Ranking

OGLĄDAJ I PŁACZ. Najsmutniejsze filmy o miłości

Autor: REDAKCJA
opublikowano

Miłość – jeden z tematów najczęściej poruszanych w historii kina. Sztampowo i ckliwie lub wręcz przeciwnie, nieszablonowo i świeżo. Filmy o miłości mogą bawić, wzruszać, denerwować – Co robisz?! Wracaj do niej natychmiast!. Kochamy je lub omijamy tego typu seanse szerokim łukiem.

Prawdopodobnie jednak każdy z nas ma przynajmniej jeden taki film, który go poruszył, a może nawet doprowadził do łez. Dziś przyjrzymy się subiektywnemu zestawieniu najsmutniejszych filmów o miłości oczami kobiecej części redakcji film.org.pl.

Anna Niziurska

Pokuta

Od tej książki zaczęła się moja przygoda z twórczością Iana McEwana. Czytając myślałam, jak wielu „książkoholików”, jeszcze jeden rozdział i kładę się spać. Ekranizacja wyreżyserowana przez Joego Wrighta to dobry film na wieczór. Do obejrzenia i zapewne… popłakania.

Mamy gorące lato 1935 roku. Cecilia (Keira Knightley) zakochuje się z wzajemnością w Robbiem (James McAvoy). Ich scenę miłosną podgląda 13-letnia siostra głównej bohaterki, Briony (Saoirse Ronan oraz Romola Garai). Zbyt wybujała wyobraźnia dziewczynki podsuwa jej zupełnie inne wytłumaczenie tego, co widzi. Doprowadza to do tragedii…

Jak bezpodstawne oskarżenia mogą wpłynąć na życie dwojga zakochanych? Czy wybaczą kiedyś to, co zafundowała im mała dziewczynka? Czy ona wybaczy sama sobie? I przede wszystkim – czy młodzi kochankowie znajdą jeszcze szczęście i spełnienie uczuć? Kto nie widział – pozycja obowiązkowa do nadrobienia!

Pamiętnik

Mieszkaniec domu opieki czyta chorej na demencję pensjonariuszce historię letniego romansu. Allie (Rachel McAdams), dziewczyna z zamożnego domu, zakochuje się z wzajemnością w biednym pracowniku tartaku Noah (Ryan Gosling). Czy to uczucie ma szansę przetrwać mimo różnic dzielących dwojga zauroczonych sobą nastolatków? I skąd pensjonariusz domu opieki zna tę historię?

PS Kocham Cię

Te trzy słowa: PS Kocham Cię są chyba najczęściej wypowiadanymi zwrotami w filmie Richarda LaGravenese’a. Holly (Hilary Swank) oraz Gerry (Gerard Butler) są parą od lat, w zasadzie od dzieciństwa. Kłócą się, rozstają, wracają do siebie, ponieważ jedno nie potrafi żyć bez drugiego. Mają razem doczekać się dzieci, później wnuków, a na końcu pewnie i razem odejść z tego świata. Taki jest plan. Los jednak wszystko zmienia. Gerry choruje, a potem umiera. Holly nie potrafi sobie z tym poradzić, rozpacz po stracie ukochanego ją niszczy. Okazuje się jednak, że on wszystko przewidział i zadbał o to, by ukochana poradziła sobie ze stratą, z żałobą. Mają jej w tym pomóc listy, które zaczyna od niego dostawać. Listy podpisane: PS Kocham Cię.

Przed emisją tego filmu powinno widnieć ostrzeżenie – prawdziwy wyciskacz łez. Oglądacie na własną odpowiedzialność.

Jeden dzień

15 lipca 1988 roku Emma (Anne Hathaway) i Dexter (Jim Sturgess) poznają się. Mimo że różni ich praktycznie wszystko – ona jest idealistką z klasy robotniczej, on bogatym nastolatkiem, który uważa, że wszystko mu się od życia należy – spędzają ze sobą noc i postanawiają spotykać się co roku tego samego dnia. Przez kolejnych 20 lat tak się właśnie dzieje. Oglądamy ich kolejne spotkania, opowiadania o swoich sukcesach, porażkach, miłościach. Dlaczego umieściłam ten film w rankingu Najsmutniejszych filmów o miłości? Żeby się o tym przekonać, trzeba go obejrzeć. Do końca.

