Biografie ludzi filmu

ELLEN PAGE. Filigranowa wojowniczka

Autor: Dawid Myśliwiec
opublikowano

Gdy 10 lat temu zagrała główną rolę w Juno Jasona Reitmana, wszyscy sądzili, że ta filigranowa, ładna brunetka jest debiutantką. Tymczasem już wtedy 20-letnia wówczas Ellen Grace Philpotts-Page miała za sobą istotne doświadczenia aktorskie w rodzinnej Kanadzie, gdzie od 1997 roku występowała w produkcjach telewizyjnych i – rzadziej – kinowych. Wspomniany film Reitmana stał się jednak dla drobnej Ellen przepustką do Hollywood, gdzie w krótkim czasie zapracowała na miano jednej z najbardziej utalentowanych aktorek młodego pokolenia. Gdy jednak wszystko wskazywało na to, że za lada chwila w ręce Page trafi jedna z głównych nagród filmowych, kariera Kanadyjki nieco wyhamowała. W jakim miejscu jest dziś nasza Juno?

W heterocentrycznym Hollywood kobiety dużo rzadziej niż mężczyźni ujawniają światu odmienną orientację, ale wyznanie Page nie zaszkodziło jej karierze.

Z pewnością jest to miejsce, w którym sama aktorka czuje się znakomicie. Gdy w 2014 roku na konferencji Time to Thrive dokonała coming outu, wyznając, że jest lesbijką, poczuła gigantyczną ulgę – jak gdyby ktoś zrzucił z jej piersi ogromny głaz, niepozwalający jej na wzięcie głębokiego oddechu. Obawiała się wówczas o swoją karierę – nie wiedziała, jak na ten szczery gest zareagują widzowie, nie była pewna, czy zrozumieniem wykażą się producenci i reżyserzy. W heterocentrycznym Hollywood kobiety dużo rzadziej niż mężczyźni ujawniają światu odmienną orientację, ale wyznanie Page nie zaszkodziło jej karierze. Wręcz przeciwnie – można odnieść wrażenie, że od pamiętnego wystąpienia gra poważniejsze i dojrzalsze role. Jak gdyby coming out był ostatecznym potwierdzeniem tego, że mała Juno stała się kobietą. Publiczna deklaracja orientacji seksualnej była nierozerwalnie związana z jednym z aktorskich projektów Page – to w trakcie kręcenia Tytułu do praw (2015), realizowanego przez siedem lat poruszającego dramatu o lesbijskim związku policjantki z New Jersey (Julianne Moore) i jej młodszej partnerki (Page), Ellen ujawniła światu swoją tajemnicę. To jedna z tych sytuacji, w których życie zawodowe splata się z prywatnym w trudnym do wyjaśnienia uścisku.

Ta filigranowa wojowniczka (jest niestrudzoną aktywistką i działaczką charytatywną) przyszła na świat 21 lutego 1987 roku w Halifaxie, stolicy kanadyjskiej Nowej Szkocji. Tam się wychowała, będąc chłopczycą z wyboru – bawiła się żołnierzykami, walczyła na kije z kolegami z sąsiedztwa, a lokalne drzewa zaliczała ze sprawnością himalaisty. Zawsze jednak wyróżniała ją delikatna uroda i aura niewinności, dlatego gdy w 1997 roku zadebiutowała przed kamerą w filmie telewizyjnym Pit Pony, zagrała rolę jak najbardziej dziewczęcą. Wcieliła się w młodszą siostrę głównej bohaterki historii rozgrywającej się w Nowej Szkocji początku XX wieku. Familijna produkcja cieszyła się tak dużym powodzeniem, że dwa lata później nakręcono składający się z ponad 40 odcinków serial. Mimo dużej sympatii widzów dla małej aktorki sukces Pit Pony nie przyniósł nowych propozycji dla Page. Musiały minąć kolejne trzy lata, by można było zobaczyć ją na ekranie – na początku jedynie w dwóch krótkich metrażach i gościnnym występie w serialu telewizyjnym, a następnie w jej pełnometrażowym debiucie fabularnym, debiutanckim dramacie Wiebke von Carolsfeld Marion Bridge (2002).

Później było już tylko… gorzej. No, może nie tak do końca, ale pozycje w CV na poziomie telewizyjnego I Downloaded a Ghost (2004) raczej trudno uznać za szczególnie pomocne w rozwoju kariery nastoletniej aktorki z ambicjami. Pierwszym prawdziwym przełomem – o ograniczonym co prawda zasięgu – była Pułapka (2005) Davida Slade’a, kontrowersyjny thriller, w którym Page zagrała nastoletni obiekt zainteresowań pedofila (Patrick Wilson). Trudno pisać o tym filmie tak, by nie zdradzić głównego twistu, ale niech wystarczy stwierdzenie, że u Slade’a nie ma podziału na typowe role kata i ofiary, a 18-letnia wówczas Ellen stworzyła postać wymykającą się łatwym kategoryzacjom – a już na pewno niedającą określić się mianem „naiwnej nastolatki”. Szkoda, że Pułapka nie zyskała zbyt szerokiej dystrybucji – obieg festiwalowy (film Slade’a pojawił się m.in. w Sundance) i skromna obecność w kinach nie pozwoliły na dotarcie do masowej widowni, a kto wie, czy rola w Pułapce nie była bardziej interesującą i wymagającą kreacją Page. Występ nastoletniej Kanadyjki w kontrowersyjnym thrillerze nie uszedł uwadze pomniejszych gremiów i kapituł – Ellen po raz pierwszy była nominowana do nagród aktorskich i w bardzo młodym wieku zaistniała w szeroko pojętym przemyśle filmowym. Jak się miało okazać, było to zaledwie preludium do prawdziwych sukcesów, które czekały na Page już kilkanaście miesięcy później.

Ostatnio dodane