publicystyka filmowa

18 artystycznych easter eggów z serialu BOJACK HORSEMAN

Autor: Maja Budka
opublikowano

Podstawą działania specyficznego, ciętego humoru w znanej kreskówce Netflixa jest potężny arsenał easter eggów oraz ukrytych żartów i gagów. Parodia kultury celebrytów, czarna komedia, synteza świata ludzi i antropomorficznych zwierząt. Produkcja czerpie z tego garściami, tworząc wyjątkową oraz oryginalną serię.

Czyżby tytułowy Bojack Horseman uważał się również za konesera sztuki? I to takiej w niekonwencjonalnym wydaniu Lisy Hanawalt, ilustratorki serialu? A może to właśnie sam twórca, Raphael Bob-Waksberg, chciał popisać się znajomością dzieł sztuki i puścić niejedno oczko do widzów zainteresowanych malarstwem? Trudno przeoczyć niektóre nawiązania do słynnych obrazów, nieco jednak przekształconych i komicznie zdeformowanych na modłę uniwersum Bojacka Horsemana. A jest w czym przebierać.

Andy Warhol

Już w samym otwarciu można dostrzec wyraźne nawiązanie do kolorowych sitodruków Warhola. Czołowy artysta pop-artu lat 60. chętnie przedstawiał na nich gwiazdy popkultury: Marilyn Monroe czy Elvisa Presleya. Nic więc dziwnego, że gwiazdor „Horsin’ Around” umieścił swoje atrybuty – końskie podkowy – na płótnach i powiesił nad łóżkiem. Odwołanie do Andy’ego Warhola nie musi się jednak kończyć w tym miejscu. Artysta ukuł znany termin: „5 minut sławy”, który odnosi się do ulotnej i krótkotrwałej sławy oraz popularności w mediach. Czy to pojęcie nie określa w sposób idealny sytuacji Bojacka i jego desperackiej pogoni za utraconym, krótkotrwałym uznaniem?

Narodziny Wenus – Sandro Botticelli

Bohaterowie serialu są częstymi bywalcami restauracji Elefante. Kolację jadają tam Bojack, Princess Carolyn, Diane. Często więc na drugim planie przewija się fresk, który znajduje się w sali restauracyjnej. Malowidło do złudzenia przypomina renesansowe „Narodziny Wenus”. W serialowej odsłonie zaś rzymska bogini miłości ukazana zostaje w postaci słonicy. Prezentuje się z podobną kobiecą gracją i powabnością, charakterystyczną dla renesansowego, subtelnego ujęcia piękna. Obraz utrzymuje iście włoski, klasyczny wystrój lokalu.

Taniec – Henri Matisse

Rezydencja Bojacka przypomina prawdziwą galerię sztuki. Jednym z licznych dzieł w kolekcji jest obraz wzorowany na „Tańcu”. Henri Matisse był prekursorem fowizmu – drapieżnego kierunku w sztuce I połowy XX wieku. Zachowując jednak zasadę korzystania z serialowego wzorca zwierzęcego, nagie postacie ludzkie zostały ukazane w postaci kaczki, konia oraz kotki. Hedonistyczna ekspozycja obrazu idealnie współgra z katastroficznym wystrojem po zakrapianych, dzikich imprezach Bojacka i jego przyjaciół.

Olimpia Édouard Manet

„Olimpia” Edouarda Maneta wzbudziła ogromne kontrowersje w XIX-wiecznej Francji. Przedstawienie kobiety nie było czystym, wysokim aktem malarskim, gdyż biżuteria postaci charakteryzuje ją jako kurtyzanę. Co więcej, obecność służki stała się z czasem ikoną kwestii podmiotowości czarnoskórych kobiet w historycznym kanonie sztuki. Obecność czarnego kota w prawej części obrazu podkreśla, że obraz ukazuje temat tabu. Lżejsza jest jednak bojackowa wersja dzieła malarskiego. Z obrazu usunięto wszelkie aluzje, prezentując kobiety Maneta w postaci rekina oraz złotej rybki. Przyglądając się uważnie obrazowi z jadalni pana Abe’a D’Catfisha nietrudno dostrzec antropomorficzną kotkę w sukni.

Obrazy Keitha Haringa

Pop-artowska, syntetyczna stylistyka Haringa jest charakterystyczną marką do dziś. Kolorowe, komiksowe obrazki z uproszczonymi postaciami, znakami i symbolami przyniosły mu popularność w latach 80. Do sukcesu artysty przyczyniło się również wynoszenie sztuki z zamkniętych pomieszczeń na ulice Nowego Jorku. Nic więc dziwnego, że popularna i majętna gwiazda sitcomu dorobiła się reprezentacyjnych dzieł tej tak rozpoznawalnej postaci. Charakterystyczne, proste rysunki artysty zdobiły ściany Bojacka w latach jego świetności.

Ofelia – John Everett Millais

Jaką postacią jest dojrzała Sarah Lynn, wie każdy widz serialu. Jaką ma duszę i co kryje we wnętrzu, odzwierciedla obraz wiszący nad jej łóżkiem. „Ofelia” jest sztandarowym dziełem prerafaelickiego artysty Millaisa. Stanowi ilustrację do tragicznego epizodu z „Hamleta” Williama Szekspira. Podobnie jak bohaterka dramatu, Sarah jest ofiarą swojej autodestrukcyjnej natury. Unoszące się na wodzie ciało zmarłej Ofelii ilustruje zgniłą duszę przyjaciółki Bojacka. Prowadzi jeszcze bardziej hardcorowy styl życia, który kręci się wokół narkotyków i alkoholu. Dlatego na płótnie kobieta ma twarz samej bohaterki serialu.

Pocałunek – Gustav Klimt

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych i wyróżniających się na tle innych obrazów. Przedstawienie kobiety i mężczyzny jako żółtego i zielonego węża występuje na wzór „Pocałunku” Gustava Klimta. Obraz znajduje się w domu aktora Alexia Brosefino, który Diane odwiedza w piątym odcinku trzeciego sezonu. Reprezentacyjna secesyjna oprawa malunku i jej złote akcenty sprawiają, że kobieta natychmiast rozpoznaje obraz. Idąc za gospodarzem przystaje i mówi: „Holy shit. Is that a Klimt?” To jedna z niewielu sytuacji, w której bohater serialu rozpoznaje dzieło sztuki.

Ostatnio dodane