Titanic

Klasyk, klasyk, klasyk. Czy jest ktoś, kto nie płakał albo komu chociaż nie było żal, że ich miłość tak szybko się skończyła?

Nad życie

Wielu krytyków filmowych przejechało się po tym filmie. Że słabo nakręcony, na trybunach podczas meczu siatkarskiego jest tylko garstka statystów nieudolnie komputerowo „pomnożonych”, że scena miłosna jest przerysowana, a samo uczucie łączące Agatę Mróz (Olga Bołądź) i Jacka Olszewskiego (Michał Żebrowski) ukazane jest w sposób bardzo sztampowy. Oczywiście jest w tym sporo racji. Film nie jest najwyższych lotów, ale obejrzałam go kilka razy i za każdym razem mnie wzruszył. Dlaczego? Bo to nie jest zmyślona historia, nie scenariusz napisany przez kogoś o zapędach pro life. To zapis prawdziwego dramatu Agaty i Jacka. Myśl o tym, że decyzja, przed jaką stanęli, była jak najbardziej realna, towarzyszy mi podczas każdego seansu i jest tak silna, że nie potrafi nie wywołać łez.

Karolina Chymkowska

Okruchy dnia

Miłość, która nie może się spełnić. Skrępowana wymogami przyzwoitości, surowych zasad, tego, co wypada, a co nie. Porozumienie i fascynacja między dwojgiem zupełnie różnych ludzi. Ona stawia na szczerość, na otwartość, ale wie, że nie powinna go naciskać. Nie ma zresztą pojęcia, do jakiego stopnia on… On kryje swoje uczucia pod warstwą lodu i konwenansu. Ukrywa je przed nią, nie pozwala do siebie dotrzeć, nie pozwala sobie się otworzyć. Nie ma zresztą pojęcia, że przecież ona… I tak powstaje jeden z najsmutniejszych i najpiękniejszych filmów o miłości.

Zakochany bez pamięci

Miłość, która boli tak, że chcesz wymazać z pamięci wszystko, co z nią związane. Ukochaną osobę, wszystkie kojarzące się z nią śmiesznostki, kolor włosów, dziwne nawyki, wszystkie zbudowane razem wspomnienia. Boli tak bardzo, że jesteś gotów poświęcić cząstkę siebie, człowieka, którym się stałeś w konsekwencji swoich doświadczeń, byle wyrwać to cierpienie z korzeniami. Chwilowa ulga od smutku i los, który ponownie pcha cię na tę samą ścieżkę. Bo nie da się uciec od tego, kim jesteśmy.

Co się wydarzyło w Madison County

Miłość, która niesie ze sobą nadzieję na nowy początek. Zamknięta w kilku intensywnych dniach obietnica spełnienia, jedności i pożądania. Która musi ustąpić przed obowiązkiem i odpowiedzialnością. Ręka już sięga do klamki samochodu… ale wtedy zmieniają się światła. Moment minął. Pozostaje smutek i pociecha, że przynajmniej postąpiło się właściwie…

Bram Stoker’s Dracula

Miłość zdolna przemierzyć oceany czasu. Wiecznie żywa. Na zawsze prawdziwa. On niby ten sam, a jednak inny, ona niby inna, a jednak przecież ta sama. Emocje wybuchają z siłą wulkanu, pożądanie buzuje, pojawia się nadzieja na całkowite oddanie, na naprawę dawnych błędów. Ale dawne błędy to również dawne grzechy. Tam zaś, gdzie trwa wieczna pokuta, nie ma szans na nowy początek, a największym darem, jaki może ofiarować miłość, jest wyzwolenie.

Cinema Paradiso

Miłość, która miała swój początek i koniec we właściwym czasie. A jednak smutku po niej nie zdołała zaleczyć żadna kolejna.

Karolina Nos-Cybelius

Jedwab

Wyjątkowo smutna historia trójkąta miłosnego. Mąż, żona i egzotyczna kochanka. On nie wie, że ona wie. Żona, która z klasą i w samotności znosi zdrady. Michael Pitt i Keira Knightley jako para, która zbudowała związek bardziej na przyjaźni niż namiętności. Ktoś trzeci wypełni nieoczekiwanie tę lukę. Niezapomniane zdjęcia i muzyka. Słodko-gorzki film, który wzrusza, ale nie jest przesadnie ckliwy.

