Seriale TV

Z ARCHIWUM X. Wszystko, co musisz wiedzieć o 10 sezonach serialu. Jedyne takie opracowanie w polskim internecie!

Autor: Karolina Chymkowska
opublikowano

POWRÓT DO WYBORU

Sezon 2

1. LITTLE GREEN MEN
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

2. THE HOST
Rosyjski marynarz zostaje wciągnięty do systemu ściekowego okrętu. W jego ciele Scully znajduje wielką płaską glistę. Niedługo potem celem ataku staje się pracownik służb oczyszczania miasta. Lustracja oczyszczalni ścieków doprowadza do schwytania istoty, która wygląda jak wielka, humanoidalna pijawka/przywra/motylica wątrobowa. Podczas transportu potwór ucieka. Mulder chce dopaść stworzenie, nim to kanałami przedostanie się do morza. W końcu udaje się je powstrzymać. Scully sugeruje, że ta zmutowana istota narodziła się w radioaktywnych ściekach – tankowiec, na którym służyła pierwsza ofiara, pozbywał się odpadów z Czernobyla. Ostatnie sceny sugerują, iż potwór, chociaż rozczłonkowany – zdołał jednak przeżyć. Grający rolę Człowieka-Pijawki Darin Morgan został później scenarzystą Archiwum X – i to bardzo, bardzo zdolnym. Jest autorem scenariuszy do między innymi Humbuga i Clyde Bruckman’s Final Repose. Wrócił też w dziesiątym sezonie z najlepszym z sześciu odcinków: Mulder and Scully Meet the Were-Monster.

3. BLOOD
Przyzwoici obywatele wpadają w szał morderczy, gdy na ekranach pozornie niewinnych urządzeń elektrycznych zaczynają im się pojawiać krwawe komunikaty w stylu „zabij ich wszystkich”. Mulder podejrzewa, że środki owadobójcze używane w okolicy do opylania upraw mogą mieć skutki uboczne: u wszystkich sprawców wykryto niezwykłą nadprodukcję adrenaliny; wszyscy też cierpieli na obsesyjne lęki i fobie, które komunikaty na ekranach w niekontrolowany sposób wzmacniały. Czyżby ktoś chciał zatuszować kolejne eksperymenty na nieświadomych obywatelach, czy też to tylko pożałowania godny przypadek?

4. SLEEPLESS
Pod nieobecność agentki Scully Mulderowi zostaje przydzielony nowy partner: Alex Krycek. Wydaje się być zafascynowany Mulderem i chętny tak do nauki, jak i zgłębiania „prawdy”. Fox nie jest zachwycony towarzystwem i opędza się od Kryceka jak tylko może, z marnym jednak skutkiem. Prowadzą wspólnie śledztwo nad tajemniczymi zgonami weteranów wojny wietnamskiej. Wszyscy oni padli ofiarą czegoś, co działo się jedynie w ich wyobraźni lub też zostało im silnie zasugerowane, wbrew wszelkim regułom logiki pozostawiając skutki fizyczne mimo braku fizycznego zdarzenia. Mulder odkrywa, że ofiara zmarła w wyniku poparzeń od nieistniejącego pożaru była odpowiedzialna za projekt stworzenia „żołnierza idealnego” – poprzez przecięcie odpowiednich połączeń w mózgu uczestnicy eksperymentu zostali pozbawieni całkowicie potrzeby snu. Czy ktoś po latach postanowił wyrównać rachunki? Z listy pozostałych przy życiu żołnierzy wybija się tylko jedno nazwisko. Czy „Preacher” – „Kaznodzieja” – postanowił udowodnić kolegom i przełożonym, że nie ominie ich sąd za grzechy? Krycek niestety okazuje się być wtyczką „ludzi-cieni”. Pod koniec odcinka oddaje Palaczowi skradziony Mulderowi raport ze śledztwa. Wszyscy świadkowie nie żyją, dowody zniknęły – kolejna sprawa została zatuszowana…

5. DUANE BARRY
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

6. ASCENSION
Tagline: Deny Everything
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

7. 3
Pod nieobecność uprowadzonej Scully, Mulder zajmuje się sprawą sześciu morderstw, których ofiary zostały pozbawione krwi. Jeden z podejrzanych o imieniu John zostaje schwytany. Z myślą, że przekonany, iż jest wampirem więzień w obawie przed słońcem zacznie mówić, Mulder osadza go w otwartej celi. Jednak pierwsze promienie słoneczne powodują u Johna śmiertelne poparzenia. Zainspirowany tatuażem na ramieniu podejrzanego, Mulder trafia do ekscentrycznego klubu, gdzie spotyka atrakcyjną dziewczynę, Kristen. Czy mamy do czynienia z sektą wyznającą kult krwi, czy też chodzi o autentyczne przypadki wampiryzmu? W odcinku 3 jest sporo nawiązań zarówno do książki Brama Stokera Dracula, jak i do zrealizowanego na jej motywach filmu Francisa Forda Coppoli.

