Najlepsze filmy według najlepszych | FILM.ORG.PL

Najlepsze filmy według najlepszych








Rafał Oświeciński
28.08.2012


Magazyn Sight&Sound właśnie opublikował arcyciekawą listę najlepszych filmów świata. Nie byle jaką, bo uśredniającą głosy blisko 1000(!) list osobistych krytyków i ludzi filmu PLUS ponad 350 list reżyserów, które również podsumowano w formie rankingu. Na stronie www S&S możecie przejrzeć wszystkie listy oraz zobaczyć, kto i jak głosował, nieraz z komentarzami.

 

Skala przedsięwzięcia – o zasięgu globalnym – robi duże wrażenie. Tym bardziej, że wyniki nie są aż tak zaskakujące i powtarzają setki innych, podobnego typu rankingów. A czy inaczej można? Pewnie tak, gdyby…

 

(na marginesie)

…gdyby KMF zorganizował podobny plebiscyt, to z pewnością Top100 (nie mówiąc o Top10) wyglądałby zupełnie inaczej niż wspólny głos krytyki czy twórców. Za bardzo uwielbiamy kino popularne i erę vhs, aby je zignorować, a na ich miejsce postawić „Tokyo Story” (wybitne, lecz wcale nie lepsze od „Terminatora 2”, nieprawdaż? Na marginesie: film Camerona zajął 894. miejsce i zagłosowała na niego… jedna osoba). Właśnie w KMF trwa wykańczające głosowanie na najlepsze filmy lat 80. (we wrześniu publikacja) i jakimś cudem nie po drodze nam z wysublimowanymi gustami krytyki. A fragmenty poniższych rankingów zastanawiają w dwójnasób: czy to z nami, kinomanami coś nie tak, czy ocenami tych, Którzy Się Znają? :)

Zresztą, spójrzcie na top krytyki i top reżyserów.

 

Najlepsze filmy według ludzi filmu (krytycy, dystrybutorzy, scenarzyści itp):

 

  1. Vertigo (1958)
  2. Citizen Kane (1941)
  3. Tokyo Story (1953)
  4. Règle du jeu, La (1939)
  5. Sunrise (1927)
  6. 2001: A Space Odyssey (1968)
  7. Searchers, The (1956)
  8. Man with a Movie Camera (1929)
  9.  Passion of Joan of Arc (1927)
  10. 8½ (1963)

 

 

 

Najlepsze filmy według reżyserów:

  1. Tokyo Story (1953)
  2. 2001: A Space Odyssey (1968)
  3. Citizen Kane (1941)
  4. 8½ (1963)
  5. Taxi Driver (1976)
  6. Apocalypse Now (1979)
  7. Vertigo (1958)
  8. Godfather: Part I, The (1972)
  9. Mirror (1974)
  10. Bicycle Thieves, The (1948)

 

 

 

 

W szczegółach listy są różne, ale w ogóle – bardzo do siebie podobne, hołdujące klasykom kina i  niekwestionowanym przez nikogo arcydziełom. Nic w nich zaskakującego, choć wysoka pozycja filmu Ozu nie była dotychczas aż tak widoczna. A tutaj proszę – na obu listach i to na podium.

Najciekawsze jednak są listy osobiste  kilku reżyserów. Pośród tuzów kina w rodzaju Scorsese, Allena, Coppoli czy Tarantino, znalazło się miejsce na Top10 od gorących nazwisk: Edgara Wrighta, Marca Webba czy Guillermo del Toro.

Co daje wgląd w listę filmów? W sumie wiele i niewiele zarazem. Część filmów, którymi zachwycają się reżyserzy, nie ma nic wspólnego ze stylem czy sposobem opowiadania, którym oni sami operują czy starają się w jakiś sposób oddawać hołd. Dla niektórych jednak osobisty top jest niewątpliwą inspiracją i to tak często cytowaną w dziełach, że aż staje się niejako charakterystycznym podpisem. Wyobrażacie sobie Top 10 Tarantino bez Sergio Leone? No ja też nie, ale inne typy są nie mniej ciekawe. Fajnie zobaczyć co jest natchnieniem i wzorem dla ludzi, którzy sami bywają natchnieniem i wzorem dla innych.

 

Najpierw świeże nazwiska (lub mające na koncie tylko kilka filmów, nieraz i nie dwa znakomitych)

Edgar Wright (mistrz sponiewierania znanych gatunków, odpowiedzialny za „Shaun of the Dead” i jedną z najoryginalniejszych adaptacji komiksu w historii świata czyli „Scott Pilgrim vs. The World”)

  1. 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
  2. An American Werewolf in London (1981) – John Landis
  3. Carrie (1976) – Brian de Palma
  4. Dames (1934) – Busby Berkeley
  5. Don’t Look Now (1973) – Nicolas Roeg
  6. Duck Soup (1933) – Leo McCarey
  7. Psycho (1960) – Alfred Hitchcock
  8. Raising Arizona (1987) – Joel & Ethan Coen
  9. Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
  10. The Wild Bunch (1969) – Sam Peckinpah

 

 