Przełamując fale

Film Larsa von Triera z Emily Watson i Stellanem Skarsgårdem w rolach głównych. Dramatyczna historia związku, w którym prawdziwe oddanie miesza się ze zdradą. Jak to u von Triera, nie brakuje tu mocno zaakcentowanego wątku erotycznego, ale film ma głębsze przesłanie. Obraz o niszczącej sile miłości. Portret kobiety, która zrobi dla mężczyzny dosłownie wszystko, nawet wbrew sobie.

Take This Walz 

Obraz zwyczajnego małżeństwa, które dopadła rutyna. Bardzo się kochają, świadczą o tym drobne gesty, które są charakterystycznymi wyłącznie dla nich rytuałami, ale zamiast przetrwać razem gorszy czas, jedno z nich wdaje się w romans. Michelle Williams jako młoda kobieta, która ma w głowie ideał prawdziwej miłości i przeznaczenia. Daje się ponieść fascynacji przystojnym sąsiadem o artystycznej duszy. Finał pokazuje, że nie ma związków, w których cały czas iskrzy równie mocno. Albo potrafi się żyć z jednym partnerem, któremu się ufa i który jest prawdziwym przyjacielem, albo będzie się samotnym.

Narodziny 

Dramat kobiety, na której progu staje dziesięcioletni chłopiec, twierdzący, że jest reinkarnacją jej zmarłego przed laty męża. Sytuacja wydaje się absurdalna, ale Anna (Nicole Kidman) zaczyna mieć wątpliwości. Chłopiec zna jej sekrety i zwyczaje, o których mógł wiedzieć tylko ukochany mąż… Trochę niedoceniany film, który fascynuje i nie daje jasnych odpowiedzi. Melancholijna opowieść nie tylko dla kobiet.

Ona

Historia mężczyzny zakochanego w sztucznej inteligencji. Samantha (głos Scarlett Johansson) jest internetową aplikacją, która zastępuje Theodorowi (Joaquin Phoenix) prawdziwą partnerkę. Bardziej niż o miłości to film o jej braku. Przygnębiająca wizja. Czy naprawdę to czeka ludzkość?

Wielkie nadzieje 

Uwspółcześniona ekranizacja prozy Dickensa. Choć obiektywnie nie jest to film wybitny – i tak go uwielbiam. W obsadzie Gwyneth Paltrow, Ethan Hawke i Robert De Niro. Świetna muzyka i niezapomniany singiel Tori Amos. Ilekroć emitują w telewizji, oglądam i się wzruszam.

Lektor

W tym przypadku nie można mówić o wzruszeniu, tylko o histerii. Film, którego staram się nie oglądać, ale i tak widziałam już kilka razy. Historia związku nastoletniego chłopaka i nazistki, która ma na rękach krew niewinnych ludzi. Poruszające i wywołujące skrajnie ambiwalentne odczucia dzieło Stephena Daldry’ego z Kate Winslet w roli analfabetki, która pokochała literaturę i pewnego chłopca, którego życie na zawsze odmieniła.

Skaza  

Film który – coś czuję – znów dziś obejrzę. Obraz Louisa Malle z Juliette Binoche i Jeremym Ironsem. Historia patologicznego wręcz romansu, który sieje spustoszenie w duszy starzejącego się mężczyzny. Genialna ścieżka dźwiękowa Zbigniewa Preisnera. Niezapomniany seans gwarantowany.

Miłość 

Chyba nigdy tak nie płakałam w kinie, jak na tym oscarowym filmie. Obraz Michaela Hanekego to jedna z tych historii, które są do bólu prawdziwe. Miłość i troska w obliczu starości i postępującej choroby. Niby zwyczajny, ale rozdzierający portret małżeństwa z pięćdziesięcioletnim stażem. Film, który każdy wrażliwy człowiek powinien obejrzeć.