8. ONE BREATH
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

9. FIREWALKER
Grupa wulkanologów prowadzących badania za pomocą robota o nazwie Firewalker wysyła sygnał SOS. Jeden z członków ich ekipy został zamordowany. Kiedy Scully i Mulder docierają na miejsce, zauważają ogromną nerwowość wśród ekipy. Wszyscy boją się Daniela Trepkosa, szefa ekspedycji, który – jak mówią – popadł w obłęd. Notatki Trepkosa sugerują, iż analizując próbki wydobyte przez Firewalkera z wulkanu odkrył nieznaną, opartą na krzemie formę życia.

10. RED MUSEUM
W Delta Glen w stanie Wisconsin znika nastolatek, który zostaje odnaleziony martwy z napisem na plecach „He is One”. Miejscowa policja koncentruje podejrzenia na członkach sekty Czerwonego Muzeum. Jednak od staruszka z pobliskiej farmy Mulder i Scully dowiadują się, iż wstrzykiwany krowom genetycznie wyhodowany hormon wzrostu wcale nie jest tak niewinny, jak utrzymuje rząd. Jedzenie mięsa tych krów ma ponoć wzmagać w ludziach złe instynkty. Dalsze śledztwo wykazuje, iż wszystkim uprowadzonym pod postacią zastrzyku z witamin serwowano DNA Obcych. Ktoś próbuje zatrzeć ślady prowadzonego eksperymentu.

11. EXCELSIUS DEI
Pielęgniarka w domu opieki dla starszych ludzi „Excelsius Dei” zostaje napadnięta i zgwałcona przez bezcielesną istotę. Nikt oczywiście nie chce wierzyć jej opowieściom, zwłaszcza że obciąża winą jednego z bardziej leciwych i niedołężnych pacjentów ośrodka. Twierdzi, że rozpoznała jego zapach i dotyk. W trakcie śledztwa wychodzi na jaw, że leczeni w ośrodku pacjenci, chorzy na Alzheimera, wykazują niezwykłe postępy. Czy to efekt terapii konwencjonalnej, czy też może zasługa sanitariusza z Malezji, który podaje pacjentom tajemnicze pigułki na bazie ususzonych grzybów? Sanitariusz przyznaje się do nieoficjalnych metod, ale dodaje coś jeszcze: zmarli pacjenci, którzy doznali w tym szpitalu krzywd za życia, nie chcą go opuścić… i szukają zemsty. Ostatecznie Azjata zostaje deportowany, bezcielesne istoty znikają, a pacjenci, poddani konwencjonalnemu leczeniu, ponownie zapadają w chorobę.

12. AUBREY
Treścią odcinka jest pamięć genetyczna. Policjantka z miejscowego wydziału zabójstw w Aubrey, B.J., ma romans ze swoim żonatym szefem i zachodzi z nim w ciążę. Umawiają się na rozmowę w hotelu, jednak dotarłszy na miejsce B.J. wpada w dziwny trans i ma wizję, która doprowadza ją do miejsca ukrycia zwłok, zakopanych tam czterdzieści lat wcześniej. Zwłoki należą do policjanta, który prowadził niegdyś sprawę seryjnego mordercy, wycinającego na klatkach piersiowych swoich ofiar słowo „siostra”. Ktoś podjął dzieło zabójcy sprzed lat: kolejne morderstwa zostają popełnione w ten sam sposób. Czy to możliwe, aby zniedołężniały starzec, którym jest obecnie dawny morderca, mógł zacząć swoje dzieło od nowa? Czy też może kluczem jest jedyna osoba, która przeżyła jego atak – wiekowa dama, która przez całe lata ukrywała prawdę o narodzinach dziecka – owocu gwałtu? Czy skłonności mordercze mogą się objawić w genach i ujawnić w kolejnym pokoleniu?

13. IRRESISTIBLE
Donnie Pfaster, pracownik kostnicy, zostaje zaskoczony przez swojego szefa w chwili, gdy ścina włosy zmarłej kobiecie. Mulder i Scully zostają wezwani do oględzin zbezczeszczonego grobu. Mulder przypuszcza, iż fetyszyzm sprawcy względem włosów i paznokci zmarłych pchnie go w końcu do morderstwa. Wkrótce zostaje zamordowana prostytutka. Pojawia się podejrzany, którego policja aresztuje, Mulder jednak ma wątpliwości, czy to właściwy człowiek. Nie wie jednak, że poszukiwany morderca zajmuje celę naprzeciwko niesłusznie aresztowanego. Zatrzymany za nagabywanie koleżanki z kursu Pfaster wkrótce zostaje zwolniony, jednak zna już nazwisko Scully i opętany myślą o pięknych rudych włosach agentki zastawia na nią pułapkę.

