Sequele

SEQUELE – Dekalog

Autor: Magdalena Skorus
opublikowano

ROK PRODUKCJI: 1988
DATA PREMIERY: 12.10.1989
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner
REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI:
Henryk Baranowski,
Wojciech Klata
Maja Komorowska
Artur Barciś

Krzysztof jest naukowcem, który zaufał fenomenowi komputera i racjonalnemu oglądowi świata. Wychowuje swojego syna Pawła w przekonaniu o niezwykłych możliwościach współczesnej nauki, która daje pewność i porządkuje świat. Naukowiec przeprowadza precyzyjne wyliczenia wytrzymałości lodu na zamarzniętym osiedlowym jeziorku i, przyjmując duży margines bezpieczeństwa, przeprowadza eksperyment. Następnie zezwala swojemu synowi na przetestowanie nowych łyżew na tafli jeziorka. Jednak splot niekorzystnych okoliczności obraca w proch światopogląd mężczyzny, zabierając mu dotychczasową wiarę. Cykl otwiera pełna melancholii opowieść, ilustrująca pierwsze przykazanie: „Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”. Siła tego odcinka koncentruje się głównie na przejmującym wrażeniu narastającego zagrożenia. To, co zapada w pamięć, to szczególnego rodzaju martwota i smutek dojrzałych bohaterów opowiadających o życiu rezolutnemu i dociekliwemu dziecku, rozbieżność celów mężczyzny i kobiety, a potem ich bezradność wobec nieobliczalnego przypadku. Według mnie jest to jeden z najlepszych odcinków Dekalogu.

ROK PRODUKCJI: 1988
DATA PREMIERY: 12.10.1989
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner
REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI:
Aleksander Bardini
Krystyna Janda
Olgierd Łukaszewicz
Artur Barciś

Młoda skrzypaczka Dorota zakłóca ustabilizowane i nieco samotne życie starego ordynatora szpitala, w którym leży jej ciężko chory mąż. Kobieta systematycznie nachodzi ordynatora i domaga się jednoznacznej diagnozy stanu zdrowia swojego męża. Lekarz uczciwie przyznaje, iż nie jest w stanie postawić ostatecznej diagnozy. Kobieta wywiera na niego presję wyznając, że spodziewa się dziecka swojego kochanka, i że zamierza usunąć ciążę, jeśli mąż przeżyje. W wypadku jego śmierci zamierza urodzić dziecko i związać się ze swoim kochankiem. Dorota nie zawaha się wzywać imienia Boga, aby wymusić na lekarzu przysięgę. Porażony desperacją i zimną kalkulacją kobiety, ordynator postanawia przedstawić jej fałszywą diagnozę… Drugi odcinek Dekalogu porusza wiele problemów natury moralnej, takich jak etyka lekarska, ochrona życia poczętego czy lojalność wobec człowieka. Także i tutaj Kieślowski mocno podkreśla konflikt pomiędzy kobietą a mężczyzną. Poprowadzenie tej twardej gry damsko-męskiej spoczęło na znakomitych aktorach pierwszoplanowych. Aby złamać ten nieco surowy zapis wydarzeń kolejnych dni, reżyser pokusił się o elementy symboliczne i subiektywizację wrażeń pacjenta w malignie. Operatorem kamery i autorem zdjęć do filmu był Edward Kłosiński.

ROK PRODUKCJI: 1988
DATA PREMIERY: 12.10.1989
DYSTRYBUCJA W POLSCE: Warner
REŻYSERIA: Krzysztof KieślowskiWYSTĄPILI:
Daniel Olbrychski
Maria Pakulnis
Joanna Szczepkowska
Dorota Stalińska
Artur Barciś

Wigilijny wieczór Janusza zakłóca jego była kochanka Ewa. Kobieta używa wyrachowanego fortelu i zmusza mężczyznę do całonocnej tułaczki po mieście. Jak się okazuje, rozstanie kochanków było tylko pozorem, podyktowanym okolicznościami i presją osób trzecich. Ewa za wszelką cenę pragnie wskrzesić utraconą miłość – rozpaczą, desperacją i żarem namiętności niszcząc po drodze wszystko, co napotka. Janusz w tej sytuacji już na niewiele może się zdobyć – ukazuje swoje zakłamane i pełne pozorów oblicze. Oboje muszą jeszcze raz zmierzyć się z traumą swojego rozstania i wyjaśnić sobie przemilczane dotąd urazy. Trzeci odcinek Dekalogu stanowi swego rodzaju apogeum konfliktów narastających między mężczyzną a kobietą. To opowieść o tej fazie miłości, w której przepoczwarza się ona w wyniszczającą namiętność. Niesie jedynie destrukcję i powoduje, że partnerzy przejawiają wobec siebie swoje najmroczniejsze instynkty, stając się zaciekłymi wrogami. Szczególnie zapada w pamięć Maria Pakulnis w roli drapieżnej, nieszczęśliwej i owładniętej wyniszczającymi emocjami kobiety. „Pamiętaj abyś dzień święty święcił” to przesłanie tej części serii, ironicznie podsumowujące wydarzenia.

Ostatnio dodane