 Agnieszka Front

Wzgórze nadziei

To jeden z tych filmów, który się kocha, a zarazem nienawidzi. Zaprezentowana widzom w 2003 długa, bo dwu i półgodzinna historia miłości Ady Monroe (w tej roli Nicole Kidman) i Inmana (Jude Law) z początku wydaje się być zwyczajną opowieścią o tym, jak dwoje ludzi z różnych sfer pokonuje wszelakie trudności stawiane im przez los i inne osoby, by w końcu być razem. Jest to jednak niebanalny obraz o tęsknocie, poświęceniu i wierności, z rozdzierającym serce zakończeniem.

Zanim się pojawiłeś

O tym filmie powiedziano już wiele, podobnie jak o książce, na bazie której powstał. Trudno znaleźć osobę, która w ten czy w inny sposób nie zetknęła się z tym jakże prawdziwym obrazem, mówiącym, iż miłość – chociaż piękna przecież sama w sobie – często przynosi nam ból i cierpienie, szczególnie w zetknięciu z okrucieństwem życia i losu. Świetne odegrane dwie główne postaci i doskonała reżyseria to dodatkowe zalety Zanim się pojawiłeś.

Przeczucie

Dziwnym może wydać się wybór takiego właśnie filmu do niniejszego zestawienia, tym bardziej, że obraz z 2007 roku klasyfikowany jest bardziej jako thriller. W moim odczuciu kryje się w nim coś więcej, a mianowicie historia miłosna właśnie. Oto mamy żonę, Lindę Hanson (zagrała ją sama Sandra Bullock), która dowiaduje się, że jej ukochany mąż, Jim (Julian McMahon) zginął w wypadku samochodowym. Kiedy jednakże budzi się następnego ranka, odkrywa, że małżonek spokojnie przygotowuje sobie śniadanie. Czy tragiczna wiadomość była jedynie snem? A może Jim w jakiś sposób spreparował własną śmierć? Jak to możliwe, że Linda wie, iż jej mąż nie żyje, a jednocześnie natyka się na niego na każdym kroku, po czym wraca do rzeczywistości? Kiedy odkrywa prawdę, czyni wszystko, by  los potoczył się inaczej… czy jednak jej się to uda i czy można walczyć z przeznaczeniem – tego dowiedzieć się można jedynie w trakcie seansu. Z paczką chusteczek w pobliżu.

Berenika Kochan

Zazwyczaj nie oglądam filmów o miłości. Bo i za wiele o miłości ich nie ma, zazwyczaj traktują o tej najatrakcyjniejszej fazie, zakochaniu. Uroniłam łzę na Titanicu, w refleksje wprowadziła mnie wyżej wspomniana Ona z smutnym Joaquinem Phoenixem, ale tak naprawdę przepłakałam połowę

Tajemnicy Brokeback Mountain

Jak dla mnie, to klasyk nie tylko kina LGBT, ale i kina miłosnego w ogóle. Wiecie, dlaczego historia Ennisa del Mara i Jacka Twista jest tak tragiczna? Bo oni nie mogą, nie potrafią, w prowincjonalnej Ameryce lat 60. i 70. nie znają jeszcze słów na wyrażenie tego, co między nimi jest. Nie wiedzą, co z nimi nie tak i wtapiają się w społeczeństwo, co jakiś czas wracając do swojej największej namiętności. Jak się później (za późno) okazuje, miłości życia. Przypomnę sobie powieszone na jednym wieszaku koszule w szafie Ennisa i od razu się wzruszam…

Mama

Popłakałam się również na Mamie, tej z Penelope Cruz w roli tytułowej. O kobiecie, która dowiaduje się, że ma raka, po czym zachodzi w nieplanowaną ciążę. Zobaczyć twarz dziecka przed śmiercią to jej największe marzenie. Odkąd zostałam matką, to miłość między rodzicem a dzieckiem wzrusza mnie bardziej niż ta romantyczna.

American Honey

Andrea Arnold pokazała uczucie rodzące się między Star (w tej roli Sasha Lane) i Jake’iem (uwodzicielski Shia LaBeouf) w sposób nowatorski. Z bardzo bliska, przy zastosowaniu „trzęsącej się” kamery, toksyczne i niezdrowe, dzięki temu tak pociągające. A dlaczego smutne? Polecam obejrzeć tę pachnącą świeżością love story.

Ostatnio dodane