Seriale TV

Z ARCHIWUM X. Wszystko, co musisz wiedzieć o 10 sezonach serialu. Jedyne takie opracowanie w polskim internecie!

Autor: Karolina Chymkowska
opublikowano

POWRÓT DO WYBORU

Sezon 6

1. THE BEGINNING
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

2. DRIVE
Jedna ze stacji telewizyjnych relacjonuje na żywo pościg za samochodem, który z dużą prędkością jedzie na zachód. Zatrzymany przez blokadę policyjną kierowca wpada w histerię, a jego uważana za zakładniczkę żona w ciągu kilku minut ginie, gdy w jej uchu środkowym dochodzi dosłownie do wybuchu. Jazda w szaleńczym tempie w kierunku zachodnim to jedyny sposób, by ustabilizować wzrastające ciśnienie w kanale słuchowym i towarzyszący mu nieznośny ból głowy.

3. TRIANGLE
Tagline: Die Wahrheit ist irgendwo da draußen (The Truth Is Out There Somewhere)
Odcinek znany również jako Ghost Ship. Nie było opcji, żeby w serialu o takiej tematyce nie pojawił się również Trójkąt Bermudzki. I w istocie się pojawia, a konkretnie w jego obszar dostaje się Mulder, przeniesiony w zawirowaniu czasoprzestrzeni na statek „Queen Ann”, zaginiony w 1939 roku. Mulder w zdumieniu konstatuje, że wśród pasażerów statku jest masa znajomych twarzy: Skinner, Kersh, Palacz, Spender, a nawet Scully. Na dodatek losy świata są zagrożone. Jeśli opanowany przez Niemców statek nie zawróci z kursu, Hitler wygra wojnę. Tymczasem Scully i Samotni Strzelcy usiłują odnaleźć Muldera. Kiedy im się to udaje i poszukiwacz spisków i tajemnic trafia wreszcie do szpitala, nikt nie chce jakoś uwierzyć w jego opowieści z przeszłości. Nawet rozbrajające wyznanie miłości Scully przyjmuje jako objaw zmącenia umysłu Muldera…

4. DREAMLAND
Mulder zaciąga Scully w okolice Strefy 51, gdzie umówił się na spotkanie z informatorem należącym do grupy Majestic. Informator się nie pojawia, agenci zostają zatrzymani przez kilku miejscowych pracowników i Morrisa Fletchera, także członka Majestic. W tym samym momencie nadlatuje ogromny świetlisty obiekt i pojawia się fala uderzeniowa, której efektem jest zamiana ciał między Mulderem a Fletcherem. I tak Mulder staje się nagle pracownikiem supertajnej komórki rządowej, w samym środku małżeńskiego kryzysu, niepewnym, jak mają na imię jego dzieci, zaś Fletcher korzysta w pełni z wolności i swobód kawalerskiego życia. Scully jest z lekka zdumiona metamorfozą swojego partnera, jednak nie wierzy temu, co Mulder-Fletcher usiłuje jej wyjaśnić. Na dodatek żona Fletchera jest dziko zazdrosna o tajemniczą Danę.

5. DREAMLAND II
Upojna randka Fletchera-Muldera ze Scully kończy się przykuciem pechowego zalotnika do łóżka. Scully nie ma już wątpliwości, że faktycznie doszło do zamiany. Teraz pojawia się tylko pytanie, jak odwrócić ten proces?

6. TERMS OF ENDEARMENT
Demon także pragnie mieć rodzinę. Chciałby spłodzić syna, a niechby nawet i córkę, byle bez różków i ogonka. Niestety, kolejne próby kończą się wciąż fiaskiem i pechowy demon jest zmuszony, z bólem serca zresztą, uśmiercać swoje potomstwo. Do momentu, kiedy na jego drodze pojawia się zdeterminowana kobieta, dla osiągnięcia swojego celu gotowa nawet zmierzyć się z siłami piekielnymi. W roli demona z instynktem ojcowskim – Bruce Campbell. Odcinek zainspirowany Dzieckiem Rosemary.

7. RAIN KING
Dziwne wariacje meteorologiczne skupione w jednym miejscu sprowadzają Muldera i Scully do miasta, w którym działa mężczyzna znany ze swojej rzekomej umiejętności sprowadzania deszczu. Okazuje się, że faktycznie chodzi tutaj o wpływanie na pogodę, ale w zupełnie inny sposób. Wszystkiemu zaś towarzyszą perturbacje uczuciowe bohaterów. Bardzo sympatyczny i pogodny odcinek, chociaż zdaje sobie sprawę, że nie należy do tych najbardziej lubianych.

8. HOW THE GHOSTS STOLE CHRISTMAS
W Wigilię Bożego Narodzenia Mulder ustawia się na czatach w ponurym domostwie, w którym wedle tradycji straszy para kochanków. W czasie Wielkiej Wojny ta para popełniła samobójstwo, przysięgając sobie wieczną wierność i to, że w każde święta będą się spotykać w tym właśnie domu. Scully niejako wbrew sobie rezygnuje z rodzinnej biesiady wigilijnej i przyłącza się do partnera w jego polowaniu na duchy. Które faktycznie się objawiają, chociaż w nieco zaskakującej formie. Kontakt ze zjawami kochanków sprzed lat (Ed Asner, Lily Tomlin) staje się dla pary agentów prawdziwą lekcją na temat sensu i treści Bożego Narodzenia. Ciepły, mądry, utrzymany w klimacie dickensowskim odcinek.