14. DIE HAND DIE VERLETZ
„Die Hand Die Verletz” oznacza w wolnym tłumaczeniu „jego to ręka, która rani”. To zdanie wypowiadają w prologu odcinka nauczyciele podczas okultystycznej ceremonii. Mulder i Scully podejmują śledztwo w sprawie śmierci nastolatka, którego znaleziono w lesie w pobliżu miejsca uważanego w mieście za ołtarz satanistów. Chłopcu wyrwano oczy i serce. Nasi agenci nie są jednak zbytnio przekonani do koncepcji rytualnego morderstwa. Zeznania dziewczyny, która wraz z dwojgiem innych nastolatków towarzyszyła tej nocy ofierze, tylko komplikują sprawę. Czy faktycznie była ofiarą praktyk satanistycznych ojczyma, czy ktoś poddał ją domorosłej hipnozie? I skąd wzięła się w mieście dziwna nauczycielka, która zastąpiła chorego nauczyciela biologii? Czy to faktycznie inkarnacja Złego, który postanowił ukarać swoich wyznawców za nonszalancję? Napis na tablicy pod koniec odcinka („żegnajcie – miło się z wami pracowało”), przewrotne przesłanie dla Muldera i Scully, to także symboliczne pożegnanie scenarzystów – Glena Morgana i Jamesa Wonga – z ekipą Archiwum X. Po tym odcinku zajęli się czasowo innym projektem studia Fox. Pomysł na Die Hand Die Verletz zaczął się od wizji węża, który pożera mężczyznę.

15. FRESH BONES
W haitańskim obozie dla uchodźców dochodzi do tajemniczych zgonów wśród odbywających tam służbę żołnierzy. Jeden z nich roztrzaskał się wraz z samochodem o drzewo. Chociaż dowództwo utrzymuje, że to było samobójstwo, Mulder podziela przekonanie żony nieżyjącego żołnierza, która podejrzewa klątwę voodoo. Czyżby ktoś zamieniał tych żołnierzy w żywe trupy?

16. COLONY
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

17. END GAME
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

18. FEARFUL SYMETRY
Z ogrodu zoologicznego w Fairfield w Idaho znikają zwierzęta, które potem pojawiają się znienacka w zupełnie innym miejscu. Jak się okazuje wszystkie samice są w ciąży, chociaż nie zostały wcześniej pokryte. Opierając się na tym, co sygnalizuje znająca język migowy gorylica Sophie, która „boi się światła”, Mulder konstruuje teorię. Uważa, że zwierzęta są porywane przez Obcych, którzy sztucznie je zapładniają, a następnie odbierają płód. Czy pozaziemska cywilizacja wyręcza nas w obowiązku, któremu nie jesteśmy w stanie sprostać – ochrony zwierząt przed wymieraniem i zagładą? Tytuł Fearful Symetry, czyli „Groza symetrii”, został zaczerpnięty z wiersza Williama Blake’a Tygrys.

19. DOD KALM
Załoga niszczyciela amerykańskiej marynarki wojennej opuszcza pokład okrętu i zostaje odnaleziona w szalupie osiemnaście godzin później. Żołnierze, chociaż metrykalnie niewiele po dwudziestce, wyglądają na kilkukrotnie starszych. Mulder sugeruje, że w tym miejscu na kuli ziemskiej może występować tak zwana „zmarszczka czasowa”. Okręt jest tak skorodowany, jakby rdza toczyła go od wielu lat. Wkrótce wychodzi na jaw, że nasi agenci nie są bynajmniej odporni na gwałtowne starzenie.

20. HUMBUG
Jeden z prawdziwie perełkowych odcinków w historii serialu. W miasteczku cyrkowym w niezwykły sposób ginie jeden z emerytowanych artystów. W pobliżu ciała znaleziono ślady przypominające odciski stóp małpy. Pierwsze skojarzenie Muldera dotyczy legendarnej Syreny z Fidżi. Wokół roi się od oryginalnych typów, wśród których wyróżniają się Conudrum – Wszystkożerne Dziwadło, Nutt, agent karzełków, oraz Lanny, z którego boku wyrasta brat bliźniak. Nawet szeryf występował niegdyś w cyrku jako Jim Psi Pysk. Podejrzenia padają na doktora Blockheada, gdy w dłoni jednej z ofiar zostaje znaleziony należący do jego zawodowego wyposażenia gwóźdź. Jednak czy to na pewno on jest mordercą?