Guillermo del Toro (wybitnie dobre „Pan’s Labyrinth” i udana ekranizacja komiksu, czyli „Hellboy””)

  1. 8½ (1963) – Federico Fellini
  2. La Belle et la Bete (1946) – Jean Cocteau
  3. Frankenstein (1931) – James Whale
  4. Freaks (1932) – Tod Browning
  5. Goodfellas (1990) – Martin Scorsese
  6. Greed (1925) – Erich von Stroheim
  7. Los Olvidados (1950) – Luis Bunel
  8. Modern Times (1936) – Charles Chaplin
  9. Nosferatu (1922) – F.W. Murnau
  10. Shadow of a Doubt (1943) – Alfred Hitchcock

 

 

Matthew Vaughn (oklaskiwane zewsząd „Kick-Ass” i „X-Men: First Class”)

  1. Back to the Future (1985) – Robert Zemeckis
  2. Being There (1979) – Hal Ashby
  3. The Deer Hunter (1977) – Michael Cimino
  4. The Good, The Bad, and the Ugly (1966) – Sergio Leone
  5. Lawrence of Arabia (1962) – David Lean
  6. Raiders of the Lost Ark (1981) – Steven Spielberg
  7. Reservoir Dogs (1991) – Quentin Tarantino
  8. Rocky III (1982) – Sylvester Stallone
  9. Scarface (1983) – Brian De Palma
  10. Star Wars (1977) – George Lucas

 

 

 

Marc Webb (najlepsza komedia romantyczna XXI wieku, czyli „500 Days of Summer” oraz udany reboot Spidermana)

  1. 8½ (1963) – Federico Fellini
  2. Annie Hall (1977) – Woody Allen
  3. The Bridge on the River Kwai (1957) – David Lean
  4. Children of Men (2006) – Alfonso Cuaron
  5. City Lights (1931) – Charles Chaplin
  6. Dead Poets Society (1989) – Peter Weir
  7. The Graduate (1967) – Mike Nichols
  8. Singin’ in the Rain (1951) – Stanley Donen/Gene Kelly
  9. Three Colours: Red (1994) – Krzysztof Kieslowski
  10. The Year of Living Dangerously (1982) – Peter Weir

 

 

Gaspar Noe (ostatnio szaleńcze „Wkraczając w pustkę”, a wcześniej kontrowersyjne „Nieodwracalne”)

  1. 2001: A Space Odyssey          (1968) – Stanley Kubrick
  2. Amour             (2012) – Michael Haneke
  3. Angst   (1983) – Gerald Kargl
  4. chien andalou, Un       (1928) – Luis Buñuel
  5. Eraserhead      (1976) – David Lynch
  6. I am Cuba       (1964) – Mikhail Kalatozov
  7. King Kong        (1933) – Merian C. Cooper/Ernest B. Schoedsack
  8. Salo, or The 120 Days of Sodom        (1975) – Pier Paolo Pasolini
  9. Scorpio Rising (1964) – Kenneth Anger
  10. Taxi Driver       (1976) – Martin Scorsese

 

 

Sam Mendes (odpowiada za „American Beauty”, „Road to perdition” i najnowszego Bonda, czyli „Skyfall”)

  1. The 400 Blows (1959) – Fracois Truffaut
  2. Blue Velvet (1986) – David Lynch
  3. Citizen Kane (1941) – Orson Welles
  4. Fanny and Alexander (1984) – Ingmar Bergman
  5. The Godfather: Part II (1974) – Francis Ford Coppola
  6. Kes (1969) – Ken Loach
  7. Rosemary’s Baby (1968) – Roman Polanski
  8. Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
  9. There Will Be Blood (2007) – Paul Thomas Anderson
  10. Vertigo (1958) – Alfred Hitchcock

 

 

 

I klasycy kina, których filmy są zawsze obecne w czubie każdego rankingu.

 

Francis Ford Coppola

  1. The Apartment (1960) – Billy Wilder
  2. Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
  3. The Bad Sleep Well (1960) – Akira Kurosawa
  4. The Best Years of Our Lives (1946) – William Wyler
  5.  I Vitelloni (1953) – Federico Fellini
  6.  The King of Comedy (1983) – Martin Scorsese
  7. Raging Bull (1980) – Martin Scorsese
  8.  Singin’ in the Rain (1951) – Stanley Donen/Gene Kelly
  9. Sunrise (1927) – F.W. Murnau
  10. Yojimbo (1961) – Akira Kurosawa

 

Martin Scorsese

  1. 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
  2. 8½ (1963) – Federico Fellini
  3. Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
  4. Citizen Kane (1941) – Orson Welles
  5. The Leopard (1963) – Luchino Visconti
  6. Paisa (1946) – Roberto Rossellini
  7. The Red Shoes (1948) – Michael Powell/Emeric Pressburger
  8. The River (1951) – Jean Renoir
  9. Salvatore Giuliano (1962) – Francesco Rosi
  10. The Searchers (1956) – John Ford
  11. Ugetsu Monogatari (1953) – Mizoguchi Kenji
  12. Vertigo (1958) – Alfred Hitchcock

 

