafał Oświeciński

    Jeden z najbystrzejszych i najoryginalniejszych twórców współczesnego kina, który nadaje filmom wyjątkowy charakter i treść. O dojrzałości, o wyborach, o przechodzeniu z punktu A do punktu B zahaczając o punkt X. Wciąż najlepszy jest debiut, ale i Juno to coś więcej niż emo-komedyjka. Ostatnie "Up in the air" było naprawdę dobre, ale już nie tak błyskotliwe, choć… Parę lat minęło i ten film utknął mi w pamięci, a to mile łechcące uczucie.
    "Young Adult" zapowiada się świetnie i z pewnością będzie jednym z lepszych filmów 2012. Nie ma innej opcji. Kręci mnie takie kino Reitmana.

  • Motoduf

    Piona, Des! Z "Up in the Air" mam podobnie – niby nadal błyskotliwe, bardzo dobrze opowiedziane, ale jednak czegoś mi tam brakowało. Mam nadzieję, że "Young Adult" będzie filmem, do którego będę mógł wielokrotnie wracać.

    Swoją drogą – nie wspomniałem nic o polskim tytule, bo jest tak koszmarny, że ręce opadają.

  • Anonymous

    ze zwiastuna wynika, że Reitman nie wyreżyserował Juno ??

  • Dux

    http://www.imdb.com/title/tt0467406/ – ale stąd wynika, że jednak wyrezyserował ;).
    PS. Motoduf – bardzo fajny wpis!

  • Motoduf

    Dzięki :)

    W zwiastunie tej informacji nie ma prawdopodobnie dlatego, żeby nie dublować jednego tytułu – "from the director of Juno", a sekundę później "from the writer of Juno", bo to kiepsko wygląda ;)

  • Anonymous

    Dux to, że Reitman reżyserował to wiem tylko zdziwiłem informacjami zawartymi w zwiastunie ale Moduf chyba wszystko wyjaśnił :)






Przeczytaj jeszcze



Poprzedni tekst

Mission: Vivaldi

Następny tekst

Why, Dario, why!?



OSTATNIE KOMENTARZE NA STRONIE