21. THE CALUSARI
Mianem Calusari określa się starszyznę w społecznościach rumuńskich, znawców tradycji i tradycyjnych obrzędów. Odcinek zaczyna się od pobytu pewnej rodziny w wesołym miasteczku. Ojciec, matka i dwoje dzieci, młodsze zaledwie dwuletnie. Dwulatek wypuszcza z ręki balonik, co denerwuje nieco starszego, zgłaszającego do balonika prawo własności. Chwilę później dochodzi do tragedii: mały Tommy nie dość, że wyzwolił się z szeleczek ochronnych, to jeszcze podążył za balonikiem poruszającym się wbrew wszelkim regułom fizyki i wyszedł na tory, gdzie zginął pod kołami kolejki. Na zdjęciu z wypadku widać koncentrację energii w pobliżu chłopca. Czy był to wypadek, czy może finezyjne morderstwo? Scully podejrzewa, że dzieci w tej rodzinie mogą być ofiarami praktyk osoby cierpiącej na syndrom Munchhausena. Szczególnie podejrzana wydaje jej się babka chłopców, zabobonna Rumunka, powtarzająca dziwne zdania o opętaniu przez diabła i konsultująca się z Calusari za plecami pani domu. Mulder twierdzi jednak, że ośrodkiem wszystkiego jest starszy z chłopców, Charlie. Jaka siła powoduje nieszczęścia w tej rodzinie i czy brat bliźniak Charliego, zmarły przy urodzeniu, może mieć z tym jakiś związek?

Cenzorzy Foxa mieli duży problem z tym odcinkiem, z uwagi na pokazaną w prologu śmierć małego dziecka i ogólnie ponury klimat. Chris Carter ostatecznie musiał pójść na pewne kompromisy, między innymi w scenie śmierci ojca Charliego zrezygnował ze zbliżenia na jego twarz. The Calusari było inspirowane Omenem i Egzorcystą. Zdanie wypowiedziane przez Michaela nad umierającą babką oznacza „za późno – już nas nie powstrzymasz”.

22. F. EMASCULATA
Wyjątkowo obrzydliwy odcinek. Rozprzestrzeniająca się z szybkością zarazy choroba staje się przyczyną śmierci dziesięciu więźniów w Wirginii. Na ciele zarażonych pojawiają się szybko puchnące wrzody, które pękając tryskają ropopodobną substancją. Ktokolwiek ma z nią kontakt, ulega zarażeniu. Tymczasem dwaj więźniowie uciekają, stwarzając zagrożenie rozszerzenia epidemii na zewnątrz. Scully odkrywa, iż ktoś mógł celowo zapoczątkować zarazę w Cumberland.

23. SOFT LIGHT
Fizyk jądrowy dr Banton prowadził eksperymenty z ciemną materią i podczas jednego z nich został zatrzaśnięty w akceleratorze cząsteczek. Od tej pory może przebywać jedynie w rozproszonym świetle, gdyż jego cień stał się czymś na kształt czarnej dziury i stanowi śmiertelne zagrożenie dla wszystkich, którzy się do Bantona zbliżą. W roli Bantona – Tony Shalhoub.

24. OUR TOWN
Inspektor federalny George Kearns bada sprawę domniemanych zaniedbań higienicznych w zakładach drobiarskich Chaco Chicken w Arkansas. Wkrótce znika bez śladu. Żona podejrzewa, iż jej skłonny do niewierności małżonek szaleje gdzieś z najnowszą podrywką. Jednak wkrótce jedna z pracownic zakładu i jednocześnie wnuczka właściciela Chaco Chickens, Paula, dostaje dziwnego ataku przy taśmie produkcyjnej. Grozi nożem dyrektorowi i bierze go jako zakładnika. Szeryf oddaje w jej kierunku strzał, który okazuje się śmiertelny. Sekcja zwłok kobiety przynosi zaskakujące rezultaty. Nie dość, że wyglądała nieprawdopodobnie młodo jak na swój wiek, to jeszcze cierpiała na syndrom Kreutzfeuldta-Jacoba, niezwykle rzadką chorobę, którą dziwnym trafem miał również Kearns. Mulder podejrzewa, iż w miasteczku praktykuje się rytualny kanibalizm.

25. ANASAZI
Tagline: éí ‚aaníígÓÓ ‚áhoot’é (The Truth is Far from Here)
Odcinek mitologiczny – kliknij, aby przeczytać

 

POWRÓT DO WYBORU

Ostatnio dodane