Ranking

NAJCIEKAWSZE PRZEJŚCIA DO INNYCH ŚWIATÓW

Autor: Ola Okońska
opublikowano

Podróże to zazwyczaj najnudniejsza część fabuły – albo wloką się niemiłosiernie, albo półroczna wędrówka trwa na ekranie tyle, co nic, przez co wydaje się niezwykle sztuczna. Właśnie dlatego jednym z wielokrotnie wykorzystywanych motywów w fantastyce jest użycie portali, dzięki którym bohaterowie mogą się przemieszczać w mgnieniu oka w czasie i przestrzeni – czasem w granicach wszechświata, innym razem do równoległych wymiarów. Różnorodność portali jest zadziwiająca, dlatego postanowiłam wybrać najciekawsze z nich. Dla uproszczenia założyłam, że wszystkie przedmioty, które służą do nadzwyczaj szybkiego poruszania się pomiędzy światami, są portalami, a do podróży w czasie używa się wehikułów, stąd próżno ich szukać w zestawieniu.

Iris

1. Wielkie urządzenie w kształcie pierścienia

Pierwszym, co przychodzi na myśl, gdy mowa o portalach, są duże, najczęściej okrągłe urządzenia, których działanie jest możliwe dzięki magii albo zaawansowanej technologii (najczęściej pozaziemskiej). Zasady funkcjonowania i pochodzenie tajemniczej siły są zazwyczaj tak niejasne, że równie dobrze mogą być napędzane siłą mięśni ogromnego chomika w kołowrotku.

jumanji-columbia-pictures

2. Gry planszowe

Jedną z ciekawszych propozycji są gry planszowe: Jumanji oraz jej kosmiczna wersja – Zathura. Obie mają dziwną zdolność do przenoszenia dzieci w niebezpieczne miejsca wbrew ich woli, takie jak dżungla albo kosmos. Zdarza się też, że przez dom przetacza się stado rozwścieczonych nosorożców, które pojawia się nie wiadomo skąd.

wardrobe

3. Meble i domowe dekoracje

Zaskakującym wyborem wydaje się również wyposażenie mieszkania. Wyjątkową słabość do tych – z pozoru zwyczajnych – przedmiotów ma C. S. Lewis w wielotomowych Opowieściach z Narnii, gdzie rodzeństwo Pevensie przenosi się do magicznego królestwa między innymi poprzez szafę i obraz. Nie jest to jedyny przykład – rodzeństwo Chatwin, bohaterowie cyklu Fillory Leva Grossmana, dostają się do tytułowej krainy przez zegar wahadłowy, a Alicja wraca do Krainy Czarów, przechodząc przez lustro.

maxresdefault

4. Królicza nora

Skoro jesteśmy już przy utworze Lewisa Carrolla, o wiele bardziej kreatywnym pomysłem od lustra wydaje się królicza nora, która także prowadzi do Krainy Czarów. W przeciwieństwie do pozostałych portali, podróż nie kończy się w okamgnieniu, można zatem przyjrzeć się cudom i dziwom podczas swobodnego opadania. Niestety trzeba być bardzo niewielkich rozmiarów, żeby przecisnąć się przez norę.

maxresdefault-9

5. Trąba powietrzna

Oz to kraina zarazem dość odmienna, jak również całkiem podobna do naszego świata, nic więc dziwnego, że zjawiska pogodowe też potrafią dać się tam we znaki. Osobiście podróż tornadem uważam za dość stresującą i niebezpieczną, o czym na własnej skórze przekonała się Zła Czarownica ze Wschodu. Plus jest taki, że tornado jako jedyne potrafi przenieść do innego świata dom, dzięki czemu Dorotka – paradoksalnie – nie straciła dachu nad głową.

0865830

6. Czerwone pantofelki

O wiele wygodniejszym sposobem podróżowania do Oz i z powrotem wydają się czerwone pantofelki, w posiadaniu których znalazła się Dorotka. Są szybsze i bezpieczniejsze, a ich właściciel ma całkowitą kontrolę nad tym, gdzie wyląduje. Nie stwierdzono jednak, co by się wydarzyło, gdyby ktoś na chwilę się rozkojarzył i zamiast o domu pomyślał o wulkanie.

ring 6

7. Ekran

Ekran to bardzo ryzykowny portal. Co prawda działa w obie strony, ale taka eskapada zazwyczaj kończy się czyjąś śmiercią. Sadako z The Ring wydostawała się z nagrania tylko po to, by odebrać komuś życie, a bohaterowie Dziewczyn śmierci przenieśli się do filmu grozy, gdzie nic nie idzie tak, jak powinno.

Znacie inne ciekawe portale?

korekta: Kornelia Farynowska

Ostatnio dodane