 Michael Mann

  1. Apocalypse Now    (1979) – Francis Ford Coppola
  2. Avatar        (2009) – James Cameron
  3. Battleship Potemkin          91925) – Sergei M Eisenstein
  4. Biutiful       (2009) – Alejandro González Iñárritu
  5. Citizen Kane          (1941) – Orson Welles
  6. Dr. Strangelove     (1963) – Stanley Kubrick
  7. Darling Clementine, My     (1946   John Ford
  8. Passion of Joan of Arc       (1927) – Carl Theodor Dreyer
  9. Raging Bull (1980) – Martin Scorsese
  10. Wild Bunch, The    (1969) – Sam Peckinpah

 

 

 Quentin Tarantino

  1. Apocalypse Now (1976) – Francis Ford Coppola
  2. The Bad News Bears (1976) – Michael Ritchie
  3. Carrie (1976) – Brian De Palma
  4. Dazed and Confused (1993) – Richard Linklater
  5. The Good, the Bad, and the Ugly (1966) – Sergio Leone
  6. The Great Escape (1963) – John Sturges
  7. His Girl Friday (1939) – Howard Hawks
  8. Jaws (1975) – Steven Spielberg
  9. Pretty Maids All in a Row (1971) – Roger Vadium
  10. Rolling Thunder (1997) – John Flynn
  11. Sorcerer (1977) – William Friedkin
  12. Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese

 

Woody Allen

  1. The 400 Blows (1959) – Francois Truffaut
  2. 8½ (1963) – Federico Fellini
  3. Amarcord (1972) – Federico Fellini
  4. The Bicycle Theives (1948) – Vittorio de Sica
  5. Citizen Kane (1941) – Orson Welles
  6. The Discreet Charm of the Bourgeoisie (1972) – Luis Bunel
  7. La grand illusion (1937) – Jean Renoir
  8. Paths of Glory (1957) – Stanley Kubrick
  9. Rashomon (1950) – Akira Kurosawa
  10. The Seventh Seal (1957) – Ingmar Bergman

 

Mike Leigh

  1. American Madness            (1932) – Frank Capra
  2. Barry Lyndon         (1975) – Stanley Kubrick
  3. Emigrants, The      (1970) – Jan Troell
  4. How a Mosquito Operates (1912) – Winsor McCay
  5. I am Cuba  (1964) – Mikhail Kalatozov
  6. Jules et Jim           (1962) – François Truffaut
  7. Radio Days (1987) – Woody Allen
  8. Songs from the Second Floor       (2000) – Roy Andersson
  9. Tokyo Story           (1953) – Ozu Yasujirô
  10. Tree of Wooden Clogs, The           (1978) – Ermano Olmi

 

Pełna lista głosujących, dokładne wyniki, a także komentarze niektórych twórców (Edgar Wright i Michael Mann na przykład) do znalezienia TUTAJ.

Rafał Oświeciński

Rafał Oświeciński

Celuloidowy fetyszysta.
Kino istnieje nie tylko dla rozrywki. Powinno budzić emocje. Powinno szokować ibulwersować. Powinno bez skrupułów zmuszać mózg i serce do wytężonej pracy. Dlatego wolę nieudane eksperymenty od udanych średniaków tworzonych od linijki.
Rafał Oświeciński






  • Radosław

    Czekam na wasz plebiscyt. Będzie raczej mniej oczywisty i mniej wysublimowany od tego, co zrobili krytycy i reżyserzy.

  • Ojciec Fernando

    Rolling Thunder to raczej 1977 r.

  • M.

    Co ciekawe – lista top na imdb czy nawet na filmwebie różni się dosyć mocno. I pewnie bliższe są tej, która mogłaby zaistnieć na KMF. Wynikają z miłości do filmu a nie tylko do jego historii. Na jednej z wcześniejszych list S&S widniało „Wyjście robotnic z fabryki” – symboliczny pierwszy film w historii. Dlaczego? Z powodu doskonałej fabuły? Powalającej treści? Rozbudzonych emocji? Czy czystego snobizmu?

  • No, nie takie znowu „właśnie”, skoro pisałem o tym już 3 września ;) Tak czy inaczej – po opublikowaniu listy przez Sight & Sound, kinomani i miłośnicy wydań Criterionu zrobili swoją listę:

    http://collectivemovielove.blogspot.mx/2012/08/our-collective-greatest-films-of-all.html

    Obecnie uploadują eseje do poszczególnych tytułów. Ze statystyk: 4 filmy Kubricka, 3 PTA, 3 Bergmana, 3 Scorsese oraz 11 reżyserów z dwoma tytułami na liście. Najwięcej z lat 60. (12) i 50. (10).

  • rar

    Szkoda, że nie zapytali o zdanie Davida Lyncha :/ Chyba, że nie chciał. Tak czy siak duża strata.

  • Pingback: gelinlik modelleri()

  • macike

    Dosyc pisania czas na relaks filmowy http://youtubek.pl






Przeczytaj jeszcze



Poprzedni tekst

SEQUELE PIRANHA

Następny tekst

Bronson (krótka piłka)



OSTATNIE KOMENTARZE NA STRONIE