9. TITHONUS
Podczas gdy Mulder babrze się w rutynowych sprawdzianach i innej papierkowej robocie, Scully dostaje od Kersha jeszcze jedną szansę. Zostaje przydzielona do pomocy agentowi Ritterowi, który bada sprawę fotografa policyjnego podejrzanego o morderstwo. Dziwnym trafem bowiem człowiek ten zawsze znajduje się pierwszy w miejscu, gdzie ktoś umiera, i natychmiast robi zdjęcie ciała, z którego uchodzi życie. Mulder, nie mogąc się pogodzić ze swoją bezczynnością, przechwytuje raporty ze sprawy i dzięki temu staje się cenną pomocą dla swojej partnerki.

10. S.R. 819
Skinner znajduje się na skraju zapaści – coś w niewyjaśniony sposób spowodowało powstanie licznych zatorów w jego żyłach. Mulder i Scully prowadzą wyścig z czasem, by uratować przełożonego – wpadając tym samym na trop konspiracji kryjącej się za ustawą numer 819, zatwierdzającą eksport oficjalnie nieistniejącej technologii.

11. TWO FATHERS
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

12. ONE SON
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

13. ARCADIA
Dla potrzeb śledztwa Mulder i Scully przeobrażają się w parę małżeńską, co prowokuje wiele zabawnych sytuacji. Wprowadzają się do domu na superluksusowym osiedlu – jego poprzedni mieszkańcy ginęli bez śladu w tajemniczych okolicznościach. Życie osiedla Arcadia jest wyznaczane przez szereg surowych reguł i przepisów, które mają zapewnić ład, czystość i porządek. Jednak nie tylko praworządność mieszkańców i charyzma założyciela sprawiają, że te reguły nie są łamane. Ktoś – czy też coś – czuwa nad tym, by wszystko grało jak w zegarku.

14. AGUA MALA
Mulder i Scully udają się na Florydę, aby zbadać sprawę zniknięcia dwojga biologów morskich i ich syna. Nad Florydą przetacza się huragan, a za pomocą przewodów kanalizacyjnych w pewnym budynku przemieszcza się krwiożerczy morski potwór.

15. MONDAY
Wariacja na temat Dnia świstaka. Mulder przeżywa ciągle od nowa ten sam dzień, aby w końcu właściwie wykorzystać szansę zapobieżenia wydarzeniom, które nie powinny mieć miejsca.

16. ALPHA
Z przewożonej na statku klatki ucieka niebezpieczne zwierzę, podobno przedstawiciel oficjalnie wymarłego gatunku psowatych. Kieruje nim nienasycona żądza zabijania bez wyraźnego powodu. O tym zwierzęciu krążą rozmaite ponure legendy, jedna z nich głosi, że potrafi nagle zniknąć, jak również przyjmować różną postać. Od dawna jednak wiadomo, że tylko jedno zwierzę na tej planecie zabija dla samego zabijania – to człowiek.

17. TREVOR
Osadzony w więzieniu skazaniec za sprawą konfliktu z kierownikiem zostaje umieszczony w karcerze tuż przed nadejściem huraganu, co wydaje się skazywać go na pewną śmierć. Po przejściu żywiołu więzień, czy żywy, czy martwy, nie zostaje odnaleziony, natomiast kierownik zostaje odnaleziony w połowie. Drugiej połowy brakuje. Wygląda na to, iż ukarany skazaniec zdołał wydostać się na wolność. Przemierza Amerykę, niszcząc wszystkich i wszystko, co stanie mu na drodze, aby „odzyskać to, co należy do niego”. Czy chodzi o pieniądze z rabunku, za który poszedł siedzieć, czy też może o własność innego rodzaju?

18. MILAGRO
Kolejny odcinek skoncentrowany na osobie Scully, i prawdopodobnie najlepszy z odcinków tego typu w całym serialu. Agenci badają sprawę seryjnych zabójstw, których ofiary pozbawiono serc. Tymczasem w sąsiedztwo Muldera wprowadza się pisarz, który jest wyraźnie romantycznie zainteresowany rudowłosą agentką. Powieść, którą tworzy, w niepokojący sposób jednak odtwarza dokładne szczegóły morderstw, których zagadkę próbują rozwiązać agenci Archiwum X. Jaki finał twórca planuje dla swojej głównej bohaterki?

19. THREE OF A KIND
Podczas konferencji firmy DEF-COM w Las Vegas Samotni Strzelcy i Mulder natykają się znienacka na Susanne Modeski – kobietę, która niegdyś doprowadziła do ich spotkania i niedługo potem tajemniczo zniknęła. Szczególnie zainteresowany wyjawieniem prawdy jest Byers, który żywił do Susanne bardzo ciepłe uczucia.

20. THE UNNATURAL
Tagline: In The Big Inning
Czy wielkie postaci z dziejów Ameryki, na przykład legendarni sportowcy, mogli być w istocie przybyszami z innego wymiaru, którzy zakosztowali ziemskiej pasji i nie chcieli już z niej zrezygnować? Mulder rozmawia z wiekowym byłym policjantem, który był przed laty osobistym świadkiem niezwykłych wydarzeń i poznał tożsamość jednego z przeobrażonych Obcych, co więcej, był również jego przyjacielem. Odcinek w reżyserii Davida Duchovnego.

21. FIELD TRIP
Wyjątkowo zakręcony odcinek, gdyż jego treścią jest właściwie jedna wielka halucynacja. Scully i Mulder, badając sprawę szkieletów znalezionych w pobliżu góry Brown Mountain, zostają uwięzieni w ogromnej podziemnej grzybni, która trawi powoli swoje ofiary, jednocześnie racząc je bardzo realnymi wizjami. Żeby za sprawą naukowej analizy dojść do wniosku, że halucynacja jest halucynacją, trzeba być jednak Daną Scully!

22. BIOGENESIS
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

 

POWRÓT DO WYBORU

Ostatnio dodane